Permalänk

Tjaaa,

Seriöst vad fan håller Comhem på med?
Satt i kö nu i telefon i 30 min när de sa "din väntetid räknas upp till 6 min du har plats 20" sedan inget, ingen plats ingenting.
Vad betalar man för egentligen? Skall egentligen ha 50-100MB men gjorde ett test nu och kommer knappt upp till 30MB.
Sen jag vart tvungen att ha detta då BB inte kunde leverera så har det bara varit strul med nätet. Har inte dom kompetenta tekniker där eller?

Tänkte bara yttra mig lite eftersom jag blev så förbannad och kanske de läser detta och skärper sig nån jäkla gång!!!!!

Jävlas inte med nätet!!! Speciellt när man skall sätta sig och betala räkningarna för guds skull!!

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, avbrott hela tiden och satt 25 min i telekö. Sen kommer (har du startat om modemet, lyser alla lamporna och har du trådat till datorn?) Men problemet ligger hos comhem som alltid vid problem hos mig. Dom har förutom detta kapacitetsproblem som inte åtgärdas! Man börja bli förbannad när dom inte löser problemen som varit ända sen i september.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna få gratis månader så länge dem inte uppfyller hastighetsgarantin? Vad är den annars till för?

Permalänk
Medlem

Vafan är detta. Jag har just nu i skrivande stund 350 kB/s av mina 100 mbit som jag brukar ha dagtid. Så jävla drygt, jag som hade tänkt att kolla på film. Så lågt, hinner fan inte ens ladda ner den före man somnar. Tack för den...

Och nej, har ej gjort någonting konstigt med datorn eller dylikt samt inga andra enheter på nätverket snor bandbredd. Typiskt...

Godnatt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pissespann:

Ni som har strul med comhem i gbg området, särkilt hisingen.. -byt till bredbandsbolaget. Efter era klagomål om comhem valde jag att teckna bredbandsbolagets 100mb/s tjänst och kan säga att det fungerar hur fint som helst, bara i med nätverksladden i väggen, beställa och vänta i 15min så får man ut 114mb/s

Det förutsätter ju att man har ett nätverksuttag i väggen också....

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inanimate:

@ComHemAB: De Netgear CG3100-modem som används nu, finns det ny firmware att ladda ner till dom någonstans eller uppdateras det automatiskt? Undrar även om laggspikar kan uppstå om man aktiverat WiFi samtidigt som man kör med kabel. Det verkar ske för mig åtminstone.

Du kan inte uppdaterara FW manuellt och jag har haft liknande problem med WiFI aktiverad samtidigt så det är avstängt numera pga. mycket strul. Kör det via en annan router nu istället och funkar perfekt. Tyvärr är hastigheten dock alltid ett problem med ComHem så det verkar inte finnas någon enkel lösning på det tyvärr... i början fungerade 200/10 bra för mig men nu kommer jag sällan upp till 100/10... suck. Ge upp?! Tja... felanmält typ 10 ggr under åren så skiter i det nu.. avvaktar Framtidens bredband nu istället som är "riktigt" bredband. (bor på Hisingen joo...)

uppdatering
Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4v3n:

Jag ser att v28 hade stöd för MSN fjärrhjälp. Jag antar att det är Teredo/IPv6 problem då mer generellt och även msra.exe och DirectAccess och andra typer av Teredo beroende tjänster? Jag har inte kunnat jobba hemifrån effektivt med mitt bredband från ComHem pga DirectAccess problemen. Testar jag 3g-USB samtidigt fungerar det utmärkt (testat Telenor, Tele2 och Tre och även andras bredband). Jag kör nu utan NAT i bridged mode, vilket gör det bättre.

När kommer v28 till resten av Stockholm (Gärdet)? Om jag är på v23 och har startat om senaste dagarna, betyder det att jag är UPC? Jag har alltid vara ComHem kund så vet inte vem som ägde nätverket från början.

Då borde du bo i en s.k. f.d. Upc-fastighet. Rent logiskt bör den släppas nu till veckan. Brukar vara max 1-2veckor mellan lansering av nya mjukvaror i de olika nätdelarna. Starta om modemet i slutet av nästa vecka så får du nog v28. Den ligger i resten av sverige sedan en tid.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vafan är detta. Jag har just nu i skrivande stund 350 kB/s av mina 100 mbit som jag brukar ha dagtid. Så jävla drygt, jag som hade tänkt att kolla på film. Så lågt, hinner fan inte ens ladda ner den före man somnar. Tack för den...

