Hur många här har köpt 3870x2?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
räcker det för 20fps i crysis?

Verkar inte så än så länge med dagens drivrutiner, men det är möjligt de har åtgärdat det nyligen. Nu är jag på affärsresa och har inte haft någon pil på de senaste dagarna sedan Onsdag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vilket program är bäst för att hantera sitt ATi kort, RivaTuner eller ATi-tools? Var längesedan jag körde ett ATi nämligen..

mvh
benkaboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Alla klocks osv ser man här:
http://www.hwbot.org/result.do?resultId=697478

Inte dåligt:) men nu undrar jag om det är så att amd gpu tool inte funkar bara för att jag har 2 st 6pin inkopplade bara?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Vilket program är bäst för att hantera sitt ATi kort, RivaTuner eller ATi-tools? Var längesedan jag körde ett ATi nämligen..

mvh
benkaboy

Finns inte mycket som fungerar ännu. Finns dock en fix för rivatuner så man kan få tillgång till fläktstyrning osv. Lär dock dyka upp uppdaterade versioner av programmen inom kort med stöd för detta kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Inte dåligt:) men nu undrar jag om det är så att amd gpu tool inte funkar bara för att jag har 2 st 6pin inkopplade bara?

Det som troligtvis inte fungerar med 2x6pin är overdrive. amdgpuclocktool ska fungera. Däremot så behöver man atitool 0.27 beta4, amdgpuclocktool samt overdrive i rätt kombination för att kunna klocka båda kärnorna och få klocken att "fastna". Smidigast är nog att invänta en uppdaterad version av atitool eller liknande om man inte orkar haxxa.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Finns inte mycket som fungerar ännu. Finns dock en fix för rivatuner så man kan få tillgång till fläktstyrning osv. Lär dock dyka upp uppdaterade versioner av programmen inom kort med stöd för detta kort.

Jag menade mest över lag när allt fungerar som det ska vilket utav de båda programmen ni brukar föredra, vill ha det bästa till mitt 3870x2.

Permalänk
Medlem

Har beslutsångest, ska jag köpa gts g92 eller 3870x2? Vad hade ni gjort? I dagsläget presterar de mer eller mindre likadant, det är framförallt vid stora upplösningar 3870x2 är bättre, men jag har max 1280x1024 så det är lugnt.

Det är också tråkiga spel 3870x2 är bättre på Crysis verkar GTS ta hand om.. Men det kan vara de omogna drivrutinerna? Kommer kortet förbättras efterhand?

Hel sida med recensioner;
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/01/28/review

Hjälp mig! Lanar på vecka 8 så det skadar inte om jag har det hemma innan dess..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Har beslutsångest, ska jag köpa gts g92 eller 3870x2? Vad hade ni gjort? I dagsläget presterar de mer eller mindre likadant, det är framförallt vid stora upplösningar 3870x2 är bättre, men jag har max 1280x1024 så det är lugnt.

Det är också tråkiga spel 3870x2 är bättre på Crysis verkar GTS ta hand om.. Men det kan vara de omogna drivrutinerna? Kommer kortet förbättras efterhand?

Hel sida med recensioner;
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/01/28/review

Hjälp mig! Lanar på vecka 8 så det skadar inte om jag har det hemma innan dess..

Jag hade utan tvekan tagit X2:an om jag varit dig.
Men om du lirar i 1280x1024 o har lite cash så klarar du dig förmodligen lika bra med GTS:et.

Men min röst går på X2 om du har pengarna.

//teckim

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
Jag hade utan tvekan tagit X2:an om jag varit dig.
Men om du lirar i 1280x1024 o har lite cash så klarar du dig förmodligen lika bra med GTS:et.

Men min röst går på X2 om du har pengarna.

//teckim

Egentligen har jag inte pengarna, men jag tänker inte snåla... Så om x2 är den rekommenderade blir det x2!

Senare ska jag köpa 22" Eizo så upplösningen kommer bli som högst.. ja hur mycket dom nu klarar:P

http://www.dustinhome.se/pd_5010118290.aspx&csref=Prisjamfore...

Eller är Samsungs 22" bra? Jag har varit nöjd med min 17" hp som har tre-fyra år på nacken(kostade 6000kr ny), och nu märker man att den börjar bli gammal, lite suddig på kanterna.

Ännu ett svårt beslut.

