Curly braces på Apple tangentbord

Permalänk

Curly braces på Apple tangentbord

Hej, jag har några frågor angående Apples tangentbord.

1. Hur gör man "curly braces" på ett MacBook tangentbord och ett vanligt Apple USB tangentbord?
2. Finns det något program/"ställe" i OS X (10.5) där man kan mappa om dessa tangenterna?

Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Shift+alt+8-9 är standard. Keymaps gör man med t ex Ukelele (googla, förstås ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Haha vad är det för kombination

Tack för Ukelele

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, de är rätt udda faktiskt. Man kan göra många trevliga saker med shift+alt som standard, dock
Har du mycket tålamod och tid över så kanske Svorak A5 är nåt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Hehe väntar nog med Svorak ett tag

Hmm, det funkar inte så jätte bra ännu (allt ser dock fint ut i Ukelele). Hittar inte keylayouten i system preferences. Är det så att alla olika layouts måste ha ett unikt id? För som det är nu har Swedish - Pro och mitt samma id. Jag testar..
Edit: id 249 funkade inte heller, någon som råkar veta vad spannet för acceptabla ids ligger mellan?
Edit 2: Något gör jag verkligen fel för det funkar inte (testade id 430 nu och att starta om datorn till och med). Hmm.. Jag som var så glad..
Edit 3: Löste det, filerna var ju tvugna att ligga i Keybord Layouts mappen direkt och inte i en undermapp. Glad igen.

En annan sak jag undrar, tar det här med då frågan egentligen inte förtjänar en egen tråd i alla fall, var finns alla ikoner någon stans? Alltså OS Xs standard mapp för ikoner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också att mappningarna för curly-braces (måsvingar) och massa andra specialtangenter satt konstigt i början, men jag tycker att du bara förstör för dig själv om du skall hålla på och mappa om.
För mig tog det inte lång tid att vänja mig med apples placeringar för specialtecken. När jag sedan sitter framför en PC med traditionellt windows-tangentbord så har jag inte heller svårt att hitta specialtangenterna, det sitter i benmärgen liksom.
Men om du nu ändrar mappningarna på din mac nu, vad händer när du sätter dig vid en annan mac sen? då kommer du troligtvis bli väldigt frustrerad för att specialtecknen inte är mappade till samma tagenter som på din mac. Jag tycker att det är mycket bättre att du lär dig vilka tangentkombinationer du skall trycka för att få fram rätt specialtecken, men det är bara min åsikt.

Nog om detta. Lycka till med din nya Mac iaf

/Niclas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Jag tyckte också att mappningarna för curly-braces (måsvingar) och massa andra specialtangenter satt konstigt i början, men jag tycker att du bara förstör för dig själv om du skall hålla på och mappa om.
För mig tog det inte lång tid att vänja mig med apples placeringar för specialtecken. När jag sedan sitter framför en PC med traditionellt windows-tangentbord så har jag inte heller svårt att hitta specialtangenterna, det sitter i benmärgen liksom.
Men om du nu ändrar mappningarna på din mac nu, vad händer när du sätter dig vid en annan mac sen? då kommer du troligtvis bli väldigt frustrerad för att specialtecknen inte är mappade till samma tagenter som på din mac. Jag tycker att det är mycket bättre att du lär dig vilka tangentkombinationer du skall trycka för att få fram rätt specialtecken, men det är bara min åsikt.

Nog om detta. Lycka till med din nya Mac iaf

/Niclas

Jo jag vet, jag har behållt nästan alla positioner bara ändrat {, } och | vilka är tangenter som jag använder så ofta att det där extra momentet med shift inte blir helt hållbart (enligt mig). Har problem som det är just nu med att inte trycka på command istället för option/alternative, där ska ju Alt Gr sitta Men det har jag nog vant mig vid om några dagar.

Tack så mycket i alla fall!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det smarta med mac e ju att ([{ sitter på 8an, }]) på 9an, /|\ på 7an...
dvs alla vänsterparenteser på en, alla höger på en och sen alla raka linjer på en