Och nej, har ej gjort någonting konstigt med datorn eller dylikt samt inga andra enheter på nätverket snor bandbredd. Typiskt...

Godnatt..

Jag återställde modemet idag så fick jag normala värden igen. Fast nu har modemet firmware version 3.9.21.9.mp1.V0028. Så antar att det blev något fel med uppdateringen till det senaste mjukvaran i modemet.

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Nej, då hade jag mått illa. Jag ska flytta ifrån Göteborg, ägare av nätet är Övik Energi

De har ju dock lite problem med ekonomin http://www.dn.se/ekonomi/energibolag-i-miljardkris

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

RepZi

Du har tydligen samma fel som jag. Även jag i Göteborg. Testa att starta om modemet samt kolla vilken hastighet du får direkt efter. Jag får full speed men det blir sämre och sämre timma efter timma.

Jag har gjort felanmälan och har nu fått en kille som kontakt på Comhem. De håller på att prova det i sin egen testmiljö. I väntan på åtgärd så startar jag om mitt modem men har ju ingen lust att hålla på med det i längden.

Till övriga i tråden oavsett var i landet ni finns, har även ni lust att göra samma koll före samt efter omstart. Skriv gärna om ni har 100/10 eller 200/10, men antar att detta gäller alla med Netgear 3100 softvare 028.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Borde man inte kunna få gratis månader så länge dem inte uppfyller hastighetsgarantin? Vad är den annars till för?

Tror hastighetsgarantin är att du får betala för den hastighet du får ut på bredbandskollen. Dvs att man får betala för Large 25? Skiljer iofs typ 20 spänn mellan 25/10 och 100/10

Permalänk
Medlem

Felanmälan: NTT_2478355

Har haft ett avbrott här i Högsbo på minst 5 timmar nu i natt (<02:00 ~ 07:00). Kan ju bara hoppas att detta nu innebär att Comhem äntligen fått tummen ur och byggt bort problemet.

BBkollen 5 trådar ger i skrivande stund 98 ner och 11 upp. Återstår o se hur det ser ut i kväll.
Värt att nämna (igen) är att det yttre interfacet på min fw är 100mbit.

30 nov onsdag

07:00 98 ner / 11 upp 16:00 91 ner / 11 upp (bäst av 3 mätningar) 20:00 64 ner / 11 upp (bäst av 3 mätningar) 21:45 53 ner / 11 upp (bäst av 3 mätningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixtmp:

Felanmälan: NTT_2478355

Har haft ett avbrott här i Högsbo på minst 5 timmar nu i natt (<02:00 ~ 07:00). Kan ju bara hoppas att detta nu innebär att Comhem äntligen fått tummen ur och byggt bort problemet.

BBkollen 5 trådar ger i skrivande stund 98 ner och 11 upp. Återstår o se hur det ser ut i kväll.

Håll oss uppdaterad. Vore kul om det började fungera för vissa på forumet nu, antar att comhem har fullt upp med liknande uppgraderingar runtom i landet men Göteborgstrakten verkar ju ha haft mer problem än andra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Hisingen precis nu 70/11mbit, iaf lite bättre än 5mbit som det var ett tag.

Bahnhof beställt till den 20de januari, då blir det 100/100 och ingen mer combort

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Jaha, då har man varit utan internet hela dagen..
Jag förstår inte riktigt vad problemet är, det verkar bara som att min router inte får kontakt med internet. Upp/ner lamporna bara blinkar gröna och inget mer händer :/
Är det någon som kanske kan hjälpa mig med detta?
Jag har testat att resetta den. Testat ta ut elsladden i 10sek för att sätta in igen, även kollat kablage och märker ser inget bekymmer där, även testat med en annan sladd till uttaget i väggen men detta ger inget :/

EDIT:
Efter jag försökte resetta den igen verkar den lagt av helt. Det enda som lyser nu är ethernet port nummer 1 (den som är kopplad till den stationära). Suck.

