Permalänk
Medlem

me having same problems..
har comhem 10/1 och de senaste veckorna vill torrenttrafik ogärna gå över 300kb/sec ner..
tptest säger att jag har den hastighet som avtalet utlovar..

modemet har varit stabilt sedan jag fick det, endast få omstarter i början.

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
fabarati : orkar din router verkligen med alla connect?

Hur menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jag har också upplevt att det tar extremt lång tid att komma upp i hastighet med torrents ibland, och jag har märkt ett samband.
Det verkar som att det uppkommer när man startat om modemet, och blir mycket bättre efter en tid med modemet igång.

Kan det finnas någon sanning i dethär?

Jag brukar inte stänga av mitt modem, så det har jag ingen aning om.

Permalänk

fabarati : Ja torrents har otroligt många connections. alla användare som ska upp till din client segar ner din router ja man kan säga i snabbt språk, Den DÖR. Den levererar inte.

En router av B fabrikat kommer aldrig orka att forwarda 50 mbit på torrent trafik.

Vad har du för router och har du testat med kabeln rakt in från modemet?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Razerrazer: Men det visste jag. Jag förstod inte riktigt vad du frågade efter (jag lyckades komma på minst 3 olika tolkningar av den frågan).

Jag har en D-link DIR-655. Och testet jag gjorde med torrenten (en ubuntu-torrent) på förra sidan var med kabel direkt till gigabit porten i modemet.

När jag kör på trådlöst så får jag inte mer än ca 36-40 Mbit på bredbandskollen, så jag maxar, i princip, på trådlöst. Jag har inte gjort ett bra test av kabel direkt inkopplad till routern.

Permalänk

Förstår, har du alla lampor lysande på modemet? DS1 DS2 observera.

vad får du för hastighet om du tankar i HTTP?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Alla lampor lyser,

Har inte tankat en i närheten av full hastighet genom HTTP, då jag inte laddat ner något stort från från en snabb server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
WhakkaWhack : Det har ju inte slagit dig att ringa supporten och felanmäla ? troligen 100% signal problem!

WhakkaWhack : Nu måste jag få fråga dig. Är det endast ONLINE lampan som slocknar??? eller börjar modemet boota om?

Om det är så att bara online slocknar så är det troligen fel i din switch / router som glappar.

1. Självklart, tänkte bara skaffa mig "bevis" först. Från alla olika bredbandsbolag jag haft så vet jag att dom kommer skylla på a) min dator b) min router c) mina lan-kablar d) windows inställningar e) Jag hade för lite mjölk i morgonkaffet osv osv. Det är aldrig fel på deras hårdvara eller stationer. Det är alltid något hos konsumenten.

2. Det är blandat, nu på senaste har det varit online lampan på modemet som slocknar. Men händer även att alla slocknar slocknar samt att modemet börjar boota om. Att online lampan slocknar förstår jag inte varför det skulle bero på routern? Online betyder väl att modemet får kontakt med internet (internet <-> modem), Link däremot är väl kontakten mellan router <-> modem?

Mvh,
Whakka

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk

WhakkaWhack : har ej 50 mbits modemet så jag vet inte vad som gäller på det.

Men det jag har så bootar det om ifall det är fel, och skulle online slockna så beror det oftast på nätverksfel hos egen part.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Driftinformation

Vi åtgärdar just nu en störning på bredbandstjänsten och telefonitjänsten i ditt område.

Nu kanske dom har fått ut tummen ur röven.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Hejsan alla glada Com Hem användare, eller mindre glada
Jag undrar om någon har erfarenhet av ifall det går att nedgradera sig?
Har 50mbits tjänsten nu och känner att det är mer än vad jag utnyttjar och skulle vilja nedgradera mig för på det sättet minska månadskostnaden.
Går det måntro?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Hejsan alla glada Com Hem användare, eller mindre glada
Jag undrar om någon har erfarenhet av ifall det går att nedgradera sig?
Har 50mbits tjänsten nu och känner att det är mer än vad jag utnyttjar och skulle vilja nedgradera mig för på det sättet minska månadskostnaden.
Går det måntro?

