Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Räkna med lång tid på mailsvar och telefonsupporten. Tror 1/3 av supporten jobber närmaste 2-3 veckorna.

Har vi nåt pris på 50mbit modellen ännu?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Damodred, jag har för mig det var på tal innan och svaret blev att kunder som inte är fd. UPC inte har tillgång till flera IP:n. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

jag har f.d UPC och mina ipn har dom tagit. Kan man begära att få tillbaka dem?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
jag har f.d UPC och mina ipn har dom tagit. Kan man begära att få tillbaka dem?

ja det kan man, jag ringde de förut och tjafsa och fråga vad fan de håller på med... för jag har ju inte skrivit något kontrakt som säger att de ska ta mina ipn samt att jag har 4 maskiner hemma som behöver internet, inte fan kan de tvinga dig att köpa en router.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Nämen vadå, har de tagit bort alla ip adresser?
Är det därför jag satt i 3 dagar och inte fick igång, brandväggen samt 2 andra produkter som skulle ha ip adresser.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Transmit Power Level
57.0 dBmV

Känns som att det är derför mitt modem dyker.

ja OTTO när dom uppgradera till 10/10 och 24/10 så tog dom bort dom 4 ip addresserna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Transmit Power Level
57.0 dBmV

ja OTTO när dom uppgradera till 10/10 och 24/10 så tog dom bort dom 4 ip addresserna

heh och jag som sitter kvar med min 8/1 och betalar multum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Transmit Power Level
57.0 dBmV

Ja det är för högt, http://docsis-it.blogspot.com/2007/12/cable-troubleshooting-g... läs stycket "Find your cable signal level".

Jag ringde precis comhem och felanmälde, min transmit power level låg också för högt, 56.5dBmV. Och linan dyker ibland tio gånger på en dag.

Däremot ligger receive värdet helt okej (8.5) med bortåt 40 i SNR.

Han snackade om att kabeln mellan väggen och modemet skulle kunna vara dålig. Har mycket svårt att se varför, den är bara 1 år gammal, och har inte rörts alls, oxidation på 1år känns ytterst tveksamt.
Speciellt att den oxidationen skulle påverka upströms kopplingen men inte nerströms, nä det känns som dom får krana om något på deras sida. Inom 24h ska en tekniker ha tittat på det iaf.

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta om modemet?

Väldigt kul. Allvarligt, kabeln har väl inget med signalen att göra? Jag tycker det låter osannolikt att det skulle vara kabeln.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Kabeln har väl väldigt mycket med signalen att göra? Dålig kabel => sämre signal.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freelancer42
Kabeln har väl väldigt mycket med signalen att göra? Dålig kabel => sämre signal.

Jojo, klipp av kabeln så får du se hur viktig den är
Men man har åtskilliga meter kabel i väggarna, som är iaf tiotals år gamla. Uttagen är lika utsatta för oxidation som kontakterna i den sista kabelstumpen, men inte byter man uttag med särskilt täta intervaller..

Så min första tanke är att det är ännu ett skott på måfå, som t.ex starta om modemet, starta om router, koppla bort antivirus/brandvägg, starta om datorn, byt TP kabel, gå ut med hunden osv..

Egentligen borde modemen indikera vad som är fel, dvs, om modemet tappar kontakten med stationen borde den flagga att den har dålig signal, så kan man utesluta router/antivirus/brandvägg/tp kabel osv. Men jag vet inte hur sofistikerade system dom har.
I mitt fall började "online" lampan blinka, den lyser annars alltid fast.

Edit:
Dom kanske har ändrat något nu, jag fick helt plötsligt en annan Upstream Frequency: 41200000 Hz
Den låg tidigare på: 34608000 Hz
Och en liten skillnad på Power Level: 54.5 dBmV (tidigare 56.5 dBmV så det kan ju tyckas marginellt).

Edit2: Nä nu ändrade den tillbaka till Upstream Frequency: 34608000 Hz, det verkar finnas olika kanaler som den av någon anledning kan hoppa mellan.
Channel ID 1 = 34608000 Hz
Channel ID 3 = 41200000 Hz
Power Level värdet verkar kunna skilja en aning beroende på vilken kanal man ligger på.

Börjar förstå varför dom gömmer dessa siffror, det ä int´ lönt å förklara för dom som int´ begrip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Men man har åtskilliga meter kabel i väggarna, som är iaf tiotals år gamla. Uttagen är lika utsatta för oxidation som kontakterna i den sista kabelstumpen, men inte byter man uttag med särskilt täta intervaller..

