Permalänk

Mitt CG3100 har fungerat perfekt (ingen automatisk återställning) i flera års tid men nyligen (i samband med senaste firmware) måste jag starta om en gång per dag för att få mina 100Mbit. Gör jag inte det ligger jag på 35-42Mbit efter ett dygn.
Jag använder det som brygga och har en airport extreme som router.
Är det ens värt att ringa support eller har någon här råkat ut för samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har du något och backa upp ditt påstående med? Funderar nämligen på att byta till comhem men "vinner" dom de varje år får man kanske tänka om.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej. Ursäkta mitt sena svar, jag har inte kollat av "mina citat" på ett tag.

Jag har egen erfarenhet av ett Internet som inte fungerade en endaste dag utan minst 4-5 avbrott.

Deras kundtjänst var nästan omöjlig att nå och hopplöst okunnig när man väl fick tala med någon. En endaste gång av tiotals samtal fick jag tala med en riktig nätverkstekniker och inte IT-efterblivne Anna-Stina från övre Vittu-Järvi som läste direkt ur ett A4 ark hon antagligen fått på en 2-dagars kurs i "it-support". *psykbryt*

Ett email tog aldrig mindre än 10 dygn att få ett svar på och hade man ringt "supporten" däremellan, utan att få hjälp, så kom det bara ett mail med "jag ser här att ditt ärende är avslutat" ... och så börjar cirkusen om igen.

Byt absolut inte till comhem, du kommer bara att ångra dig.

Jag lägger in lite andra exempel här nedan:

Sämst kundnöjdhet/service av alla Internetleverantörer 2007-2011, de lär "vinna" även i år.

http://www.kvalitetsindex.se/images/stories/Rapporter/ICT/Tim...

2009:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/com-hem-samst-i-...

2011:
http://www.kvalitetsindex.se/index.php?option=com_content&vie...

http://www.rejta.se/omdome/105292/com+hem+ab

http://www.reco.se/com-hem-ab

http://www.fairshopping.se/com-hem

Det lär inte behövas så mycket mer bevis.

Det är tragiskt att en såpass stor firma sköter sig så exceptionellt dåligt. Antagligen är det just storleken på företaget som får Comhem att tro att man kan behandla betalande kunder hur som helst. Det kommer givetvis att straffa sig när allt fler får stadsnät och liknande lösningar och lämnar Com-bort, precis som jag gjort.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Trådlös...:

Mitt CG3100 har fungerat perfekt (ingen automatisk återställning) i flera års tid men nyligen (i samband med senaste firmware) måste jag starta om en gång per dag för att få mina 100Mbit. Gör jag inte det ligger jag på 35-42Mbit efter ett dygn.
Jag använder det som brygga och har en airport extreme som router.
Är det ens värt att ringa support eller har någon här råkat ut för samma sak?

Hej,

Det vore bra om du kunde kontakta teknisk support och felsöka detta. Om du inte redan har testat utan din Airport Extreme så bör du göra det innan du kontaktar teknisk support.

Med vänlig hälsning
Maria Johansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Hej COMHEM. Jag undrar vad Framtidens Bredband innebär? På ett papper jag fick hem är det inget som tyder på att detta är fibernät, vilket jag ändå antar att det måste vara. Är det inte också lite dumt att kalla det "framtidens bredband"? Kommer ju låta extremt gammalmodigt om sådär 5-10 år, tror jag.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Hej COMHEM. Jag undrar vad Framtidens Bredband innebär? På ett papper jag fick hem är det inget som tyder på att detta är fibernät, vilket jag ändå antar att det måste vara. Är det inte också lite dumt att kalla det "framtidens bredband"? Kommer ju låta extremt gammalmodigt om sådär 5-10 år, tror jag.

Jag kan svara på din fråga. Det är ett fibernät med fiber hela vägen in till lägenheten så det lär dröja innan fastighetsnätet behöver uppdateras. Det heter Framtidens bredband för att Framtidskoncernen äger det. Du bor troligtvis i ett av de kommunala fastighetsbolagens hus.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Fick 200 mbit/s i onsdags, mätte klockrent runt 200 hela dagen. Idag mäter jag 32 mbit/s.

Gjort allt för att fixa;

-Återställt till fabriksinställningar
-Ett antal omstarter
-Bytt TP-kabel
-Blåst på RG-58

Samma sak, BRA COM HEM

Permalänk

Tänkte uppgradera till 200 Mbit/s nu med comhem men tänkte fråga er som har det om vilken hastighet ni får ner med trådlöst (WIFI) ?

Tacksam för snabba svar då jag är på beställnings knappen.

Kör idag med comhems xxl 100 och maxar ungefär 90Mbit/s trådlöst.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Tänkte uppgradera till 200 Mbit/s nu med comhem men tänkte fråga er som har det om vilken hastighet ni får ner med trådlöst (WIFI) ?

