Muskampen 2025: Segraren korad!

Gillar/använder du CRT?

Permalänk
Avstängd

Gillar/använder du CRT?

Undrar om många här har CRT. Själv har jag en Nokia 19" tum CRT.

Moderator: Infoga en omröstning tack! Det skall stå CRT,TFT,LCD och Annan

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

TFT

/Intresseklubben antecknar.

Permalänk
Medlem

Jag kör 24" tft. Vill inte ha en stor fet ful sak på mitt skrivbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Jag kör 24" tft. Vill inte ha en stor fet ful sak på mitt skrivbord.

Okej, jag som inte vill ha platt än Iaf inte mindre än 17. Sitter på en 15 nu TFT och den är aldedes för liten. Så jag skulle hellre valt en tjock 19 istället för en platt 15

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Självklart har man CRT då TFT har alldeles för stora pixlar för en angenäm upplevelse framför skärmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

19"crt (100%nöjd med den, Klara färger och klarar 1600X1280 på 60hz) men sparar till en 22"WS :D. Kaaanske har råd till en efter jul.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Samsung 959NF CRT

1280*1024 @ 100hz = All i need
Dock blir den sämre och sämre, hoppas det finns TFT som jag blir nöjd med då jag måste byta!

Permalänk

19" CRT 1600x1200 75hz funkar fin fint. Fast man känner sig lite i stenåldern men det funkar kalas.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Medlem

22" TFT.

Visa signatur

MvH Oxxar.

Permalänk

Utan tvekan TFT-LCD (ifall man ska vara korrekt).
Orkar ej gå tillbaka till min 21 tums CRT som tog upp halv skrivbordet och inte ser i närheten så bra ut som min PW201:a.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Kan inte sitta vid CRT längre efter ha skaffat TFT. Får huvudvärk.

Så jag använder TFT

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

Sitter med en 17"Tft och en 19" Crt.

Crt:n använder ja till spelande. Tft:n använder ja vid vanligt användande.
Sen kör ja en Vanlig tv till film.:D

Permalänk

Jag har en CRT, 19" Dell P992. Jag är nöjd med den, men jag köpte den mest för att jag inte hade råd med en LCD. En LCD som kan mäta sig med min Dell är lite för dyr för mig.

Det är skönt också att man kan ändra upplösningen, något man kan sakna på en LCD. Att köra den i 100hz skadar ju inte heller när man spelar FPS. Dock är den ju extremt stor och klumpig, man får kramp i armarna av att bära den längre sträckor

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tft

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

22 CRT 1600x1200 110hz

Har även en SyncMaster 959NF till andra datorn men när den blir varm så blir skärpan sämre och den börjar göra ett högljutt öron skärande pipande. Riktigt irriterande, blir nog att införskaffa något platt inom snar framtid.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en gaaaaammal Scaleo CTM7010 17" CRT. Backlight-bleeding så det bara stänker om det på alla håll och kanter plus "eftersläpningar" eller vad man ska säga. Men det duger absolut för mig! Fattar faktiskt inte er som håller på och tjaffsar om olika skärmar, skärm som skärm liksom. Inte så stor skillnad egentligen.

Permalänk

Jag står verkligen inte ut med CRT längre, inte sedan jag bytte till TFT. Det går bara inte att jämföra, trots att jag nyligen satt och körde med en väldigt bra CRT dessutom. Men den är sämre på alla möjliga sätt. Visst, upplösningsvis slår den min TFT, men i slutändan är det inte värt det. Färgerna var mycket sämre, det var mycket mörkare och jag fick ibland anstränga mig för att se mörka texter, som på min TFT annars är hur lätta som helst att se.

TFT är klart bättre i mina ögon.

Edit: Man får ju inte glömma utrymmet!

Permalänk
Medlem

crt för färgkritiska saker och en tft för resten typ, dock är crt:n mkt bättre för ögonen känns det som, fast vet inte hur lång tid den kommer hålla till (sony triniton g500), så som många andra behöver jag en ny monitor, och för att få samma prestanda lär jag behöva lägga ut mellan 7000-10000 skulle jag tro.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

CRT! Så kan du köra i vilken upplösning du vill utan att det ser skit ut samt att ju högre upplösning ju mindre AA behövs om du använder CRT

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag HATAR min CRT, det är en gammal sketen 17" CRT som uppdaterar dåligt, ser dålig ut, är dålig och kommer bli till fotpall till vintern om jag får lite jobb då.

Kommer satsa på en 20" LCD på 2ms och 1650x1024, eller hur de roliga siffrorna ser ut.

Citat:

CRT! Så kan du köra i vilken upplösning du vill utan att det ser skit ut samt att ju högre upplösning ju mindre AA behövs om du använder CRT

AA behövs lika mycket i CRT som i TFT och LCD - med TFT/LCD har man ju en fabikupplösning att köra på - vilket gör allting så mycket enklare, samtidigt som uppdateringen är optimerad för just denna även om de inte kommer upp i 100hz som vissa kvarlevande CRT kan idag.