Permalänk
Medlem

När jag hade något liknande så var det strömadaptern till routern som dragit sista sucken.Provade med en annan strömadapter med samma spänningsvärde men något klenare amperestyrka och då fungerade router och internet.Anmälde det till min internetleverantör (Comhem),som skickade en ny adapter kostnadsfritt eftersom jag fortfarande hade garantitid kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Jaha, då har man varit utan internet hela dagen..
Jag förstår inte riktigt vad problemet är, det verkar bara som att min router inte får kontakt med internet. Upp/ner lamporna bara blinkar gröna och inget mer händer :/
Är det någon som kanske kan hjälpa mig med detta?
Jag har testat att resetta den. Testat ta ut elsladden i 10sek för att sätta in igen, även kollat kablage och märker ser inget bekymmer där, även testat med en annan sladd till uttaget i väggen men detta ger inget :/

EDIT:
Efter jag försökte resetta den igen verkar den lagt av helt. Det enda som lyser nu är ethernet port nummer 1 (den som är kopplad till den stationära). Suck.

Netgearmodem? Låter som att nätadaptern är väck.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Skrivet av berreh:

Netgearmodem? Låter som att nätadaptern är väck.

Skrivet av molk:

När jag hade något liknande så var det strömadaptern till routern som dragit sista sucken.Provade med en annan strömadapter med samma spänningsvärde men något klenare amperestyrka och då fungerade router och internet.Anmälde det till min internetleverantör (Comhem),som skickade en ny adapter kostnadsfritt eftersom jag fortfarande hade garantitid kvar.

Tackar för informationen. Uppskattas!
Jag har en Netgear CG3100.
Ser ut som att det är nätadaptern som har dött. Men jag har ingen liknande hemma som jag kan testa med och ringer jag comhem i morgon kommer det väll ta tills måndag minst innan jag fått ett ny..
Vet ni i huvudet om det är någon adapter från tex någon spelkonsoll eller liknande som passar. Kollar runt i lägenheten men hittar inget som passar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Tackar för informationen. Uppskattas!
Jag har en Netgear CG3100.
Ser ut som att det är nätadaptern som har dött. Men jag har ingen liknande hemma som jag kan testa med och ringer jag comhem i morgon kommer det väll ta tills måndag minst innan jag fått ett ny..
Vet ni i huvudet om det är någon adapter från tex någon spelkonsoll eller liknande som passar. Kollar runt i lägenheten men hittar inget som passar :/

Går att köpa nån universaladapter på tex cleas olson tror jag. Har tom för mig att det fanns en länk de senaste sidorna i tråden till en som fungerar men hittar den inte nu.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Tackar för informationen. Uppskattas!
Jag har en Netgear CG3100.
Ser ut som att det är nätadaptern som har dött. Men jag har ingen liknande hemma som jag kan testa med och ringer jag comhem i morgon kommer det väll ta tills måndag minst innan jag fått ett ny..
Vet ni i huvudet om det är någon adapter från tex någon spelkonsoll eller liknande som passar. Kollar runt i lägenheten men hittar inget som passar :/

http://www.kjell.com/natadapter-utspanning-12-v-12-v-3000-ma-...

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen grabbar nu funkar modemet igen!

MVH
britta

Permalänk
Medlem

Idag fick jag ett brev med posten från Comhem som säger att en ny AC adapter kommer att skickas ut eftersom jag har ett CG3100 modem.

Precis när jag band mig för 100Mbit (releasedagen i Helsingborg) så dog AC adaptern bara några veckor senare. Fick nytt modem med annorlunda adapter som än idag funkar.

Behöver jag ändå byta ut denna?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Idag fick jag ett brev med posten från Comhem som säger att en ny AC adapter kommer att skickas ut eftersom jag har ett CG3100 modem.

Precis när jag band mig för 100Mbit (releasedagen i Helsingborg) så dog AC adaptern bara några veckor senare. Fick nytt modem med annorlunda adapter som än idag funkar.

Behöver jag ändå byta ut denna?

Vet inte vad de gör för urskiljning men aldrig fel att ha en spair Antar att det är för att så många adaptrar dör av som de skickar ut. Har man inge problem så spara men får man problem oavsett vilken typ så byt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Hej!

Jag har två datorer anslutna med kabel till mitt CG3100 från Comhem men jag vill ansluta mitt iPhone också, får 3 pluppar signal om jag står bredvid modemet och 1 om jag är i mitt rum cirka 20 meter till modemet och en tunn gipsvägg emellan.

