Permalänk

3.9.21.9.mp1.V0028
Göteborg

Har bytt nätverkskabel och port på modemet, fabriksåterställt modemet, uppdaterat windows 7 och alla drivrutiner, startat om datorn, startat om modemet men ingenting hjälper mer än högst tillfälligt.
Och det strular bara vissa dagar vissa tider och datorn används på samma sätt alla dagar, inga nya program/spel som kan va orsaken, har inga virus/trojaner eller anna skit vad jag känner till.

Permalänk
Medlem

Hmm, märkligt... Idag så drog vi ut strömmen till modemet för att snickaren var här och började bygga. När vi sedan sätter i adaptern igen så händer ingenting. Slår på och av modemet och det blinkar till för att sedan lysa med statiskt sken på alla lampor. Fortsätter att testa med olika eluttag, förlängningssladdar med mera men antingen så lyser alla lampor fast eller inte alls.

Så, jag släpar fram min strömadapter till min Netgear-switch och testar att koppla in modemet med och visst fan fungerar det! Nåja, ComHem har nu iaf lovat att man skickar ut ny strömadapter till mig så jag sedan kan använda min switch i framtiden som planerat.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft dålig internet fart ifrån Comhem sedan 1sep, jag har
ringt och påpekat detta men så klart varken ändring på farten eller
på priset jag betalar för tjänsten.

Min flickvän kör med bbb 3g, hennes nät var nere i 2 dagar, då gav
bbb henne en månad gratis 100mbit (hon har fiber uttag hemma).

Varför skall det sitta så långt inne för Comhem att ge kompensation på
något sätt ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Nu har jag haft dålig internet fart ifrån Comhem sedan 1sep, jag har
ringt och påpekat detta men så klart varken ändring på farten eller
på priset jag betalar för tjänsten.

Min flickvän kör med bbb 3g, hennes nät var nere i 2 dagar, då gav
bbb henne en månad gratis 100mbit (hon har fiber uttag hemma).

Varför skall det sitta så långt inne för Comhem att ge kompensation på
något sätt ?

Har för mig comhem alltid kompenserar i efterhand då felet är löst. Dels för att slippa kompensera flera ggr och ibland för att inte kompensera för kundutrustningsproblem.

Kapacitetsproblem går inte snabbt att lösa via cable, oftast för att det inte är ändpunkterna som är problemet som via lan/fiber osv utan nätet måste delas. Dessutom är det nog frågan om det är värt investeringen då halva göteborg kan byta till itux inom snar framtid.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Fick uppdateringen till 0028 idag, hade 0023 innan. Hade säkert fått den tidigare, bara inte stängt av på ett tag. Hade inga problem med nätet innan, och verkar fungera bra nu också med 100/10. Kör sparsamt på trådlösa (Netgear CG3100 förstås) så kan inte kommentera det.

Permalänk

Någon som fått ett bra svar på hastighetsproblemen?
Jag har, sedan de började med 200mbit-tjänsten haft mellan 8 och 30 på min 100/10.
Oavsett modemomstart.

Rötet, minst sagt. Har aldrig varit problem innan, alltid legat på cirka 85-90...

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgpse:

Jag har, sedan de började med 200mbit-tjänsten haft mellan 8 och 30 på min 100/10.
Oavsett modemomstart.

Rötet, minst sagt. Har aldrig varit problem innan, alltid legat på cirka 85-90...

Har du inte ett 1gigs kort så slipper dom garantera hastigheten...står klart på deras sida.
Väntar på att få mitt inkopplat i en ny lägenhet...vilket verkar ta en evighet.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- Geforce 5070 -16Gig Corsair LPX 3600MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Skrivet av _LIM1_:

Har du inte ett 1gigs kort så slipper dom garantera hastigheten...står klart på deras sida.
Väntar på att få mitt inkopplat i en ny lägenhet...vilket verkar ta en evighet.