Okej, en röst går till x2...(ge lite argument också )

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jag har ett konstigt problem, jag gick och köpte en sån här: http://www.cable-trader.co.uk/images/8%20pin%20to%204%20pin%2...
för att kunna överklocka, men den passar helt enkelt inte i grafikkortet:S

kontakten på kortet ser ut så här: http://tweakers.net/ext/i/1200946561.jpg

som man kan se här om man kollar noga ser inte kontakterna likadana ut, har jag köpt fel eller?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Jag har ett konstigt problem, jag gick och köpte en sån här: http://www.cable-trader.co.uk/images/8%20pin%20to%204%20pin%2...
för att kunna överklocka, men den passar helt enkelt inte i grafikkortet:S

kontakten på kortet ser ut så här: http://tweakers.net/ext/i/1200946561.jpg

som man kan se här om man kollar noga ser inte kontakterna likadana ut, har jag köpt fel eller?

Det där är ju en "4 --> 8 pins" sladd till moderkortet

Så ja, du har tyvärr köpt fel.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

aj fan då:( trodde det var samma, finns det
et något sånt man kan köpa eller kommer det med nätagget?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Självklart kan man köpa det, men det borde ha hängt med ditt nätagg...

Jag fick ett sånt till min Hiper 580w...

Du får kolla i "lunchlådan" igen

Edit:
Var det en 8---->4 pins kontakt? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319076

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Tror inte man kan koppla in en 4 ellr 6 pinnars till en adapter så det blir 8 pinnars till grafikkortet, men vore kul om de går. Har själv bara 2st 6 pinnar till grafikkort.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Självklart kan man köpa det, men det borde ha hängt med ditt nätagg...

Jag fick ett sånt till min Hiper 580w...

Du får kolla i "lunchlådan" igen

Edit:
Var det en 8---->4 pins kontakt? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319076

Nej det var ju redan en sån jag hade, och det var tydligen fel. Verkar ha hittat en nu men det finns tyvär bara i usa.

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Tror inte man kan koppla in en 4 ellr 6 pinnars till en adapter så det blir 8 pinnars till grafikkortet, men vore kul om de går. Har själv bara 2st 6 pinnar till grafikkort.

Jodå det funkar fint. (6 --> 8 pins)

min bror har 2st 6pins i sin X2'a.
o för att låsa upp overdrive funktionen så har han kortslutit dem två överblivna pinsen (8pins kontakten på graffet) med en sladdbit. (det är absolut ingen fara då det bara är två "ground" --> jord)

Funkar prima!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
Jodå det funkar fint. (6 --> 8 pins)

min bror har 2st 6pins i sin X2'a.
o för att låsa upp overdrive funktionen så har han kortslutit dem två överblivna pinsen (8pins kontakten på graffet) med en sladdbit. (det är absolut ingen fara då det bara är två "ground" --> jord)

Funkar prima!

Tack för det:) ska testas

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Tack för det:) ska testas

Var bara säker på att du kortsluter rätt pins, så koppla in dina 2 6 pins sladdar i graffet o sen kortsluter du de 2 överblivna pinsen(på graffet)

Men var försiktig o trippel kolla allting innan du vevar igång burken.

Lycka till.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

tack det funkade men jag gjorde lite annorlunda. Jag tog en 6-pins kontakt och skar bort två stycken pinnar som passade i hålen som var över och knöt ihop sladdarna sen med varandra, sitter mycket bättre:) tack för all hjälp

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
tack det funkade men jag gjorde lite annorlunda. Jag tog en 6-pins kontakt och skar bort två stycken pinnar som passade i hålen som var över och knöt ihop sladdarna sen med varandra, sitter mycket bättre:) tack för all hjälp

Ah va gött, bara o börja klocka nu då

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

fast nu frös 3dmark05:S vad kan det bero på?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
fast nu frös 3dmark05:S vad kan det bero på?

Du behöver förmodligen öka fläkten lite, här har du en guide till hur man får fläktkontrollen i Rivatuner att fungera med 3870X2.

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?p=4869601

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det var det, för den hängde sej när jag körde över 860, var det inte
där den buggen låg som låste den där?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

jag tror att den buggen är borta med X2:an (iaf för Sapphire och MSI), men min bror hade samma problem som du.

Lösningen var att höja fläkten, så jag tycker nog att du ska testa det.

*edit*
För om det hade varit 862mhz buggen så hade det hängt sig direkt efter att du tryckt på accept/apply clocks.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Har redan testat det där med rivatuner men fick inte fläkten att funka, men jag testade att bara höja coren till 855 och då gick det igenom hela rundan

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk

För att klocka båda kärnorna på detta kort måste man göra följande:

1. Stäng ner allt, om du har klockat något i amdgpuclocktool sätt tillbaka default clocks. Öppna atitool 0.27 beta 4, gå under settings. Skifta från BN:3 till BN:4 under "Use device". scrolla ner rutan under och försäkra dig om att klocksen är 825/901. Ibland får jag skifta några gånger mellan BN:3 och BN:4 innan jag ser 825/901. Tryck på back.