Spelar ingen roll om jag står bredvid eller om jag är i mitt rum jag får som sagt signal och jag kan ansluta till modemet men det fungerar inte att gå in på internet även fast jag har signal, fungerade perfekt på mitt gamla bredband från bredbandsbolaget.

Inställningar WIFI:

Har NAT avstängt vet iofs inte vad det gör, har läst att det ska vara avstängt bara

Hoppas någon kan hjälpa mig lösa problemen..

Permalänk

Tjenare!

Har lite problem me ComHem routern här.
Har just skapat min statiska IP efter att ha köpt ny dator, men kan inte öppna några portar?!

Har den gamla Scientific Atlanta 2434 routern, och har 10/1 uppkoppling, som brukar ligga på runt 11.3/1.13 så är nöjd med hastigheten

Är lite ny med det hela statisk IP grejen, så vet inte om jag gjort rätt :S Ska man bara gå in på uppkopplingen i och skriva i siffrorva från "ipconfig" och skriva i en annan IP eller?

Och sedan för att öppna portar skriver man i IP:n (använder 192.168.0.20 som lokal IP) och skriver i porten, UDP/TCP och kryssar i lilla boxen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Skrivet av Samistar:

Hej!

Jag har två datorer anslutna med kabel till mitt CG3100 från Comhem men jag vill ansluta mitt iPhone också, får 3 pluppar signal om jag står bredvid modemet och 1 om jag är i mitt rum cirka 20 meter till modemet och en tunn gipsvägg emellan.

Spelar ingen roll om jag står bredvid eller om jag är i mitt rum jag får som sagt signal och jag kan ansluta till modemet men det fungerar inte att gå in på internet även fast jag har signal, fungerade perfekt på mitt gamla bredband från bredbandsbolaget.

Inställningar WIFI:

http://i41.tinypic.com/a469z8.png

Har NAT avstängt vet iofs inte vad det gör, har läst att det ska vara avstängt bara

Hoppas någon kan hjälpa mig lösa problemen..

Hehe, Allow Broadcast of Name (SSID) kan ju vara bra om den är på Tror inte du är ansluten till ditt egna trådlösa nätverk utan någon grannes som också börjar på ComHem<XXXXXX>.

Permalänk
Medlem

O andra sidan är signalen från cg3100 riktigt usel. I min tvåa kunde jag ha anslutningsproblem i köket och låg signalstyrka i vardagsrummet när cg3100 stod i vardagsrummet. Kopplade in min DIR-655 och får numera utmärkt styrka i hela lägenheten.

Givetvis har jag prövat flera olika kanaler på cg3100, alltid med samma problematik.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FinurligFilur:

Hehe, Allow Broadcast of Name (SSID) kan ju vara bra om den är på Tror inte du är ansluten till ditt egna trådlösa nätverk utan någon grannes som också börjar på ComHem<XXXXXX>.

Den är ikryssad nu, samma problem dock.

Permalänk

Har comhem 100/10 med netgear cg3100 modemet, nat är avstängt och ibland strular internet, kommer åt modemet men inte längre än så och de kommer i korta stötar med ojämna mellanrum och uteslutande på kvällar och tidiga nätter.

Windows 7 visar inga fel på uppkopplingen men kör jag ipconfig /renew i kommandotolken får jag upp ett felmeddelande om att dhcp-servern inte kan nås, ligger dhcp-servern på min sida eller hos comhem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Har comhem 100/10 med netgear cg3100 modemet, nat är avstängt och ibland strular internet, kommer åt modemet men inte längre än så och de kommer i korta stötar med ojämna mellanrum och uteslutande på kvällar och tidiga nätter.

Windows 7 visar inga fel på uppkopplingen men kör jag ipconfig /renew i kommandotolken får jag upp ett felmeddelande om att dhcp-servern inte kan nås, ligger dhcp-servern på min sida eller hos comhem?

Detdär är typ ett standardmeddelande windows ger om internet inte fungerar. Knappast fel på nån dhcp varken hos dig eller hos comhem. Om comhem skulle ha problem skulle minst hela orten få samma problem. Mjukvara på modem och vart bor du?

Visa signatur

Dooh!