Introduktions hjälp med linux (nybörjare).

Permalänk

Introduktions hjälp med linux (nybörjare).

Hej. Jag har sedan länge sett det som en självklarhet att använda window då det alltid har ingått i datorerna.
Men nu när jag ska bygga egen dator så tycker jag att det käns lite onödigt att lägga ut 2 till 4 tusen "bara" på ett operativsystem.
Jag har därför börjat fundera på linux, men så fort som jag gjorde det så dök det upp några frågor i huvudet på mig.

Jag använder min dator till att spela, göra skolarbeten, titta/lyssna på film/musik, laddaner "semester vidoes" och musik från kompisar på DC++ och BittTorrent. Jag använder också daemon tools mycket.

Så, här är frågorna.

1) Spel/program som är komplatibla med windows, fungerar dom i linux också.

2) Hur kompliserat är Linux? Är det lika enkelt att installera program som det är på windows t.ex.? Har kollat runt lite och sett att Ubuntu verkar vara det enklaste för nybörjare..hur installerar man (irriterande nybörjarfråga ja vet )?

Förlåt om jag har skrivit en aning osammanhängande men är lite trött
Skulle verkligen uppskatta svar.

//Mvh Joniss_13

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

1. Nej, inte rakt av i alla fall. Skall du köra rena Windows program i Linux så måste du "emulera" Windows via te.x. Wine eller Cedega. Långt från allt funkar och det som funkar kan kräva lite jobb och funkar inte alltid lika bra under Linux som i Windows.
Men i stort sätt allt finns till Linux (förutom just spel då kanske), För Office finns Open Office, finns mängder med olika mediaspelare och samma sak med torrent klienter o.s.v.
Min åsikt - Skall du spela spel håll dig till Windows, för att det är till just Windows dom flesta spelen är gjorda och funkar. Sen om du kör dual-boot så är det en annan sak. En ren och fin Windows installation enbart för spel och Linux som arbetsstation.

2, Att installera program är väldigt enkelt oftast i dom olika Linux distarna, te.x i Debian/Ubuntu så räcker det med att skriva 'apt-get install firefox' för att ladda ner och installera just Firefox på din dator. Så länge paketen finns för dom program du vill instalera är det löjligt enkelt, men kan bli värre om det saknas paket och du te.x. måste installera progra via källkod (inga egentliga problem så länge man klara av att läsa och följa en enkel "read me" fil).
Istallationen av Unbuntu är enkel, brän en skiva och starta från den (på samma sätt som en Windows installation) och sen är det lika enkelt att installera som Windows ungefär.

Permalänk
Avstängd

1. Inte nativt, men de går oftast att köra i Wine som är är ett Windows-kompatibilitets layer för Linux. Finns även andra lösningar som att köra Windows i en VM (Virtual Machine) under Linux.

2. Beror på vilken Linux-distribution du väljer. Gentoo Linux är för dem som programmerar, har comic book samlingar, har glasögon, äger alla Star Wars och Star Trek filmer som DVD och aldrig haft sex. Ubuntu Linux är jätte lätt, det kan typ vem som helst använda.

I Ubuntu går du till "Applications"-menyn och väljer "Add/Remove software", och väljer det program du vill installera, och den laddar ner och installerar det åt dig. Jätte lätt.

I Linux så kan du använda BitTorrent, och det finns DC klienter också som LinuxDC++. Du kan göra skolarbeten i OpenOffice.org. Du kan lyssna på musik och kolla på film, och ladda ner semester filmer och musik ifrån kompisar.

Spela går, men inte alla spel fungerar. Men det finns massor spel man kan spela under Linux.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Men installera för guds skull inte linux om det är windows du vill ha, då kommer du bara ge upp.

Om du är säker på att du vill pröva något nytt (nytt != svårare) så kommer du finna att det finns gott om dokumentation och guider för den som tar sig tid.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Tack för svaren allihopa!

Det blir nog XP trotts allt då eftersom den främst ska användas till spel.

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
1. Nej, inte rakt av i alla fall. Skall du köra rena Windows program i Linux så måste du "emulera" Windows via te.x. Wine eller Cedega.

Cedega bygger på WINE vilket betyder "WINE Is Not an Emulator", de har ändå problem att få ut budskapet

Hur bra är WINE på DX-spel nuförtiden om du får gissa i procent?