2. Nu skall det finnas en profil längst upp som heter default 825/901. Tryck på Load. Sätt sen frekvenserna du vill ha, skriv in båda på en gång innan du trycker på set clock. När du har bådfa frekvenserna iskrivna tryck på set clock och stäng därefter ned aditool.

3. Öppna amdgpuclocktool. Välj BN:3 och sätt samma frekvenser som du satte i atitool. Felmeddelande du får är det bara att ignorera. Stäng ner programmet och starta det igen för att kolla att klocksen är rätt. Kolla BN:3 och BN:4, dom skall alltså vara lika. BN:4 är kärnan du klockade i atitool.

4. Öppna fliken overdrive och låt den ligga öppen på skrivbordet hela tiden. Detta föhindrar att det ställer tillbaks klocksen. Kommer att stå något om att det inte är rätt initialized bla bla.

5. Starta 3dmark och bencha

Spelar ingen roll hur mycket man klockar om man inte gör det i denna ordning då klocksen går tillbaka till default så fort man startar något 3d program annars. Om inte båda så åtminstonde en kärna. Finns heller ingen spärr på hur högt man kan klocka när man gör på detta vid, det enda som kommer att stoppa dig är värme alternativt volten. Mitt kort klarar 904.5Mhz på kärnorna samt 1035Mhz på minnena genom tex 3dmark06 innan det stoppar. Beror inte på värmen så i mitt fall är det nog volten som inte räcker till, kommer att voltmodda mitt kort inom kort.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

1547st har köpt det...

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
För att klocka båda kärnorna på detta kort måste man göra följande:

1. Stäng ner allt, om du har klockat något i amdgpuclocktool sätt tillbaka default clocks. Öppna atitool 0.27 beta 4, gå under settings. Skifta från BN:3 till BN:4 under "Use device". scrolla ner rutan under och försäkra dig om att klocksen är 825/901. Ibland får jag skifta några gånger mellan BN:3 och BN:4 innan jag ser 825/901. Tryck på back.

2. Nu skall det finnas en profil längst upp som heter default 825/901. Tryck på Load. Sätt sen frekvenserna du vill ha, skriv in båda på en gång innan du trycker på set clock. När du har bådfa frekvenserna iskrivna tryck på set clock och stäng därefter ned aditool.

3. Öppna amdgpuclocktool. Välj BN:3 och sätt samma frekvenser som du satte i atitool. Felmeddelande du får är det bara att ignorera. Stäng ner programmet och starta det igen för att kolla att klocksen är rätt. Kolla BN:3 och BN:4, dom skall alltså vara lika. BN:4 är kärnan du klockade i atitool.

4. Öppna fliken overdrive och låt den ligga öppen på skrivbordet hela tiden. Detta föhindrar att det ställer tillbaks klocksen. Kommer att stå något om att det inte är rätt initialized bla bla.

5. Starta 3dmark och bencha

Spelar ingen roll hur mycket man klockar om man inte gör det i denna ordning då klocksen går tillbaka till default så fort man startar något 3d program annars. Om inte båda så åtminstonde en kärna. Finns heller ingen spärr på hur högt man kan klocka när man gör på detta vid, det enda som kommer att stoppa dig är värme alternativt volten. Mitt kort klarar 904.5Mhz på kärnorna samt 1035Mhz på minnena genom tex 3dmark06 innan det stoppar. Beror inte på värmen så i mitt fall är det nog volten som inte räcker till, kommer att voltmodda mitt kort inom kort.

Jag får bara ett meddelande när jag öppnar AMDgputool där det står: Failed: no valid devices found. Vad betyder det?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

lite off topic....HD 3870x2 är ju PCIe 2.0, kan man köra det på ett vanligt PCIe eller funkar det inte...är sugen att köpa det här kortet så behöver ett svar....tackk i förhand...

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whenjohnfalldown
lite off topic....HD 3870x2 är ju PCIe 2.0, kan man köra det på ett vanligt PCIe eller funkar det inte...är sugen att köpa det här kortet så behöver ett svar....tackk i förhand...

Ja det är bakåtkompatibelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moffasin
Ja det är bakåtkompatibelt.

Blir det någon "jätte" stor skilnad på prestanda??..?..

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner