Permalänk
Medlem

Du måste ha en XP version med S-ata stöd (tror SP2).

Permalänk
Medlem

Det är det på det, vad kan det då vara?

Visa signatur

Zlatan är bättre än Henke.

Permalänk

Tror du behöver drivrutiner för SATA hårddisken på XP, på något sätt..

Permalänk
Medlem

Kan man ladda ner de på dells hemsida, och isåfall, hur lägger man ditt det på en installations skiva som XP? Om det är så man går till väga?

Rörigt må jag sägs. Finns på dells hemsida

R166201.EXE 21 MB Intel Turbo Memory Driver

R166200.EXE 327 KB Intel Matrix Storage Manager - Notebooks

Men hur kunde ni andra få Drivrutinerna till SATA på erat XP om ni har SP2?

Visa signatur

Zlatan är bättre än Henke.

Permalänk
Medlem

Så det går bara beställa penryn över telefon?
Dom har ju stängt över helgen och 15% rabatten går ut på söndag...

Då får det nog bli att jag behåller min nuvarande beställning med T7500.

Permalänk
Medlem

Dell har även öppet på lördagar tyckte jag att det stog någonstans.

Permalänk
Medlem

vad jag vet så är det sata hårddisk i den, så du behöver väl sata drivisarna me?
kan ha fel..

Jesper_Axelsson: mm
för du måste göra en avbeställning på din nuvarande för att kunna ändra nåt i det du har beställt. och sen lägga en ny beställning.
vilket kan ta bra med tid, tanke på om jag skulle göra så måste jag vänta tills pengarna kommit in på kontot igen innan jag har råd å lägga iväg en beställning till =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Prövade att ringa men det va ju bara öppet på vardagar....
Kan nog få tag i pengarna men det dumma är ju att 15% rabatten försvinner. För man kan väl inte använda den igen om man beställer pånytt?

Permalänk
Medlem

nae, alla rabatter du avnänt som har gått ut gäller ej igen.

om det inte är akuella rabatter som tex 15% den gäller som du sa tills imorgon, den kan du inte använda på måndag.

EDIT: någon som vet om dell fabrikerna jobbar på helger me? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

De va de som kunde använda sig av rabattkoden även ett par dagar efter att den hade gått ut förra gången. Men de verkar vara tuffade denna gången.

Permalänk
Medlem

Jag får ringa och kolla på måndag.
Funderar på att byta från 5400 till 7200rpm och från T7500 till T9300
men blir det för mycket pengar så är det inte värt det

Permalänk
Medlem

tja summan på mumman lär gå upp pga finns ju inga rabatter på måndag?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

5% finns ju alltid.. kanske en på 10% eller nått med

Permalänk
Medlem

mm..men kör på vetja
kolla bara så du får använda rabatten via telen, enligt dell supporten så vissa rabatter gäller bara via nätet tyvär

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lite störande är om man går in på Dell´s sida som företag, så kan man välja mellom alla penry cpu´s och få en 7200v/min hd när du beställer en xps m1530.

Dock får du inte tillgang till penry om du beställer som konsument.
Irriterande, särskild när rabattkoden utgår i dag.

SweSA

Permalänk
Medlem

jag ringde in i torsdags o ändra min order till en sån där 2.5ghz penry o 3gig minne o han som jag prata med la det som en internetorder så jag kunde använda rabattkoderna. blev ca 1200kr dyrare

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur jag blir av med cpu whine? Den whinar även när den inte är belastad och bara står på samma gäller fläkten, den går i högvarv, vad ska jag göra..?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

jag skrev 2 tips tidigare i denna tråden, som har hjälpt folk att bli av med det. Har du testat dom? (mitten av sidan 45)

Permalänk
Medlem

MarkoV:
CPU-whine lider jag inte av , däremot börjar min LG-skärm pipa lite när jag sänker ljusstyrkan, enormt störande...

Tycker även att fläkten är igång ALLDELES för ofta, och i spel kör fläkten i högsta rpm vilket stör även när man använder slutna hörlurar... (att sitta och snacka över vent vid wowande är inte så kul för dina medspelare), inte för att jag wowar men tog det som exempel på ett tyst spel där man gärna sitter och snackar strunt)...

Ska nog returnera datorn, Pga hög ljudnivå, annars är det en riktigt bra dator, skärmen ser super ut, spel flyter på väldigt bra och den är väldigt snygg ;)...

Jag antar att hög ljudnivå från fläkten vid spelande är något att vänta sig hos en slim laptop med ett 8600 grafikkort, men men... jätte irriterande tycker jag.

blir nog en TYST stationär istället :D...

