Bästa/smidigaste multi-os lagrings filsystem.

Permalänk
Medlem

Bästa/smidigaste multi-os lagrings filsystem.

Ja som topic säger, jag håller på att pilla ihop en ny dator och tänkte om min(a) lagringsdisk(ar) skulle ha ett filsystem som fungerar bra och smidigt med flera operativsystem.

Komer gradvis att ta stege att byta mig bort från windows, men behöver det för spelandet fortfarande. Det andra oset blir troligtvis FreeBSD.

Någon som har några roliga och trevliga förslag?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle göra:
Partition 1 - OS #1
Partition 2 - OS #2
Partition 3 - Media

Sen kör du native filesystemet på system partitionerna.

Partition 1 - Windows (NTFS)
Partition 2 - FreeBSD (UFS/FFS)

Sen på partition 3 (media partitionen), så kan du köra vilket du vill. FAT32 är inte så modernt, men både Windows och BSD kan nog läsa det.
Annars kan du köra UFS/FFS på den också, men då kan du inte använda den i Windows, men de kanske inte gör något, om du bara ska ha Windows för att spela.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Planen som den ser ut just nu, kanske borde ha utvecklat mig lite mer i första inlägget.

WD Raptor 36 eller 74gb - Systemdisk för windoze och bsd. Även spel kommer ligga på systempartitionen.

"Lagringsdisk" - 2x 500gb WD Raid edition, gärna som en stor och gullig partition.

Raptorstorleken föredrar jag som 36gb för då slipper jag köpa en ny
Är läs/skrivstödet i windows för öppnare filsystem så uselt? Verkar konstigt. Detta är inte direkt mitt bästa kunskapsområde som det märks.

Permalänk
Medlem

http://ufs2tools.sourceforge.net/ kanske kan vara något, första träffen på google.

Permalänk
Medlem

Bara lässtöd där. Google hjälpte mig inte, eller så måste jag öva på min Google fu.

Fast iof http://www.fs-driver.org/ kanske är något? Jag menar det kommer bli en kompromiss iaf, ext2 är väl bättre än Fat?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narlith
Är läs/skrivstödet i windows för öppnare filsystem så uselt? Verkar konstigt.

Ja. Microsoft stödjer bara sina egna filsystem, dvs FAT och NTFS.
Inte vill de att du ska kunna komma åt din data på dina Linux och BSD partitioner inte!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

FTP/SFTP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
FTP/SFTP

På samma dator? Verkar väldigt omständigt.

Jo sant uid, men som den länken jag postade. Dom verkar ha löst det snyggt iaf.

Permalänk
Medlem

Hmm, blir det inte lite knepigt om du ska radia diskarna dvs om båda systemen ska ha åtkomst.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Hårdvaru raid såklart. Borde la inte bli några problem, bara det fins drivers för kontrollekortet? Raid är inget måste iof, bara en skoj grej.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kört på EXT2, har inte provat hur bra EXT fungerar på freebsd men det fungerar utmärkt att både läsa och skriva på windows med EXT2 IFS drivern installerad. Lite sämre prestanda än NTFS men inte värre än att man kan leva med det på en lagringspartition samtidigt som ext2 klarar enskilda filer på upp till 2 TB och 32 TB stora partitioner vilket borde räcka ganska långt.

Kör den varianten på en extern USB disk där jag partitionerat av 32 mb av disken till en liten FAT32 partition där jag slängt in ext2 drivern får lite olika OS så man kan ta med disken och använda även på andra ställen utan problem.

Permalänk
Medlem

Problemet där, inte för att ext2 inte är en underbar lösning jämfört med fat är väl att jag gärna skulle vilja ha ett journalförande filsystem. Fast man kan kanske inte få allt här i livet.

Permalänk
Medlem

Highpoint korten är bra kort för HW-raid och öppna system.