Jag är den enda kvar i huset med CRT och jag är inte precis stolt över det.

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja ha en CRT igen efter man har bytt till platt, inte ens om jag får en gratis! däremot vill jag ha en större och bättre WS platt skärm, vilket det snart ska bli, troligen en L245WP-BN..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

19", Samsung 959NF, 100Hz i 1280.
Funkar fortfarande riktigt bra trots att den fyller sex år om några månader.
Hade problem i början dock innan jag fick en bra, det här var 4e skärmen jag fick.

Klarar inte de dåliga betraktningsvinklarna på TFT, är närsynt och går ofta in och tittar säg 20-25 cm ifrån skärmen när jag till exempel vill studera en bild i detalj. Den TFT jag skaffade nyligen klarade inte detta, blev som en luddig hinna över nedre delen av skärmen när jag gjorde det. Sen skiftade så klart färgerna om man kollade "halvmycket" från sidan. Kommer ihåg när jag såg XP-skärmsläckaren (svart med windowsloggan) från köket första gången, blir ca 45°-vinkel, det var mörkt orange ungefär...

Vill ha en 19" TFT då jag tror 20" med sina 1600*1200 är lite för litet. Problemet är att det finns i princip inga 19"-are med IPS-panel, ganska tragiskt då kategorin 19" på prisjakt innehåller över 300 skärmar...
Enda bra nittontumsskärmen som finns i Sverige är en NEC för dryga 6000. Den är säkert riktigt bra, självklart inte riktigt lika bra betraktningsvinklar som en CRT men det kommer säkert vara fullt tillfredställande ändå. Men 6000 är mycket pengar för mig i dagsläget och att betala det för nåt som inte är helt perfekt (svärta, responstid) känns galet.

Kan seriöst inte fatta hur alla tillverkare kunde lägga ner CRT-tillverkningen så fort, Viewsonic hade ju ett par modeller ett tag men de var inte helt platta så kom inte på fråga för mig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag sitter med en gaaaaammal Scaleo CTM7010 17" CRT. Backlight-bleeding så det bara stänker om det på alla håll och kanter plus "eftersläpningar" eller vad man ska säga. Men det duger absolut för mig! Fattar faktiskt inte er som håller på och tjaffsar om olika skärmar, skärm som skärm liksom. Inte så stor skillnad egentligen.

Egentligen är det stor skillnad. Sen att tro att det inte skiljer nåt speciellt från skärm till skärm så ska du nog börja titta lite mer noggrant på det där. Ska du se mer extremt så jämför en billig och en dyr TV där ser du verkligen skillnad. Samma med skärmar.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till CRT nu när jag har TFT iaf:P Bilden är skonsammare för ögonen än vad CRT och crt är alldeles för stor och klumpig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Egentligen är det stor skillnad. Sen att tro att det inte skiljer nåt speciellt från skärm till skärm så ska du nog börja titta lite mer noggrant på det där. Ska du se mer extremt så jämför en billig och en dyr TV där ser du verkligen skillnad. Samma med skärmar.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till CRT nu när jag har TFT iaf:P Bilden är skonsammare för ögonen än vad CRT och crt är alldeles för stor och klumpig.

Jag får också ont i huvudet av att sitta vid en crt men inte tft. Vet ej varför.

Permalänk

Jag har en 19" Philips 109B som faktiskt är precis lika bra idag som när jag köpte den, för typ 7, 8 år sen. Och då har jag ändå använt den många timmar varenda dag.

Börjde nyligen leta LCD eftersom jag blev sugen på en ny skärm. Fast jag hittade helt enkelt inget som uppfyllde mina krav. Jag vill ha väldigt bra betraktningsvinklar, hög kontrast, inget backbleed eller liknande och låg responstid. Kort sagt en bra allroundskärm som heller inte får kosta skjortan. Och det hittade jag inte. Så jag bestämde mig för att behålla min CRT ett tag till och se vad som händer den närmaste tiden med framför allt OLED.

Permalänk
Avstängd

42" LCD

Tycker bättre om färgåtergivningen på CRT. Men min har ju en viss fördel som CRT inte kan slå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Jag får också ont i huvudet av att sitta vid en crt men inte tft. Vet ej varför.

Rätt så uppenbart, CRT är på tok mycket skadligare strålnings-vis.

Permalänk
Medlem

tft. Får huvudvärk av crt skärmar nuförtiden

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

21 crt Diamondtron NF

Permalänk
Medlem

Subjektivt såklart, men jag tycker CRT ger bättre bild. Bättre färger framförallt. Ungefär som att en bra bildrörs-tv ger bättre bild än plasma/lcd.