Hårddiskproblem. Ser endast "128GB Raw" trots SP2

Permalänk
Medlem

Hårddiskproblem. Ser endast "128GB Raw" trots SP2

Jag ominstallerade nyligen windows efter diverse problem med operativsystemet och efter ominstallationen så var alla mina diskar bara 128 GB stora och utan något filsystem.
Kom på att det nog var pga ett windows utan några servicepack men tyvärr inte innan jag gjort en i retrospekt antagligen ganska korkad sak. Jag ändrade inställningarna i två av mina tre sata diskar till "Active".
När jag sen kom på att jag behövde SP2 så installerade jag om allt med ett en nyare skiva. Hårddisken jag inte hade ställt till "Active" under den tidigare installationen gick igång perfekt men de två andra syns fortfarande bara som 128GB RAW med resten av hårddisken som opartitionerat utrymme.

Någon som har någon idé om hur man kan fixa detta? Jag antar att man skulle kunna fixa det genom att formatera hårddiskarna och börja om från början men vill hellst inte förlora de ca 800GB jag har liggande på dem. Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Min partition fick plötsligt filsystemet RAW
Credit för detta svar går till:leather
Det finns 2 anledningar till detta.

1. Du ominstallerade Windows eller flyttade hårddisken till en annan dator.
2. Du gjorde inget alls, utan den blev listad som RAW huxflux.

1. Varje konto i Windows NT är unikt. Även om du skapar ett nytt konto (ex vid ominstallation) med samma namn, inloggningsnamn och lösenord så är det endå två olika konton enligt Windows.
Har du då en partition dit endast ett windowskonto har NTFS rättigheter att läsa/skriva till, och sedan byter konto så får du inte ens öppna den partitionen i utforskaren. Den visas med filsystemet RAW och att den har 0 KB ledigt utrymme.
1.1 Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visa -> bort med Använd enkel fildelning
1.2 Ta egenskaper (via höger musknapp) på aktuell partition -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Ändra ägare till... (ditt konto eller Administratör)
1.3 Samma som 1.2 ovan, fast dubbelkolla att Administratör gruppen har fullständiga rättigheter på rooten och alla undermappar.
1.4 Klart.

2. Då är det värre och du rekomenderas att köra något av de recoveryprogram som finns listade i forumet [/B]

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.
Det du beskriver verkar ju onekligen vara rätt problem.
Dessvärre kan jag inte komma åt säkerhets fliken på de hårddiskar som har problem. Hårddiskarna som har lagt sig som raw har bara "General" "Tools" och "Hardware" som alternativ.

Permalänk
Medlem

Har du kollat 1.1 ovan. Om det endå inte funkar så kan du vara tvungen att slänga över disken i en annan burk som kör XP Pro eller högre och göra samma sak där.

Heter väl nått i stil med "Use simple filesharing" på ett engelskt OS.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Jodå det slog jag av. Jag kan se "Security" fliken på de hårddiskar som fungerar som de ska men inte på de som är Raw