Så min första tanke är att det är ännu ett skott på måfå, som t.ex starta om modemet, starta om router, koppla bort antivirus/brandvägg, starta om datorn, byt TP kabel, gå ut med hunden osv..

Egentligen borde modemen indikera vad som är fel, dvs, om modemet tappar kontakten med stationen borde den flagga att den har dålig signal, så kan man utesluta router/antivirus/brandvägg/tp kabel osv. Men jag vet inte hur sofistikerade system dom har.

Edit:
Dom kanske har ändrat något nu, jag fick helt plötsligt en annan Upstream Frequency: 41200000 Hz
Och en liten skillnad på Power Level: 54.5 dBmV (tidigare 56.5 dBmV så det kan ju tyckas marginellt).

99.99 fall av 100 så är det fel utanför ditt nätverk altsså fel på deras modem eller deras utrustning utåt.

Har själv varit i kontakt med comhem tjugotal gånger sen de köpt upp UPC, att de alltid ska envisas med har du startat om si och så blir bara förbannad, känns som om de läser "internet for dummies" Alla vet ju vid det här laget att det första man gör om nätet försvinner att boota om allting och se om det löser sig.

Visa signatur

Permalänk

RoleX : Precis har pratat om det innan med.

Idag är det en AO sak att alltid starta om något om det inte fungerar.

Och sitter man o väntar i deras telekö o bara hör sånt skit rabblas upp så vill man fan lägga på.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
99.99 fall av 100 så är det fel utanför ditt nätverk altsså fel på deras modem eller deras utrustning utåt.

Så är det kanske när du eller jag ringer. Personligen utesluter jag så gått jag kan att det inte är fel på min egen utrustning innan jag kontaktar supporten. Men majoriteten av de som ringer till supporten har ju problem med sin egen utrustning.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Så är det kanske när du eller jag ringer. Personligen utesluter jag så gått jag kan att det inte är fel på min egen utrustning innan jag kontaktar supporten. Men majoriteten av de som ringer till supporten har ju problem med sin egen utrustning.

Visst är det så. 99% av samtalen till kundservicar är folk du står bredvid i ica-kön och irriterar dig på när de inte får in visa-kortet i kortapparaten. Självklart generaliserar supportpersonalen.

40~52 dBmv retursändning är kanske att klassa som godkänt hos Com Hem just för tillfället men detta kan förändras i samband med att modulationsprofiler byts ut. 40+~49 är något jag gissar på när docsis3 läggs på. Den som hade 56 dB bör genast se till att få hem en tekniker till sig själv om det inte är generellt för huset. Att modemet sänder lågt eller högt kan dock bero på ett dåligt modem likväl som det kan bero på koaxkabeln, antennuttaget, koax i väggen, fördelare i huset, förstärkare i källaren, nätaggregat till förstärkaren eller varför inte skarvar och förstärkare ute i staden.

Uppströms SNR går inte att kolla på och avgöra om det är bra eller dåligt utan man får titta med spektrum på uppströmmarna vilken typ av störning det är. Givetvis kan ett SNR 10~20 dB lägre än normalt ge en fingervisning om att det finns en rejäl störning i området men detta larmar och tas om hand om relativt omgående. Är det dålig brusnivå i en lägenhet och inte hela området så kan det vara en god idé att byta ut koaxialkabeln. Detta är emellertid något väldigt sällsynt utan SNR'en faller allt som oftast bara vid instrålning som fortplantas i nätet. Detta kan bero på t ex. en trasig video som någon satt fast i ett skadat antennuttag eller t ex. en dålig koaxialkabel bredvid en "trådlös barnvakt" som sänder på samma frekvens som en uppström och läcker in i nätet.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe

Edit:

Edit2: Nä nu ändrade den tillbaka till Upstream Frequency: 34608000 Hz, det verkar finnas olika kanaler som den av någon anledning kan hoppa mellan.
Channel ID 1 = 34608000 Hz
Channel ID 3 = 41200000 Hz
Power Level värdet verkar kunna skilja en aning beroende på vilken kanal man ligger på.

Börjar förstå varför dom gömmer dessa siffror, det ä int´ lönt å förklara för dom som int´ begrip.