Har för mig att man kan byta tjänster så inom comhem, dvs nedgradera. Dock bara 90% säker

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag börjat fundera på samma sak.
Såhär 2 månader efter att jag fick 50mbit så har jag märkt att det är väldigt sällan jag använder kapaciteten.
Absolut, i ett flerpersonhushåll kan det ju vara nice.
(eller om man tankar mkt wärsch från flera källor samtidigt, DC eller torrent)
Men hos mig är det väldigt sällan jag laddar mer än 1 fil åt gången, och det är väldigt få sources som klarar av att leverera 50 mbit.

Windows update brukar jag ligga i runt 100-150kB/sec
Playstation network för downloads till ps3an mellan 500-2000kB/sec
Och samma sak på alla demo/patch/etc etc sidor jag använder, sällan man ens ser hastigheter över 1 meg/sec...

Enda stället jag hittat som ger max speed är Sun´s servrar

100%[====================================================================================================>] 132,370,744 5.65M/s ETA 00:00 08:48:25 (5.62 MB/s) - jdk-6u11-nb-6_5-windows-ml.exe saved [132370744/132370744]

5,62*8=44,96 , vilket är nästan precis vad jag får ut i TP-test..

Detta i sig är ju såklart inte Comhems fel, men som Gunvald är inne på så är det ju dumt att "betala för mycket"

Problemet verkar ju dock vara att vill man åt 10mbit upstream så är det nästan saksamma.
50/10 kostar 339 i 6 mån och sen 429 i 6 mån
(dock jag kan fan svära på att jag hoppade på 339 i 6 och sen 399 i 6... måste ringa och kolla detta)

24/10 kostar 299:- men då antar jag att man inte får upstreamen, utan måste lägga till 60:-, och då är man uppe i 359:- i 6 månader, dvs dyrare än 50/10.
Nästkommande 6 månader betalar man 339+60 = 399:-

10/10 blir 199+60 i 6 mån och sen 299+60= 359:- i 6 månader.

Så problemet är att det knappt finns nånting att spara om man är ute efter 10mbit upstream, eftersom man även med 10/10 är uppe i 359:- per månad andra halvåret mot 399 (som jag iaf hoppade på) eller 429:- som verkar vara ordinarie pris nu...

Sjukt kass prissättning, men som vanligt, det visar ju på att vad som kostar är att hålla en länk uppe mellan kund<->operatör, och sen är hastigheten downstream relavtivt obetydlig... (vi snackar alltså 40-70:- skillnad mellan 10 och 50 mbit ner...)

Såg att detta blev jävligt rörigt men räknar man ihop årskostnaden borde det bli:
50/10 - 4608 (baserat på 429:- andra halvåret)
24/10 - 4548
10/10 - 3708

så visst, går man ner till 10/10 finns det ju 900:- att tjäna, men detta är första året och vinsten är till stor del genom att man hamnar på 199:- första halvåret, andra halvåret hamnar man likväl på 359 :- igen....

Allt vädligt snabbt räknat här nu så ber om ursäkt för eventuella fel..

Edit: Ringde comhem och såklart är nånting fuckat. låg på 339/429:-
Det där med 399:- andra halvåret är inget dom ville kännas vid, utan det var ju 399 hela tiden innan denna kampanjen kom, nån 339/399 verkar ju aldrig ha existerat, trots att det var vad jag fick höra när jag beställde.
GAAAH att detta jävla skitbolaget aldrig kan göra nånting rätt!

Permalänk

24/10 är en perfekt hastighet.

Kör mycket Debian hemma så det blir en del packet att dra ner varje dag. Och att dra ner dem i 3 mb/s är inte fy skam.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
24/10 är en perfekt hastighet.

Kör mycket Debian hemma så det blir en del packet att dra ner varje dag. Och att dra ner dem i 3 mb/s är inte fy skam.

Absolut, men som sagt, i mitt fina räkneexempel så ser du att prisskillnaden på 24/10 och 50/10 blir 60:- första året

24/10: 299+60 * 6 + 339+60*6 = 4548:-
50/10: 339*6 + 429 * 6 = 4608:-

resterande år:
399 vs 429 = 30:- skillnad * 12 månader = 360:-

Så prisskillnaden är ju i stort sätt ingenting.

Och, i girighetens anda så MÅSTE man ju ta 50/10 om man vill ha flera ipadresser.

men absolut, klarar man sig med 1mbit upstream så finns det ju 60*12= 720:- till att spara in...

Permalänk

BasseBaba : håller med dig 100%

Nu borde det vara dags för en pris sänkning på 24/10.