Permalänk
Medlem

Nu har man läst mycket om folk som klagar på fläktljud... är det så allvarligt att ni rekommenderar andra att inte köpa produkten? Dem flesta laptops jag testat med lite bättre grafikkort låter ju en del... Dessutom har någon testat tipsen för att minska cpu-whine och fläktljud?

Hur mycket kostar det att skicka tillbaka den om man inte blir nöjd?

Läser man recenscioner på dell xps 1530 får man ju nästan höra det motsatta, att datorn ska vara väldigt tyst förutom när man spelar då...

Permalänk
Medlem

Datorn är _tyst_ när fläkten inte är på, vilket den inte är ofta alls om du kör energiläge: balanserad. Datorn känns då allmänt lite slöare, men då drar fläkten iallafall inte igång vid surfning/ enklare program, vilket den gör om du kör "full performance".

Även första fläktläget är ju accepterbart, har du tv på eller liknande i bakgrunden är det inget du tänker på, sen har man kanske lite musik på eller liknande.

Hur som helst, det är när du gör krävande saker som fläkten veeerkligen låter, te x i spel, och det är _där_ jag stör mig mest på fläkten egentligen...

Enl AXY ska det kosta 160:- någonting (frakten), men om du påpekar fel så är det gratis.

Så datorn är väl hyffsat tyst om man ser till prestandan, har sen tidigare en dell laptop utan ett bra grafikkort, den är supertyst. - så jag antar, vad du än köper för laptop / märke osv, så låter datorn med ett 8600 kort i

Macbook pro'n låter ju också jättemycket vid spelande...

Permalänk
Medlem

Det låter ju skrämmande det här med fläkt- och cpu-ljudet. Om man hör fläkten trots slutna lurar måste den låta för jävla högt?

För övrigt, man kan avbeställa tills sista fasen i beställningen? Alltså, jag kan i princip avboka min order så länge de inte hunnit skicka datorn till mig?

Men som sagt, jag vill gärna ha fler synpunkter på ljudnivåerna.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, högt ljud i spel kan jag stå ut med, men då ja jobbar mycket med bild- och videoredigering kanske detta blir störande!? Kommer fläkten låta mycket när man använder program som Photoshop? Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att den låter ungefär som en 360 vid spelande, alltså som en 360 låter när man sitter en bit bort...

Just nu är fläkten på nivå 1, har inte tv eller något ljud, utan bara datorn påslagen, tycker att den stör endel...

Permalänk
Medlem

hur gör man för att spara på batteriets livslängd?
ska man använda batteriet så mycket som möjligt eller när man tex är hemma ha den elansluten utan att ha batteriet i?
ska man inte också koppla laddaren i en viss ordning? tex vägguttaget först sen till datorn, lr tvärtom?

Permalänk
Medlem

Batteriet sparas bäst genom följande åtgärder:

http://www.okit.se/batterifakta.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Skulle säga att den låter ungefär som en 360 vid spelande, alltså som en 360 låter när man sitter en bit bort...

Just nu är fläkten på nivå 1, har inte tv eller något ljud, utan bara datorn påslagen, tycker att den stör endel...

Jävlar, låter den så högt. Min 360 låter sjukt mycket tycker jag, får väl hoppas att det inte är så farligt som ni säger :/

/ lAlAz0r

Permalänk
Avstängd

Om jag installerar om OSet jag fick med datorn kommer det fortfarande komma skit program som roxia som när jag fick den? eller bara oset?

fattar inte tipsen totalt,
Jag använder min dator hemma hela tiden, ska jag ha både strömkabel och batterit inne?
Ska jag ladda den full när den håller på att ta slut sätta in den för laddning förklara någon?
Nu har jag allt på hela tiden.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Jävlar, låter den så högt. Min 360 låter sjukt mycket tycker jag, får väl hoppas att det inte är så farligt som ni säger :/

/ lAlAz0r

datorn låter absolut inte som en 360, en 360 låter ju som ett rymdskepp som ska lyfta när man spelar. jag tycker att när man spelar så kan det låta en del men när fläkten går på vanligt så är det inget man stör sig på

Permalänk

Man har ju ljud från spelen så då hör man knappt fläkten:P Framför allt om man sitter med headset på vent dessutom.

Visa signatur

PC: ASUS P5Q Delux DDR2, E8600@4400, TRUE+Noctua 120mm, 4GB Corsair DOMINATOR 1066, PowerColor HD4870X2
MacBookPro 13"
Iphone4
Canon500D