Tacksam för snabba svar då jag är på beställnings knappen.

Kör idag med comhems xxl 100 och maxar ungefär 90Mbit/s trådlöst.

Med rätt router/AP får du bra hastigheter. Förvänta dig dock inte 200Mbit över wifi med CG3100.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Tänkte uppgradera till 200 Mbit/s nu med comhem men tänkte fråga er som har det om vilken hastighet ni får ner med trådlöst (WIFI) ?

Tacksam för snabba svar då jag är på beställnings knappen.

Kör idag med comhems xxl 100 och maxar ungefär 90Mbit/s trådlöst.

Testade 200 idag men får inte mer än runt 90Mbit/s trådlöst ändå med min Asus RT-N65U router så då är det lika bra att gå tillbaks till 100 igen.

Får dock utlovade hastigheter trådat.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Testade 200 idag men får inte mer än runt 90Mbit/s trådlöst ändå med min Asus RT-N65U router så då är det lika bra att gå tillbaks till 100 igen.

Får dock utlovade hastigheter trådat.

Jag får på mitt Bredband 200 som bäst 203 Mbit/s trådat med Netgear CG3100 i bryggat läge och Asus RT-N66U.
WiFi går som bäst 80 Mbit/s på en Netgear WNCE2001 adapter till en HP 6820s. Dessa två mätningar med Bredbandskollen.
På iPad och iPhone 4S får jag som bäst 40 Mbit/s uppmätt med Speed test-appen.
Upp går det max 11 Mbit/s på alla.
Verkar som att Bredband 200 bara ger full "effekt" trådat - i alla fall hos mig.
Jag kör med QoS på Automatic/Off. Använder bara 2,4 GHz men har inte upplevt att det skulle vara någon konkurrens i etern där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag får på mitt Bredband 200 som bäst 203 Mbit/s trådat med Netgear CG3100 i bryggat läge och Asus RT-N66U.
WiFi går som bäst 80 Mbit/s på en Netgear WNCE2001 adapter till en HP 6820s. Dessa två mätningar med Bredbandskollen.
På iPad och iPhone 4S får jag som bäst 40 Mbit/s uppmätt med Speed test-appen.
Upp går det max 11 Mbit/s på alla.
Verkar som att Bredband 200 bara ger full "effekt" trådat - i alla fall hos mig.
Jag kör med QoS på Automatic/Off. Använder bara 2,4 GHz men har inte upplevt att det skulle vara någon konkurrens i etern där jag bor.

Skall du närma dig 200Mbit så måste du köra 5GHz-bandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Jag får på mitt Bredband 200 som bäst 203 Mbit/s trådat med Netgear CG3100 i bryggat läge och Asus RT-N66U.
WiFi går som bäst 80 Mbit/s på en Netgear WNCE2001 adapter till en HP 6820s. Dessa två mätningar med Bredbandskollen.
På iPad och iPhone 4S får jag som bäst 40 Mbit/s uppmätt med Speed test-appen.
Upp går det max 11 Mbit/s på alla.
Verkar som att Bredband 200 bara ger full "effekt" trådat - i alla fall hos mig.
Jag kör med QoS på Automatic/Off. Använder bara 2,4 GHz men har inte upplevt att det skulle vara någon konkurrens i etern där jag bor.

Ok synd att man inte kan få snabbare trådlöst, men 90 Mbit/s är ju ok för mig ändå.

Jag betalar 229:- för mitt 200 och 100 skulle kosta som lägst 199:- alltså bara 30:- mindre så då kan jag ju ändå behålla 200 för min framtida stationära.

Dessa priser fick jag för att inte byta till fiber som vi har fått nu precis. Så jäkligt sjyst pris av Comhem får man säga.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ok synd att man inte kan få snabbare trådlöst, men 90 Mbit/s är ju ok för mig ändå.

Jag betalar 229:- för mitt 200 och 100 skulle kosta som lägst 199:- alltså bara 30:- mindre så då kan jag ju ändå behålla 200 för min framtida stationära.

Dessa priser fick jag för att inte byta till fiber som vi har fått nu precis. Så jäkligt sjyst pris av Comhem får man säga.

90mbit är väldigt bra på netgearmodemet som bara kör 2,4ghz-bandet. Du behöver en egen router bakom modemet som klarar 5ghz för att nå högre. Dessutom behöver såklart nätverkskortet stödja detta också.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

90mbit är väldigt bra på netgearmodemet som bara kör 2,4ghz-bandet. Du behöver en egen router bakom modemet som klarar 5ghz för att nå högre. Dessutom behöver såklart nätverkskortet stödja detta också.

