Permalänk
Medlem

bärbar 286:a

Hittade en gammal 286:a när jag städade påvinden. En victor V286P på 10 mhz. Nu behöver jag hjälp med att få igång den, när man startar den så stannar den på "system configuration" bilden. Tror det har något med hårddisken att göra, man kan välja flera olika typer type1, type 2 osv. Vilken ska jag prova med?

lite bilder..

Permalänk
Medlem

Hmm en sån har jag nog haft engång, undra vart den tog vägen..

Testa en bootdisk för dos

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

ja, med bootdiskett fungerar den. Men vill gärna lägga in ett os på hårddisken, så hur ser jag vilken typ jag ska välja?

Permalänk
Medlem

Om du bootar upp den med tex en Windows 95 bootdiskett så skriver du bara install och följer instruktionerna på skärmen...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Om du bootar upp den med tex en Windows 95 bootdiskett så skriver du bara install och följer instruktionerna på skärmen...

Nog för att det var ett exempel men win95 stödjer inte 286.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nog för att det var ett exempel men win95 stödjer inte 286.

Windows 3.0 då? Jag har det på disketter.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

3.0 är inget OS utan en applikation som man lägger ovanpå DOS

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag diggar de gammla Plasma-skärmarna skarpt!

Permalänk
Medlem

Här flödar (o)kunskaperna.

Det kan ju vara så att disken kärvat och inte går runt och därför inte fungerar.
Har varit med om det i gamla häckar.

Lyssna på hårddisken om den snurrar igång, kan gå att få liv i den genom att lossa locket och vrida spindeln förhand.
OBS DU RISKERAR ATT FÖRDÄRVA DISKEN OM DEN BLIR FÖRORENAD

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

ska prova tipsen i veckan men det låter som att hårddisken snurrar igång så ska försöka få tag på installationsdisk till dos/windows 3.0

Permalänk
Medlem

Troligen har väl batteriet till cmos (bios inställningarnas minne) tagit slut så default disk typ 1 är vald, det kanske sitter en annan typ av disk i.
Öppna datorn och kolla på disken om det står CHS och tre siffergrupper på den, isf kan du sätta disktypen manuellt, eller välja en disktyp med samma inställningar.
Om disken är riktigt så bör du komma åt innehållet isf.
Annars kan det gå o hitta vilka parametrar disken har efter lite googlande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad roligt, hur mycket väger den ungefär?
Hur gammal är den uppskatnings vis?
Jag har en släpbar IBM hemma och jag provade att trycka på F-tangenterna och då bootade den även fast cmos batteriet var slut.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

byt hårddisken mot en 150GB raptor. hehehehe

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr_freeman
byt hårddisken mot en 150GB raptor. hehehehe

Det skulle knappast gå

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

hade samma problem i en liknande dator.
det va bateriet som tagit slut, det som sitter på moderkortet - inte själva strömförsörjelsebateriet, det sitter ett litet på moderkortet, som ett som sitter i en klocka fast större.

det är ganska dumta tt bråka med hårdisken (de är inte direkt tåliga, och med tiden gör det inte saken bättre)

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Re: bärbar 286:a

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwepp
[B]Hittade en gammal 286:a när jag städade påvinden. En victor V286P på 10 mhz. Nu behöver jag hjälp med att få igång den, när man startar den så stannar den på "system configuration" bilden. Tror det har något med hårddisken att göra, man kan välja flera olika typer type1, type 2 osv. Vilken ska jag prova med?

Om det är samma utförande som jag har på min Victor så skall det vara av typ 2. Lyssna även om hårddisken spinner upp. Du kan även testa att boota den med t ex. Minix för att kontrollera om du fått rätt typ.

Permalänk
Medlem

Jag slog sönder en sån där en gång Den är jävligt lik.. men min var på 12mhz och hade 30mb hårddisk. Diskettstationen lever kvar än i dag i morsans dator :S.

Älskar att allt är rött på skärmen. Jävligt kul att lira ett gammalt golfspel på min faktiskt
hade samma problem med hårddisken, och på min vill jag minnas att jag fick ställa in nåt med siffran "47" varje gång jag startade den eftersom CMOS-batteriet dött.

Permalänk

Har du inte Dos till den?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Min är igång

Jag fick igång min när jag angav typ:41.
Har för mej att det är en "RLL" disk på 32Mb (20Mb "MFM")
Dock måste jag varje gång ange typ för mitt cmosbatteri är tvärtomt.

Lycka till!
Hans

Permalänk

Testa att trycka F1 efter att den visat "infoskärmen".
Då bootar den utan CMOS, om CMOS inställningarna är rätta och den har ett okej batteri.

Permalänk
Medlem

Orättvist att du har ett inbyggt setupprogram i din. I min stationära Victor har jag setupen på diskett.
Jag letade som en galning efter det innan jag hittade det liggandes på hårddisken av alla ställen. Som först inte gick att läsa från eftersom hårddisktypen inte var inställd. Det fick jag göra med ett setupprogram till en AST så pass att jag fick kopiera det riktiga programmet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag diggar de gammla Plasma-skärmarna skarpt!

Totalt offtopic, men jag instämmer helt. Den generationen plasma-displayer i bärbara datorer spöade skiten ur LCD-motsvarigheterna. Skarpa och fina.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Och så blev de stekheta om de fick stå på en stund

Visa signatur

Permalänk

Bärbar????
Släpbar!!!!

Permalänk
Medlem

Köpte en sånn där på loppis för 25 spänn för några år sedan, fungerade, har dock för mig att ja hade samma problem med hårddisken. Dock är den skrotad nu, under ett av de gamla hederliga bonna-LANen man hade ute i kåken skedde ett av försöken att få igång så att den hittade disk. Dock började det ryka från datorn när vi startade den och en ljuvlig doft av bränd elektronik spred sig i rummet. Panikslagen som man blev hivade man ut den genom första bästa fönster, som tur var va fönstret öppet. Kort efter det slängdes den på tippen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5