Permalänk
Medlem

Skicka en form automatiskt?

God kväll!

Om det finns ett formulär på en hemsida, hur gör man då för att fylla i den här samt skicka den med hjälp av en annan kod?

Jag har absolut ingen aning om hur man skall göra det här, så all hjälp uppskattas.

Kan JS, Obj-C och PHP.

MvH/Boerworz

Permalänk
Hedersmedlem

Lär dig grunderna i HTTP, och fixa ihop en POST-request som du skickar till servern. Exempelvis (copy/paste från google)

POST /login.jsp HTTP/1.1 Host: www.mysite.com User-Agent: Mozilla/4.0 Content-Length: 27 Content-Type: application/x-www-form-urlencoded userid=joe&password=guessme

Alla rader slutar med \r\n. Content-Length måste vara exakta längden på själva datan, dvs allt mellan userid= och guessme.
Själva variablerna kollar du ju fram i HTML-koden. Glöm inte att skicka med submit-knappen också, förresten, typ
userid=joe&password=guessme&login=Logga+in

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ah, HTTP. Då får jag lära mig något nytt.

Några frågor bara:
1. Om jag vill ta ut datan från en hemsida, t.ex från ett sökresultat, hur skall man göra då?
2. Vart skriver jag koden?

Tack för hjälpen, alltid kul att lära sig något nytt.

MvH/Boerworz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boerworz
Ah, HTTP. Då får jag lära mig något nytt.

Några frågor bara:
1. Om jag vill ta ut datan från en hemsida, t.ex från ett sökresultat, hur skall man göra då?
2. Vart skriver jag koden?

Tack för hjälpen, alltid kul att lära sig något nytt.

MvH/Boerworz

1. Det beror på. Vilken sida är det du vill använda dig av?
2. Va?

Tillägg:
HTTP är ett protokoll, inte ett programmeringsspråk. Jag menar, du använder valfritt programmeringsspråk och valfri texteditor för att kommunicera med servern som pratar HTTP.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

1. Lite svårt att visa då man måste vara medlem på sidan, men det är www.arenan.com.
Men om vi tar www.google.com som exempel, hur använder man då HTTP för att få ut länkarna till sidorna som finns på sida ett?
2. Ah, så man kan använda PHP för det?

MvH/Boerworz