Jo jag skrev ett par inlägg högre upp att jag har en Asus RT-N65U som har båda banden och bryggar netgear modemet.

Men min laptop klarar bara 2.4 ghz bandet, så jag kommer att uppgradera till nyare laptop om några månader.

Men gör det så jätte stor skillnad på hastigheten mellan 2.4 ghz vs 5 ghz då ? Jag märker ju ingen stor skillnad på 2.4 vs 5 ghz på min surfplatta direkt.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Hej ComHem.

Jag pratade med er tekniska support gällande TV men sedan kom vi in på bredband och teknikern frågade mig vad jag hade för leverantör just nu. Jag sa BBB och han erbjöd mig då att testa ert bredband (XXL) gratis i 6 månader (dock med 3 mån uppsägningstid). Man brukar säga att ingenting är gratis, ändå var detta det. Blev jag lurad och kommer få en fin faktura eller är detta verkligen gratis?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Tele2
Skrivet av cokeman 1337:

Tänkte uppgradera till 200 Mbit/s nu med comhem men tänkte fråga er som har det om vilken hastighet ni får ner med trådlöst (WIFI) ?

Tacksam för snabba svar då jag är på beställnings knappen.

Kör idag med comhems xxl 100 och maxar ungefär 90Mbit/s trådlöst.

Hej,

Vi kan inte garantera hastigheten trådlöst men om du i dagsläget har 90 Mbit/s trådlöst så bör det inte bli någon försämring om du uppgraderar till Bredband 200 Mbit/s, men det betyder samtidigt att det möjligen inte blir någon förbättring då du idag toppar 90 Mbit/s trådlöst på Bredband 100 Mbit/s.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Tele2
Skrivet av Mocka:

Hej ComHem.

Jag pratade med er tekniska support gällande TV men sedan kom vi in på bredband och teknikern frågade mig vad jag hade för leverantör just nu. Jag sa BBB och han erbjöd mig då att testa ert bredband (XXL) gratis i 6 månader (dock med 3 mån uppsägningstid). Man brukar säga att ingenting är gratis, ändå var detta det. Blev jag lurad och kommer få en fin faktura eller är detta verkligen gratis?

Hej,

Du kommer inte få några oväntade fakturor, har vi sagt och lagt in 6 månader gratis så får du ingen debitering under den tiden. Det som du bör tänka på är att om du inte säger upp abonnemanget senast tre kalendermånader innan den fria perioden löper ut så kommer du att debiteras 399:-/månad efter dessa 6 månader.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Jo jag skrev ett par inlägg högre upp att jag har en Asus RT-N65U som har båda banden och bryggar netgear modemet.

Men min laptop klarar bara 2.4 ghz bandet, så jag kommer att uppgradera till nyare laptop om några månader.

Men gör det så jätte stor skillnad på hastigheten mellan 2.4 ghz vs 5 ghz då ? Jag märker ju ingen stor skillnad på 2.4 vs 5 ghz på min surfplatta direkt.

Det beror ju på mottagningeförhållanden och störningar. Tittar man på tester som smallnetbuilder.com gjort får de ju högre hastigheter med 2.4 GHz när de bara kör med 40 MHz bandbredd som IEEE 802.11n standarden stöder. Problemet är ju att du använder typ 2/3 av det tillgängliga frekvensutrymmet när du kör med 40 MHz bandbredd på 2.4 GHz bandet så det blir snabbt trångt.

Dold text
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg handlar om ping.

Jag ska flytta till ett "comhem-hus" och funderar på vad för internet jag ska inskaffa. Vad jag vet så finns det två saker att välja mellan i huset och det är ComHem (inte fiber utan deras vanliga kabel med modemet Netgear CG3100) och det andra är via telejacket med valfri operatör.

Jag befinner mig i en lägenhet i samma trappuppgång med just comhem och CG3100 modemet så jag har ju förmånen att kunna testa den uppkopplingen med i princip samma förutsättningar jag själv kommer ha sedan (flyttar in i våningen under).

Som jag fattat det så är comhem rätt bra på att hålla sina hastigheter, men det jag är mest kinkig med är pingtider, och av det jag har provat att pinga här så är jag inte nöjd. Har bara haft ADSL tidigare och där är man van med att pingen är helt stabil, och för mig är det ett krav faktiskt. Vet ju inte hur pingen via telejacket är just i detta huset men man kan väl anta att den är stabil här med eftersom jag aldrig vart med om något annat på någon annan plats?