Jag rekomenderar alltid FreeBSD när det kommer till servrar, men om du nu tvunget ska ha WinXP i dualboot (vilket jag inte rikigt förstår på en filserver) så får du nog köra Linux med ext3-partitioner istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narlith
Bara lässtöd där. Google hjälpte mig inte, eller så måste jag öva på min Google fu.

Fast iof http://www.fs-driver.org/ kanske är något? Jag menar det kommer bli en kompromiss iaf, ext2 är väl bättre än Fat?

Fat32 funkar ju mer eller mindre native i både windows och GNU/Linux.. Vet inte hur det är med *BSD.. Dock måste du tänka på att FAT32 inte klarar större filern än 4gb... Värt att tänka på om hårddisken ska vara en media hdd..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Det ska inte enbart vara en mediaserver, ska egentligen inte vara en server öht. Som det ser ut nu pga begränsat med utrymme (i lägenheten) så blir det bara min primära dator.
FreeBSD i det här fallt tänkte jag köra som desktop os, med windoze för spel. Fast vem vet, kanske smartast att damma av åskfågeln och ha den som filserver. Frågan är bara vart den ska stå

Permalänk
Medlem

FreeBSD fungerar bra till desktop, lika bra som Linux i många fall. Det enda som kan vara lite skakis är drivrutiner till nyaste hårdvaran (eg. maffigt grafikkort/häftigt ljud) där Linux har förtur oftast.

En dedikerad filserver är nog min rekomendation egentligen.

Permalänk
Medlem

Haft liknande problem, och bästa lösningen för mig var att helt enkelt stoppa in diskarna i en annan dator och köra Samba/NFS utdelningar. Då spelar filsystem inte någon roll.

Gäller dock att man har en datorn som kan agera server hemma :/

Permalänk

Jag tror säkraste är att satsa på EXT2/3. Jag tror åtminstone den bästa kompabiliteten mellan win och linux ligger där. EXT3 fungerar bra i windows, det är ju annars bara testa, jag är osäker på om journaleringen fungerar i windows dock. (men det går fortfdarande montera en ext3 som ext2 och köra i windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan rekomendera http://www.fs-driver.org/ om du vill montera en ext2/3 i windows, väldigt smidigt

Permalänk
Medlem

Nu är vi påväg någonstans här. Underbart att ext3 funkar, då är det iaf journalförande hälften av tiden

Helt klart så är det väl smidigast att ha en dedikerad filserver, mycket möjligt att det blir så. Får suga lite mer på den karamellen.

Ang mitt val av FreeBSD, som jag har förstått det så fungerar nVidias stängda drivers där och ljudkort är inte så farligt. Bara köpa ett SB Live/Audigy. Blir det inte så dyrt på ljudsidan heller.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Är i ungefär samma sits, skall dualboota Gentoo och Vista på en laptop
och vill ha en gemansam partition främst för lagring av film mm.

Hur är det egentligen med NTFS i Linux?
Jag har läst väldigt blandade åsikter, vissa säger att det är riktigt osäkert, andra att det nuförtiden fungerar bra.
Någon som har en känsla för vad som är säkrast och smidigast?

* EXT2/3 i Windows (www.fs-driver.org)
Fungerar detta även i Vista?

* NTFS i Linux? (www.linux-ntfs.org)
Isåfall köra kernel-driver eller ntfsmount??

Finns det möjligen något ytterligare alternativ? (FAT32 är inte aktuellt)
Vill väldigt gärna höra era erfarenheter av lösningar på detta problem.

//Niklas

Permalänk
Medlem

Av vad jag hör så skall NTFS drivarna funka fint. Om det nu inte är skillnad på XPs NTFS och vistas NTFS.

Permalänk
Medlem

Fast då är det NTFS-3G som du ska ha, antagligen...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

http://www.ntfs-3g.org/

Fungerar jättebra.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Funkar kanon.
Jag kör själv FS-Drive, NTFS-3g och Macdrive för att få fullständiga läs- och skrivmöjligheter mellan mina NTFS, EXT3 och HFS+ partitioner så jag är jättenöjd.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD