Fiberdosa uttag för tv och internet

Permalänk

Fiberdosa uttag för tv och internet

Hej

Har haft en person som påstår sig kunna och jobbar med nätverk.

Han påstår att man ej kan ha 2 aktiva uttag på fiberdosan då det blir nätverksloop.

Stämmer det? Känns ju väldigt märkligt då man ska kunna ha både tv och nätverk via fiberdosan men man kanske kan köra det via samma uttag?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”
― Mark Twain

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”
― Mark Twain

Han byter jobb ganska ofta... Undrar varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

Hej

Har haft en person som påstår sig kunna och jobbar med nätverk.

Han påstår att man ej kan ha 2 aktiva uttag på fiberdosan då det blir nätverksloop.

Stämmer det? Känns ju väldigt märkligt då man ska kunna ha både tv och nätverk via fiberdosan men man kanske kan köra det via samma uttag?

Tack på förhand

Det finns inte tillräckligt med information för att svara på den frågan.

Om "fiberdosan" bara är en media converter så kan den bara ha en port, ja. Det är dock inte det vanliga, i min erfarenhet. Man sätter media convertern i en annan låda som kan innehålla exempelvis en switch eller en "bredbandsrouter" (dvs, en NAT-server). Man kan också roa sig med att ha Wifi i den boxen, eller köra VLAN till en specifikt märkt port som är till för TV. Det finns alla sorter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kanske ska skriva något konstruktivt också.

Det han kallar fiberdosa, är det CPE:n som fibern från gatan kommer in i och som sitter inuti hemmet.
Dessa dosor, finns naturligtvis många olika modeller, har ofta flera RJ45 kontakter.
Vanlig är att man sätter Internet i första kontakten.

Har man flera IP adresser från sin ISP så kan man sätta i kabel i kontakt 2, 3 osv och få internet på ett annat extern IP från de kontakterna.

Vissa stadsnät har så att de har en av dessa RJ45 uttag hård knutna för att leverera ITPV tjänster, dvs det är till den kontakten som man ska ansluta sin TV-box.
Andra stadsnät har det annorlunda.

Nu kommer vi till det som din vän "sagt".
"Han påstår att man ej kan ha 2 aktiva uttag på fiberdosan då det blir nätverksloop."
Vilket är fel, jag själv har två RJ45 kablar till min "fiberdoossaa" och det fungerar ypperligt.

Så jag hade helt enkelt valt att inte bråka med din vän, låt honom hållas i sin verklighet - eller att han beskriver på ett bättre sätt hur en loop skulle kunna uppstå (för det finns ju sätt där du kan loopa ett nätverk men vanligtvis faller det inte in en normalt funtat person att koppla ena änden av kabeln i utag 1 på ens switch och andra änden i ett annat uttag på samma switch. (ja ja vet att det finns automatiska skydd för detta på vissa switchar men försöker hålla detta kort;-) ))

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Kanske ska skriva något konstruktivt också.

Det han kallar fiberdosa, är det CPE:n som fibern från gatan kommer in i och som sitter inuti hemmet.
Dessa dosor, finns naturligtvis många olika modeller, har ofta flera RJ45 kontakter.
Vanlig är att man sätter Internet i första kontakten.

Har man flera IP adresser från sin ISP så kan man sätta i kabel i kontakt 2, 3 osv och få internet på ett annat extern IP från de kontakterna.

Vissa stadsnät har så att de har en av dessa RJ45 uttag hård knutna för att leverera ITPV tjänster, dvs det är till den kontakten som man ska ansluta sin TV-box.
Andra stadsnät har det annorlunda.

Nu kommer vi till det som din vän "sagt".
"Han påstår att man ej kan ha 2 aktiva uttag på fiberdosan då det blir nätverksloop."
Vilket är fel, jag själv har två RJ45 kablar till min "fiberdoossaa" och det fungerar ypperligt.

Så jag hade helt enkelt valt att inte bråka med din vän, låt honom hållas i sin verklighet - eller att han beskriver på ett bättre sätt hur en loop skulle kunna uppstå (för det finns ju sätt där du kan loopa ett nätverk men vanligtvis faller det inte in en normalt funtat person att koppla ena änden av kabeln i utag 1 på ens switch och andra änden i ett annat uttag på samma switch. (ja ja vet att det finns automatiska skydd för detta på vissa switchar men försöker hålla detta kort;-) ))

He. Ja problemet är ju att det är hos min far och hans hyresvärd och de verkar ju blint tro på honom och lyssnar inte på vad jag säger... Men de kommer väll en dag och säger att det inte var så smart hoppas jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

Hej

Har haft en person som påstår sig kunna och jobbar med nätverk.