Det har jag, på alla datorerna.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Om man har dålig hastighet i torrent, vad var det man skulle göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgpse:

Oavsett modemomstart.

Välkommen till klubben läs gärna tidigare inlägg så får du en uppfattning av ämnet.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd

Första gången idag (precis nu) sedan slutet på aug som jag harhaft över 100mbit (av 200)

aja nu fattas det vara ~90mbit då :s

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Prestandaökning Göteborg

Skrivet av SweCarl:

Första gången idag (precis nu) sedan slutet på aug som jag harhaft över 100mbit (av 200)

http://laddauppbilder.se/?di=1113231832713

aja nu fattas det vara ~90mbit då :s

Jag fick ett samtal från Comhem idag där en kille berättade att de gjort en kanalomläggning(kommer inte ihåg om det var hans exakta ord). Han ville att jag skulle testa ikväll då prestandan skulle ha ökat. Mycket riktigt stämde det. Jag har nu 52 Mbit av 100 istället för 10 som jag hade innan. Troligtvis beror din hastighetsökning på detta också. Eftersom jag själv får precis över minimigränsen antar jag att detta är en strategisk strypning. Förhoppningsvis inte alltför långt framöver.
Killen på Comhem ringer imorgon igen och då ska jag försöka få svar på om de gör en strypning och hur länge isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donkee:

Jag fick ett samtal från Comhem idag där en kille berättade att de gjort en kanalomläggning(kommer inte ihåg om det var hans exakta ord). Han ville att jag skulle testa ikväll då prestandan skulle ha ökat. Mycket riktigt stämde det. Jag har nu 52 Mbit av 100 istället för 10 som jag hade innan. Troligtvis beror din hastighetsökning på detta också. Eftersom jag själv får precis över minimigränsen antar jag att detta är en strategisk strypning. Förhoppningsvis inte alltför långt framöver.
Killen på Comhem ringer imorgon igen och då ska jag försöka få svar på om de gör en strypning och hur länge isf.

Strypningar håller inte comhem på med och även om så var fallet skulle det knappast ske så det syndes i bbkollen. Jag antar att det varierar över och under 50mbit? Alt mellan fullt och 50? Annars kanske du upplever samma fel som en tidigare i tråden nämnde nämligen att efter omstart av modemet blir hastigheten bra en tid och sedan måste startas om igen. Lätt att testa om man får ganska dåliga värden, ryck strömmen några sek och testa igen.

Edit: sedan berör sällan sånnahär arbeten som jag misstänker comhem gjort mer än begränsade områden. 500 till några tusental hushåll som max. Jag tror inte de 10+ göteborgare som skriver här med problem ens berörs av samma fel och bor heller inte i samma område varken geografiskt eller nätmässigt. Hisingen har ju stuckit ut tidigare i tråden, bor du där? Finns ju också nån i Hisingen som sagt att det fungerat bra så hela götet har ju inte problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Mitt har hoppat upp till 100 nu på kvällen.
Hade 8 mbit imorse.

Spännande.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Jag har nyss skaffat mig comhems 50-100/10 bredband, min egen, stationära dator kommer upp i 23mbit ner och 8mbit upp på bredbandskollen. Routern står en våning under mig kanske 10 meter bort. När min far kopplar upp sig med sin laptop kommer han upp i ungefär 60 mbit ner och 8mbit upp. Dessa två datorer har acceptabel ner och upp hastighet enligt mig men nu kommer jag till det konstiga: När min bror kopplar upp sig med sitt nya trådlösa nätverkskort(d-link dwa-547) så kommer han max upp i 8mbit ner och hela det trådlösa nätverket blir instabilt, allas nedladdningshastighet går ner till 1-10mbit(uppladdningshastigheten är fortfarande den samma). Jag ska också nämna att vi har två andra laptops här hemma som aldrig kommer upp i över 5mbit, men dem påverkar inte den trådlösa uppkopplingen på samma sätt som min brorsas d-link kort.