Men iaf.. när jag nu pingar mot CG3100 (192.168.0.1) så får jag stabilt 1ms, so far so good.
Sen provade jag att pinga mot ping.sunet.se och då får jag en ostadig ping som majoriteten av gångerna är 8-10ms men oxo väldigt ofta är upp mot 20ms eller ibland 40ms eller i värsta fall ännu högre. Helt oacceptabelt enligt mig.
Provade sen att pinga mot modemets gateway (alltså min internet IP men att byta ut sista siffrorna mot 1). Kan man anta att den befinner sig i vårat hus eller här i området eller kan den vara långt borta? Då får jag ungefär samma resultat som när jag pingar mot sunet.

Finns det något jag kan göra för att förbättra det här eller är ComHem så här dåliga på svarstider? Jag har provat sätta modemet i bryggat läge och det blev inte stabilt då heller.
Vill ju gärna att det ska vara bra för 200mbit med Comhem känns roligare än att få 20-60mbit för samma pris via telejacket.

För att jämföra med mitt nuvarande telia internet via telejacket som är i en villa i grannkommunen så får jag där 5ms mot ping.sunet.se och det är helt stabilt, kanske att det blir 6ms någon gång ibland.

Permalänk
Medlem

Du får leva med 20ms till sunet tyvärr

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Comhem Ping spikes

Så har haft 24 mbit internet från comhem i ca 2 år nu. Sedan dag ett så har det varit mycket downtimes och sånt men för ca 2 månad sedan
så får jag ca 5000 ping var 15-20 sek. Detta är hur frustrerande som helst. Ibland kan det gå smooth. men oftast
så laggar det för jävligt. Det är helt omöjligt att spela överhuvudtaget. Så jag antog att det var nåt med router så jag köpte en ny
för ca 1k med N-Teknologi osv. fortfarande lagg
Köpte ny usb Trådlös dosa till datorn fortfarnde lagg
Det ända som inte har blivit byt är modemet. Min downlaod speed är på 700kb. Vilket borde vara mycket högre.

Har ni några förslag på var jag borde göra?
har prövat ringa dem och deras förslag var starta om allt som jag gör en gång i kvarten.

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du får leva med 20ms till sunet tyvärr

Även att pingen inte är stabil? Vore ju bättre om den åtminstonde var stabil.

Vad får andra för svarstider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Även att pingen inte är stabil? Vore ju bättre om den åtminstonde var stabil.

Vad får andra för svarstider?

Sitter hos tjejen hon har en 2Mbps lina från comhem & pingen mot sunet ligger på 20ms, kör trådlöst.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

ville bara bli 9000

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piercing:

ville bara bli 9000

Det var exakt jag ville posta haha!

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Även att pingen inte är stabil? Vore ju bättre om den åtminstonde var stabil.

Vad får andra för svarstider?

Jag har Com hems Bredband 200 med Netgear CG3100 i bryggat läge och Asus RT-N66U.
Som jag tidigare nämnt har jag bra nedladdningshastighet trådat - maxar 203 Mbit/s.
Kollade nu 6:30 på söndagsmorgonen 100 ping mot ping.sunet.se.
Låg stabilt mellan 6 ms och 10 ms med ett medelvärde på 8 ms.
Testade inte ping på trådlöst, bara trådat direkt mot routern. Det mesta händer nämligen på min stationära dator som står intill routern. WiFi använder jag mest för DLNA, iPad, iPhone och en notebook ibland. Bryr mig inte så mycket om hastighet och ping på WiFi alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Även att pingen inte är stabil? Vore ju bättre om den åtminstonde var stabil.

Vad får andra för svarstider?

Bestämde mig för att kolla på min egen 100/10.

Wifi med egen router och bryggat läge fick jag ett medel på 24ms.
Kabel med egen router fick jag ett medel på 10ms.

Så visst skiljer det sig på vilket sätt man ansluter sig och med vilken hårdvara.

Permalänk
Medlem

En 4e generationen airport extreme router med en imac över det trådlösa.
CG3100 används enbart som modem.

--- ping.sunet.se ping statistics ---
98 packets transmitted, 98 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 15.903/22.069/34.016/2.778 ms

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Även att pingen inte är stabil? Vore ju bättre om den åtminstonde var stabil.

Vad får andra för svarstider?

Nu på söndagskvällen får jag mellan 7ms och 15 ms. Nästan alla är 8 eller 9 ms så jag är rätt nöjd. ComHem 100/10 och kör trådat. Nu blir det SC2.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Är ju egentligen bara svarstider med kabel som är något att gå på egentligen men kan va kul att veta med båda.

Kan ju säkert vara så att det är stabilare ping vissa tider, men om det inte är bra hela tiden så är det inte tillräckligt. Provade själv idag mitt på dagen och det var rätt stor andel som låg på 7-9ms men det hoppade upp till runt 20 då och då och ibland högre än så med tyvärr.

Var ju främst ute efter tips om det går att påverka pingen något med någon inställning eller så, men ingen som vet det? Annars vet jag ju precis hur pingen beter sig i just vårat hus...