Ja modemet har 2 eller 4 upstreams att synka på. Beroende på om comhem aktiverat docsis 2.0 med 24/10 fullt ut (64QAM i upstream), ev belastning och signalnivå. Blir "signalen" kass kan om möjligt modemet försöka ansluta till de andra aktiva frekvenserna. Man kan också hamna på olika downstreams (max 3 vad jag kommer ihåg) i vissa delar av sverige beroende på belastningsläget. I Göteborg är det så på många ställen om kapaciteten är dålig men det inte finns fiber att tillgå för s.k. noddelningar. Standard är 1 downstream med 2 tillhörande upstreams hos comhem nu. I framtiden kan det bli tex 5 downstreams (tror max var 6st just nu) med vardera 4st upstreams (docsis 3.0 med m-cmts channelbonding). Svårt både för kunder och comhems 1st line support att fatta men ungefär så fungerar det på lättare teknisk nivå. Inget "normalanvändaren" behöver veta/fatta heller utan mer kuriosa till er som vill ha. Ditt fel måste troligen en tekniker hem till dig för att fixa om det inte är allmänn större returstörning i ditt nätområde, då kan det ta tid att fixa. Se förövrigt Scaz utförliga svar ovan också. Han tar mer upp vad dålig signal kan bero på och vilka nivåer som är att föredra. Bra jobbat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Så varför tog de bort ip adresserna?
Har jag inte rätt till dem då jag har haft dem tidigare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det nog inte är meningen men inget jag hört något om. Kan vara att konfigen till modemet för de nya hastigheterna inte tillåter mer än 1ip. Dvs någon som glömt att fixa detta. Alltså i f.d. upc's konfigar (ja de är olika iaf en tid framöver hos comhem och f.d. upc). comhems kunder kommer troligen aldrig få mer än 1ip.

Har ej läst deras avtal så ingående men utan att vara en paragrafryttare tror jag de har rätt att strypa tjänsten på detta sätt faktiskt. Vare sig det nu är meningen eller ej.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Lite off topic. Jag skulle behöva komma i kontakt med någon som bor i Boden som har Comhem som internetleverantör. Vill veta lite pingtider mot 3-4 servers så man vet vad man kan förvänta sig, innan man köper grisen i säcken.

Skicka ett PM om du har Comhem och bor i Boden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
http://192.168.100.1/_aslvl.asp
admin / W2402

Ändra access level till 2. Skriv sedan in lösenordet, låt användarnamnet vara tomt, och tryck submit. Sedan ska du kunna se lite mer information.

jag kan inte logga in med det loginet? finns det något annat, har ett sceintific atlanta modem

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
jag kan inte logga in med det loginet? finns det något annat, har ett sceintific atlanta modem

om du inte har loggat in tidigare har jag för mig att det ska vara användarnamn "admin" och tomt lösenord.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Hmm jag kör med en d-link 4300 router, men så fort den är inkopplad så får jag sjuk låg upload. Ligger på en 22mbit ner och runt en 4-5mbit upload (av 10). Tar jag bort routern och kör modemet direkt till datorn så blir resultatet direkt bättre.

Är det någon som har samma problem med 4300 routern (kör med sladd, ej trådlöst) Är det någon ide att köpa sig en nyare version, "D-Link DIR-655" eller är den lika urusel ? :S

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Hmm jag kör med en d-link 4300 router, men så fort den är inkopplad så får jag sjuk låg upload. Ligger på en 22mbit ner och runt en 4-5mbit upload (av 10). Tar jag bort routern och kör modemet direkt till datorn så blir resultatet direkt bättre.

http://img365.imageshack.us/img365/8971/bbkollenzf9.jpg

Är det någon som har samma problem med 4300 routern (kör med sladd, ej trådlöst) Är det någon ide att köpa sig en nyare version, "D-Link DIR-655" eller är den lika urusel ? :S

Generellt sätt så klarar nyare routrar högre throughtput men nästan ännu viktigare så klarar de fler samtidiga anslutningar. Detta är viktigt om du kör mycket torrents. D-Link 4300 har en teoretisk throughput på 80 Mbit/s, DIR-655 ska klara 267 Mbit/s mellan WAN och LAN-portarna. Jag tror ett byte till DIR-655 kommer att förbättra rejält för dig.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl

http://img365.imageshack.us/img365/8971/bbkollenzf9.jpg

Testa slå av SPI i routern. Har för mig att det gav mig en boost med min 4300. Checka även att du har nyaste firmwaren just-in-case

Jag sitter nu med en DIR-655 och märker ingen större skillnad mot för 4300 måste jag säga (kör sladd och har 100/100 lina). Var tvungen att köpa en ny då 4300 tvärdog, annars hade jag behållit 4300.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med att både bredbandet och telefonin (och även kabel-tvn, om än sällan) dör titt som tätt? Det händer flera gånger per dag (med endast ett fåtal undantag när det fungerat en hel dag) och har hållit på i flera veckor.