Alltså: 3 laptops varav en får bra hastigheter, dem två andra får kassa hastigheter. Min stationära dator får acceptabel ned och upp hastighet medan min brorsas d-link kort gör hela bredbandet instabilt och alla droppar ned till låga hastigheter.

Någon som har haft liknande problem? Har detta med våra datorer/nätverkskort att göra eller har det med comhems netgear router att göra?(netgear 3100 eller vad den heter)

Är väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croxlox:

Jag har nyss skaffat mig comhems 50-100/10 bredband, min egen, stationära dator kommer upp i 23mbit ner och 8mbit upp på bredbandskollen. Routern står en våning under mig kanske 10 meter bort. När min far kopplar upp sig med sin laptop kommer han upp i ungefär 60 mbit ner och 8mbit upp. Dessa två datorer har acceptabel ner och upp hastighet enligt mig men nu kommer jag till det konstiga: När min bror kopplar upp sig med sitt nya trådlösa nätverkskort(d-link dwa-547) så kommer han max upp i 8mbit ner och hela det trådlösa nätverket blir instabilt, allas nedladdningshastighet går ner till 1-10mbit(uppladdningshastigheten är fortfarande den samma). Jag ska också nämna att vi har två andra laptops här hemma som aldrig kommer upp i över 5mbit, men dem påverkar inte den trådlösa uppkopplingen på samma sätt som min brorsas d-link kort.

Alltså: 3 laptops varav en får bra hastigheter, dem två andra får kassa hastigheter. Min stationära dator får acceptabel ned och upp hastighet medan min brorsas d-link kort gör hela bredbandet instabilt och alla droppar ned till låga hastigheter.

Någon som har haft liknande problem? Har detta med våra datorer/nätverkskort att göra eller har det med comhems netgear router att göra?(netgear 3100 eller vad den heter)

Är väldigt tacksam för svar.

Hur är datorerna inkopplade? Alla via trådlöst? Hur många gånger har du testat med varje dator? Vad händer om du kopplar in dem direkt i routern med en nätverskabel istället?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Hur är datorerna inkopplade? Alla via trådlöst? Hur många gånger har du testat med varje dator? Vad händer om du kopplar in dem direkt i routern med en nätverskabel istället?

Alla datorer är inkopplade via trådlöst utom den med d-link kortet eftersom det verkar slöa ner hela nätverket. Har testat varje dator ett flertal gånger under några dagar och samma relultat hela tiden. Kopplar jag in datorerna med sladd direkt i modemet så fungerar det fine och får ut 80+ mbit ner och 10 upp. Hur kan hela det trådlösa nätverket bli helt ostabilt och slött så fort min bror kopplar upp sig med sitt d-link kort?

Permalänk
Skrivet av Croxlox:

Trådlösa accesspunkter och routrar brukar överlag inte gilla när man blandar olika trådlösa standarder (a/b/g/n). Vet inte riktigt hur Netgear 3100 hanterar detta men det kan vara så att din brorsas dator använder en annan standard än de andra?

Jag vet inte hur insatt du är, men de olika standarderna kan förkortat summeras:

802.11a - upp till 54 Mbit/s på 5 GHz bandet
802.11b - upp till 11 Mbit/s på 2.4 GHz bandet
802.11g - upp till 54 Mbit/s på 2.4 GHz bandet
802.11n - upp till 300 Mbit/s på 2.4 eller 5 GHz bandet

b/g/n ska vara bakåtkompatibla men ofta är det så att om flera datorer är kopplade till samma router med olika standarder så får alla datorer samma hastighet, nämligen den lägsta. om 10 datorer kör n-standarden och så kommer Sune med b-standarden så kommer alla 11 datoer att köra i låga 11 Mbit/s. Så brukar det vara på billiga hemmarouters. Kan vara det som är ditt problem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ursäkta svärordet men vad i helvete har hänt med mitt netgear modem? 100/10 lina hemma.
Wifi har alltid varit ostabilt genom åren men generellt funkat ok, och en omstart här och där fixar det mesta.
Nu sedan några dagar så är wifi helt nedtryckt i botten. Min extra laptop som står 25cm ifrån modemet får 2mbit ner, 0.5mbit upp.
Min flickväns laptop i rummet bredvid behöver 30sek-1min för att ens öppna en sida.