Han påstår att man ej kan ha 2 aktiva uttag på fiberdosan då det blir nätverksloop.

Stämmer det? Känns ju väldigt märkligt då man ska kunna ha både tv och nätverk via fiberdosan men man kanske kan köra det via samma uttag?

Tack på förhand

Rent generellt ska man bara använda ett uttag för internet. Man ansluter en router till tjänstefördelaren och sedan ingenting mer - förutom eventuell IPTV.

Får man flera IP-adresser från sin operatör så kan man ansluta flera enheter till tjänstefördelaren, men om man inte har någon specifik anledning till varför så ska man låta bli.

Får man inte flera IP-adresser från sin operatör och ansluter flera enheter så kommer man få adresskonflikter och enheter kommer tappa uppkoppling fram och tillbaka, eller bara vara utan nätverksanslutning helt tills eventuella MAC-lås har låsts upp.

Så din vän har rätt på sätt och vis, eller i alla fall inte så jättefel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Rent generellt ska man bara använda ett uttag för internet. Man ansluter en router till tjänstefördelaren och sedan ingenting mer - förutom eventuell IPTV.

Får man flera IP-adresser från sin operatör så kan man ansluta flera enheter till tjänstefördelaren, men om man inte har någon specifik anledning till varför så ska man låta bli.

Får man inte flera IP-adresser från sin operatör och ansluter flera enheter så kommer man få adresskonflikter och enheter kommer tappa uppkoppling fram och tillbaka, eller bara vara utan nätverksanslutning helt tills eventuella MAC-lås har låsts upp.

Så din vän har rätt på sätt och vis, eller i alla fall inte så jättefel.

Du har rätt att om man ansluter fler enheter till tjänstefördelaren och inte har tillräckligt med IP adresser så uppstå otaliga problem beroende på hur ISPn hanterar det.

Dock så är det:
"Han påstår att man ej kan ha 2 aktiva uttag på fiberdosan då det blir nätverksloop."
Just ordet "nätverksloop" betyder not något annat för de flesta som jobbar/är bekanta med nätverk.

Det du beskriver skulle jag aldrig kalla för en "nätverksloop".. Men nu tror jag att jag ska sluta så att jag inte kommer ner till OP:vännens nivå

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

He. Ja problemet är ju att det är hos min far och hans hyresvärd och de verkar ju blint tro på honom och lyssnar inte på vad jag säger... Men de kommer väll en dag och säger att det inte var så smart hoppas jag...

Om en lekman använder ord på fel sätt (ej i sin rätta betydelse) för att beskriv något som de antingen har upplevt eller tro skulle kunna hända så innebär det bara att de killgissar och inte förstår vad de pratar om.

Jag skulle faktiskt bara låtit det vara. Eller om du verkligen vill gå vidare be dem att visa dig hur det blir loop i nätverket, kanske förklara vad en nätverksloop är för något innan.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du har rätt att om man ansluter fler enheter till tjänstefördelaren och inte har tillräckligt med IP adresser så uppstå otaliga problem beroende på hur ISPn hanterar det.

Dock så är det:
"Han påstår att man ej kan ha 2 aktiva uttag på fiberdosan då det blir nätverksloop."
Just ordet "nätverksloop" betyder not något annat för de flesta som jobbar/är bekanta med nätverk.

Det du beskriver skulle jag aldrig kalla för en "nätverksloop".. Men nu tror jag att jag ska sluta så att jag inte kommer ner till OP:vännens nivå

TS vän har helt klart förklarat fel, men poängen är att vännen inte har helt fel i sak - man ska generellt inte ansluta fler än en enhet (+ eventuell IPTV) till tjänstefördelaren för då kan det bli en massa fel. Ingen "nätverksloop", men en himla massa andra fel som ingen vill ha, så man bör låta bli om man inte har specifika anledningar.

Jag vet inte hur många inlägg vi får i veckan här där felet är att trådskaparen har anslutit för många enheter till tjänstefördelaren, struntar i router eller vad det kan vara. Så vännens råd att "låta bli" är helt rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå loopar så uppfann Radia Perlman spanning tree protocol (for loopfree connectivity) Här sjunger hon om det.
Varning för djupt ant-iloopnörderi
Spanning tree song

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.