Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
"Sen tycker jag internet blir otroligt segt om man tankar något som inte ens tankar max hastighet på." det är detta ip flooding orsakar. För många portar öppnas mot modemet med torrentklienter och då blir surfning slö.

tack så mycket, ska testa om det hjälper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Hoho, då kommer du få betala kostnaden för teknikern som kommer ut dit nu!

Detta är anledningen till att de tar ut en avgift för teknikern!

Nej, det blir jag inte. Teknikern har redan varit på plats 2grr, inte betalat en enda krona, och jag kommer inte behöva betala nånting.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

Suck, nu är nätet sådär pisseget igen.
15,02Mbps ner och 0,07Mbps upp och 16% packetloss, skyhög ping och jitter. Hoppas det går lite fortare än 3 dagar för ComHem att fixa felet den här gången, börjar få internet abstinens

(har 24/10)

Permalänk
Medlem

Jepp jag upplever också en sämre lina nu, har iofs xxl

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

ComHem funkar perfekt för mig! Betalar för 25/10 och får 28.92/11.02 och det minsta jag fått är 24.92/9.54.. Pingar 0-5ms, bor i Kålltorp.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sagt upp mina Comhem-abonnemang.
Jag får tydligen behålla både kabelmodemet och TV-boxen men jag förstår inte varför eftersom de inte kan användas till nånting annat än Comhem.
Det bästa av allt är att de ringde i veckan från Örebro Stadsnät och frågade om jag ville prova en 100/100-anslutning gratis i fyra månader när jag flyttat in i nya lägenheten nästa månad.
Ja tack sa jag då eftersom det var just det jag hade tänkt skaffa när jag blivit av med Comhem. Comhem avslutas samma månad som jag kommer få börja betala för 100/100 nu så det blir inga dubbla avgifter.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Nu har jag sagt upp mina Comhem-abonnemang.
Jag får tydligen behålla både kabelmodemet och TV-boxen men jag förstår inte varför eftersom de inte kan användas till nånting annat än Comhem.
Det bästa av allt är att de ringde i veckan från Örebro Stadsnät och frågade om jag ville prova en 100/100-anslutning gratis i fyra månader när jag flyttat in i nya lägenheten nästa månad.
Ja tack sa jag då eftersom det var just det jag hade tänkt skaffa när jag blivit av med Comhem. Comhem avslutas samma månad som jag kommer få börja betala för 100/100 nu så det blir inga dubbla avgifter.

var i Ö-o flyttade du?

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etermos
var i Ö-o flyttade du?

//E

Från Vivalla till Stjärnhusen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Hmmm... Ni som verkar kunna lite om Comhem!

Jag ska flytta om någon månad eller nåt sånt till lägenhet!
Vad jag vet är att det är ett ComHem-hus och det ligger i centrala Falun. Vad jag antar är att jag måste ha Comhem som bredbands leverantör för att det är ett Comhem-hus... Jag hade hoppats på att få 100-50/10-7 lina, är det nån som har problem med en sådan lina?

MVH// Korsnäs

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

ja har 50/10 och det funkar prima för mej

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Har ComHem XXL med CG3100-modemet. Nu de senaste veckorna har modemet börjat flippa ur så att hastigheterna går ner emot 15mbit/s emellanåt tills jag startar om modemet och då rasar de iväg på runt 79 mbit/s. De håller sig på den nivån mellan 12-24 timmar, och så sjunker de igen.

Har ingen extrem nätverkstrafik (inga torrents, flyttar bara en hel del data mellan min maskin och en specifik server där jag har min backuplagring) Någon idé om vad det kan vara?

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korsnas11
Vad jag antar är att jag måste ha Comhem som bredbands leverantör för att det är ett Comhem-hus...

Nej, bara för att det är ett Comhem-hus betyder det inte att du inte kan använda något annat. I min nuvarande lägenhet har jag BBB LAN som jag använde innan jag bytte till Comhem.
http://www.falustadsnat.se/

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om någon här vet nått innan man orkar sätta sig i telefonkö till comhem.

Såg av en slump nu när jag svarade i en annan tråd att comhem´s "SMALL" tjänst har blivit 3-5 mbit och kostar 199:-...

Så frågan är, vad händer för dom som lagt sig på "gamla" small som var 99:- per månad, är den tjänsten borta?

Permalänk

BasseBaba : Min granne har den tjänsten och hon har kvar den så länge hon inte lägger om sitt abb.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Tänkte bara höra om någon här vet nått innan man orkar sätta sig i telefonkö till comhem.

Såg av en slump nu när jag svarade i en annan tråd att comhem´s "SMALL" tjänst har blivit 3-5 mbit och kostar 199:-...

Så frågan är, vad händer för dom som lagt sig på "gamla" small som var 99:- per månad, är den tjänsten borta?

Hastigheten ligger nog kvar för 99 tills man ändrar själv skulle jag tro. Man måste ju godkänna en förändring av abonnemanget.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Får tacka för dom snabba svaren!
Skönt att höra, så man slipper massa samtal från folk inom släkt och familj man hjälpt.