Vad har hänt? Jag har provat att pilla på varenda wirelessinställning som finns, inget hjälper.
Startat om modemet? Ja bara 20 gånger...

För övrigt funkar det fortfarande bra via sladd. 88 upp, 9.7 ner just nu.

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

Kolla kanalen den använder och jämför med grannarnas. Det kan ha kommit till ett nytt nätverk som stör, eller så kan det vara hårdvarufel.
Prova också att byta krypteringsnyckel ifall att någon har lyckats komma på den och använder ert nät.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Jag har sedan september haft risiga hastigheter, i kväll 74 Mbit ner på mitt 200 abbonnemang, men i kväll testade jag en grej. Gick in i modemets inställningar under Remote management och valde Revert to factory default settings:
Rensade alltså alla inställningar tillbaka till fabriksinställningar.
Modemet startade om och jag testade BBK igen och får då 156 Mbit! Hallå eller! Varför har man inte gjort detta innan.
Får bra värden både på BBK och Speedtest.net.
Ville tipsa bara för alla som lider under dåliga prestanda...

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5722|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

Vad var det man skulle göra om man hade dålig hastighet på torrents?

Permalänk
Medlem

Öppna den port som du ställt in din klient på att använda. Hur du gör det varierar från router till router.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RedEviL:

För övrigt funkar det fortfarande bra via sladd. 88 upp, 9.7 ner just nu.

Det var mig en speciell lina. 10/100? Närå, jag förstår vad du menar.

Jag rekommenderar en fabriksåterställning och därefter omaktivering av det trådlösa nätverket. Byt också SSID på nätverket via modemets GUI. Se till att modemet står upp och inte är för varmt.

Permalänk
Medlem

Nya bottenmätningar för mej ikväll, 8.7 ner 4 upp!! Snart funkar väl inte internet alls.

Permalänk
Medlem

Blä, har faktiskt haft riktigt bra hastigheter de senaste, till idag.

Måste nog vara något av de sämsta jag sett!

Inte så himla kul när man behöver tanka ner hela Battlefield via Origin med den fart!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Dom (Com hem) har haft 4 månader på sig att ordna/lösa överbelastningsproblematiken i Göteborg, men inget händer!? Och ingen information om saken heller.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Dom (Com hem) har haft 4 månader på sig att ordna/lösa överbelastningsproblematiken i Göteborg, men inget händer!? Och ingen information om saken heller.

Hisingen vet jag inget om men Frölunda (vilken del vet jag inte exakt) hörde jag via omvägar ska vara fixat sedan en vecka. Var ju också en i tråden för bara en sida sedan som sa att det gjordes uppgraderingar som löste hans problem i Göteborg. Säkert just i Frölundatrakten. Tror inte vi ska göra en generalisering och säga att hela Göteborg skulle ha problem varken före eller efter detta förövrigt. Göteborgsnätet är ju jättestort med otalet centraler.

Snart gör nog com hem uppgraderingsstopp över jul så ser man ingen förbättring i veckan så blir det inget förrän tidigast i mitten av jan heller.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Det blir nog aldrig någon skillnad på Hisingen, iaf känns det inte så. Just nu är jag nere på 22mbit download, så det är ju inte så kul ><

Visa signatur

Permalänk

Här i Kungsladugård går det inte heller så fort.

Dold text

Ringde och felanmälde i oktober men det har inte hänt något. De vill väll inte uppgradera nätet då området får fiber om ett år. Snackade precis med en polare som bor i Landala. Han fick 102 Mbps i bredbandskollen (har också 50-100 Mbps).

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|