Bor i Haninge, antar att det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santrium
Är det någon annan som har problem med att både bredbandet och telefonin (och även kabel-tvn, om än sällan) dör titt som tätt? Det händer flera gånger per dag (med endast ett fåtal undantag när det fungerat en hel dag) och har hållit på i flera veckor.

Ring, ring och återigen ring in och klaga... kräv tom att rabbat på din månadsavgift eftersom det är så nere ofta. Hade samma problem när comhem tog över upc... ringde ett 3-4 gånger varje vecka i ett par veckors tid till slut fick jag ett datum där en tekniker skulle komma till fastigheten och se om allt stog rätt till sen dess har det fungerat felfritt nu i ett halvår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev trött på mina problem som jag haft felanmält / driftstörning i en månad.
Ringde in bad om att få prata med chef, några timmar senare ringde chef frågade om ärendet, bad om att få återkomma...
Han kollade upp allt pratade med teknikerna och de bestämde för att vi skulle prova byta modem först... tänk så var det så lätt med deras supportpersonal att prova modembyte först?
Smidigt när man väl fick prata med nån som förstod och väll ville fixa det.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santrium

Samma problem 10 mil västerut. Uppkopplingen dör utan anledning. Framåt kvällen/natten så kan det dö flera gånger i timmen och vara borta allt från 1 till 20 minuter i stöten.

Jag har fullständigt mailbombat comhem och kommit fram till att det tar i genomsnitt 6-7 dagar innan man får ett svar på ett enkelt email vilket måste anses som rena skandalen för en så stor firma. Det visar hur lite nöjda kunder betyder för comhem. Dessutom så består svaren av "jag ser att problemet är åtgärdat", det är det så f*n heller.

Comhems "telefonsupport" är ett dåligt skämt. Först sitter man i kö upp till 30 minuter (69 öre i "uppkopplingsavgift" + 23 öre minuten). När man väl kommer fram så är det till någon tjej från övre norrland som aldrig ens sett ett modem och läser innantill från det a4ark hon fick på sin tvådagars "support kurs" * djup suck*.

Ja just ja... givetvis så stänger supporten 21.00 så att ingen skall kunna ringa när det är som mest fel d.v.s. kvällar och nätter. Med de överpriser som comhem tar så skall de ha 24/7 bemanning och teknikkunnig supportpersonal.

/Henkka

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
om du inte har loggat in tidigare har jag för mig att det ska vara användarnamn "admin" och tomt lösenord.

varför skulle lösenordet påverkas av om jag loggat in eller ej? låter ju väldigt ologiskt att lösenordet byts per automatik (till något jag inte ens väljer) när man loggar in första gången!

såhär ser det ut där jag försöker logga in:

Har vi samma modem?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Vem har 24/7 bemanning av de ISPer som finns numera? Många lokala ISPer har tex telefonsvarare förutom mellan 10-14 dessutom. Vissa av dem har tom stängt helger. Man måste ju jämföra med konkurrenterna. comhem har förövrigt 24/7 öppetider men på natten tar de bara in storfel aka ingen bild alls, bredband och telefonen är helt utslagen. Alltså felsöks inte ping/uppkopplingen bryts/låg hastighet osv då iom att det i iaf 50% av fallen och då räknar jag lågt så sitter det i kundernas datorer. Kanske inte i ditt fall iom att det är vissa tider men men.

BBB, Telia, Tele2, Universal och Glocalet har ungefär samma öppettider som comhem och är väl deras största konkurrenter tex.

http://www.bahnhof.se/privat/contact.php hade sämst av de största. Tycker förövrigt inte comhem brukar ha så bedrövligt betyg i olika undersökningar, beror på vem man hamnar hos som hos alla ISP'er eller bolag i huvudtaget man kontaktar. Blev kopplad 5ggr på Trygg hansa bara häromdagen.

Det du eftersöker med 24/7 öppettid med profersionell support och konstant uppkoppling kallas i folkmun för företagstjänst och kostar minst dubbelt så mycket av vad comhem tar ut.

WetWilly: Har du ett DPX2100modem? Vet inte hur bra det lär fungera iom att comhem inte supportar det... Har du något problem så se till att byta ut det direkt. Normalt sett är lösenordet User: admin Pass: admin på iaf ett av deras Scientific atlanta-modem alt Pass: admin User: w2402 som det är tex på deras nyaste modem med inbyggad trådlös router.

Visa signatur

Dooh!