99:- för 0,5 mbit har ju faktiskt varit aldeles utmärkt för 50-plussare som enbart kollar mail och blocket nån gång i veckan

Permalänk
Medlem

Hej! Beställde xxl för nån vecka sen (logiskt nog billigare än xl-tjänsten.) Fick modemet idag men det ville inte direkt. Gick in i modemet och stängde av NAT-funktionen, sen tappade jag anslutningen till internet. Efter en halvtimma drygt kom det igång igen men nu kan jag inte ansluta till modemet (192.168.0.1).

Hur ska man tolka detta? Och hastigheten är den samma som tidigare trots Gbit-nic osv.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Hej! Beställde xxl för nån vecka sen (logiskt nog billigare än xl-tjänsten.) Fick modemet idag men det ville inte direkt. Gick in i modemet och stängde av NAT-funktionen, sen tappade jag anslutningen till internet. Efter en halvtimma drygt kom det igång igen men nu kan jag inte ansluta till modemet (192.168.0.1).

Hur ska man tolka detta? Och hastigheten är den samma som tidigare trots Gbit-nic osv.

Hade du väntat i 20-30 min så hade det gått igång.
Sedan blir det en annan adress om man slår ifrån NAT. Kommer inte ihåg vilken nu dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Njae, längre än så väntade jag allt. Men tack, adressen borde man väl kunna hitta iaf.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Njae, längre än så väntade jag allt. Men tack, adressen borde man väl kunna hitta iaf.

Adressen är 192.168.100.1

--

För övrigt startar mitt modem om hela tiden nu för tiden, sjukt jobbigt!
Jag tappar då trådat, trådlöst och telefonen. Alla lampor slocknar en stund, och sedan börjar aktivitetslampan att blinka.

Detta händer flera gånger varje dag.
Det sjuka är att comhem vill skicka ut tekniker innan jag ens fått prova med ett nytt modem... Och första tid var 10/3, hur kul är det?

Någon som varit med om detta problem - och hur löste ni det isf?

edit: Sitter på XXL med det sedvanliga Netgear-modemet.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Har haft Comhem i många år utan problem. Har senaste året haft XL 50/10 men skaffade 100/10 nu eftersom det var billigare med bindningstid. Fick Netgear modemet, som inte funkade nå vidare. Uppkopplingen började svajja, ibland inte fungera och ibland ha skyhög ping och typ 0.5mbit download.

Jag ringde till Comhem och frågade om jag kunde använda mitt gamla modem istället eftersom det felen började med Netgear modemet. Inga problem sa killen, men du kommer inte kunna ladda snabbare än 50mbit. Inga problem, hellre att det funkar felfritt och kör dessutom trådlöst så kommer inte upp i 100mbit ändå.

Så nu sitter man med en stabil uppkoppling igen med supersnabb ping,

Visa signatur

- - - HP Pavilion dv6899eo - - -

Permalänk
Medlem

Efter massa strul med packetloss i någon vecka efter uppgraderingen till v19.
Tekniker besök och som vanligt inget fel. Fick uttaget utbytat till ett med mer dämpning eller nåt.
Från ~33dBmV på upstreamen till 37.5 dBmV så funker det hittils grymmt bra, ingen packetloss eller reboot av modem. (4 dagar hittils) så får väl hoppas det fortsätter fungera bra.
Kör tom med NAT på nu.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite skevt, bredbandskollen verkar ju inte stämma för fem öre. Har Comhem XXL 50-100mbit

Permalänk
Medlem

Kanske inte är så smart att visa exakt vad det är du laddar hem på detta forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Kanske inte är så smart att visa exakt vad det är du laddar hem på detta forum.

Sant! Jag tänkte tyvärr inte så långt

Permalänk
Medlem

Du kanske kan klippa bort den biten och visa resten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omii
http://data.fuskbugg.se/skalman01/speed1.JPG

Känns ju lite skevt, bredbandskollen verkar ju inte stämma för fem öre. Har Comhem XXL 50-100mbit

Nä bredbandskollen kan man inte lita på alla ggr, både deras kapacitet och kundens webläsare spelar ju in. Visar torrents eller annat bra speed så är det bra speed helt enkelt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hört ryktas om att comhem testar 100/100 på en del orter... Någon som har mer infomation angående 100/100?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcke
Hört ryktas om att comhem testar 100/100 på en del orter... Någon som har mer infomation angående 100/100?

Kan säga att det nog är hörsägen. Vad jag vet är högre upload enbart testat i deras labb i stockholm. Att få det att fungera i ett riktigt nät utan problem är något helt annat. Tror det är minst 1 år innan lansering. Netgearmodemet klarar högre upload men tror inte comhem kommer lansera 100/100, möjligen 100/30 eller liknande.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hörni, kan man se i Netgear-modemet om 100Mbit är aktiverat eller inte? För jag får precis samma värden som tidigare med 50/10. Hade jag inte vetat bättre hade jag skyllt på mitt nätverkskort, men det är verkligen samma värden.

Visa signatur

A little reading goes a long way...