Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

nTune någon?

Jag lade märke till att jag på skivan med drivisar till mitt moderkort hittade ett program som heter nTune. Det verkar vara ett väldigt bra program från nvidia som gör det lätt att klocka.

http://img251.imageshack.us/img251/786/ntuneon5.jpg

Det enda som verkar behöva göras är att dra reglaget till höger för att öka klocken en hel del.
T ex. så kan jag öka min processor från 2.4 till hela 3.0 Ghz.
Och minnena med nästan 300 mhz.

Tror ni att detta program är något bra att överklocka med och är det något man behöver tänka på?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Visst, det ser jätteskönt ut och verkar bekvämt att bara kunna dra stapeln åt höger för att öka.

Det är aldrig lika bra att överklocka med ett program då det brukar bli MYCKET mer instabilt. Jag har testat många olika såna program och samtliga har crashat systemet på ett eller annat sätt jämfört mot om man klockat på riktigt genom BIOS.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ok, du rekomenderar alltså klockning genom bios?
Då är det bara att fortsätta leta trådar och guider om hur man gör för att klocka i bios

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag råder dig starkt till att klocka genom BIOS och inget annat

Du har jättebra guider i samlingstråden som är klistrad här. Läs yanagi's guide, den är perfekt för nybörjare!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Wow,jag har aldrig hört talas om ntune.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Nä och visst ser det väldigt bra ut men frågan är jo ifall det är lika bra som det ser ut...
Tack för det Skillz har läst den guiden och den är verkligen jättebra, ska försöka läsa hela någon dag när jag har lite mer tid.

Visa signatur