Det är ju helt absurt i jämförelse!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Näe, det var ju inte så mycket pengar och spara där =/ Jag betalar just nu 399:- i månaden

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag ringde till Comhem och han sa att det är trådlöst och går att ansluta flera datorer. Jag kollade på hemsidan och såg att det trådlösa modemet har flera TP-anslutninger medans det icke-trådlösa bara har en. Så det verkar gå att ansluta flera enheter.

Är det verkligen så? Det är väl detta modemet det handlar om?
http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/video/ps8611/ps867...

Från Com Hem:
Bredband 50 Mbit/s kräver modemet Scientific Atlanta EPC2607. Modemet är utrustat med ett vanligt Ethernet-uttag (10/100) samt ett GigaBit Ethernet-uttag (1000). Om du har ett nätverkskort av GigaBit-typ används uttaget märkt 1000, annars använder man 10/100. Modemet delar ut 4 st IP-adresser så man kan ansluta två datorer (förutsatt att en av dem har ett GigaBit-nätverkskort) och surfa på båda. Datorerna delar då på hastigheten.

Det är ju inte trådlöst? Verkar bli att åka och köpa sig en router då...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Är det verkligen så? Det är väl detta modemet det handlar om?
http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/video/ps8611/ps867...

Från Com Hem:
Bredband 50 Mbit/s kräver modemet Scientific Atlanta EPC2607. Modemet är utrustat med ett vanligt Ethernet-uttag (10/100) samt ett GigaBit Ethernet-uttag (1000). Om du har ett nätverkskort av GigaBit-typ används uttaget märkt 1000, annars använder man 10/100. Modemet delar ut 4 st IP-adresser så man kan ansluta två datorer (förutsatt att en av dem har ett GigaBit-nätverkskort) och surfa på båda. Datorerna delar då på hastigheten.

Det är ju inte trådlöst? Verkar bli att åka och köpa sig en router då...

Påtal om det modemet, har ett likadant.
Mitt verkar bara vilja fungera i 1000 megabits uttaget. Och dessutom blinkar det konstant aktivitet. Dock så fungerar internet & nätverk bra. Någon som har det llikadant?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem

Har idag installerat mitt 50/10 bredband från Com Hem med det nya modemet. Fick dock väldigt olika mätvärden med olika källor.

Började med att köra www.bredbandskollen.se, och där fick jag 52 mbit ner och ca 7,3 mbit upp, vilket jag anser vara helt ok.
Körde sedan www.speedtest.net, men där fick jag inte mer än 23 mbit ner och 4 mbit upp.
Laddade ner TP-test 5 från bredbandskollen och fick då 22 Mbit ner och 10 Mbit upp :S

Testade lite olika torrents och kom upp i 5,3 mb/s från sunet, men andra torrents var det varierande med.

Är något konfunderad och undrar vad dessa så olika mätvärden beror på.
Kör i 1000 mbits uttaget och har en nätverkskabel som är ganska lång, ca 20 meter, men det ska väl inte ha någon påverkan?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Har idag installerat mitt 50/10 bredband från Com Hem med det nya modemet. Fick dock väldigt olika mätvärden med olika källor.

Började med att köra www.bredbandskollen.se, och där fick jag 52 mbit ner och ca 7,3 mbit upp, vilket jag anser vara helt ok.
Körde sedan www.speedtest.net, men där fick jag inte mer än 23 mbit ner och 4 mbit upp.
Laddade ner TP-test 5 från bredbandskollen och fick då 22 Mbit ner och 10 Mbit upp :S

Testade lite olika torrents och kom upp i 5,3 mb/s från sunet, men andra torrents var det varierande med.

Är något konfunderad och undrar vad dessa så olika mätvärden beror på.
Kör i 1000 mbits uttaget och har en nätverkskabel som är ganska lång, ca 20 meter, men det ska väl inte ha någon påverkan?

Inte alla källor kan skicka ut 50Mbit till dig, därför är det värdet som är högst oftast det korrekta, då det tydligen går att använda all kapacitet.
Prova bredbandskollen.se igen, logiken säger att får du inte liknande som innan så är det knas, får du samma höga värde så är det ju inga problem med din uppkoppling som sagt

Och nej 20meter tp-kabel spelar ingen roll.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Angående hastigheterna. Mitt 50/10 är väldigt kräset. Bredbandskollen är mer eller mindre det enda som kommer upp i absolut maxhastighet för mig. Utöver det verkar det bara vara BB2 och Bahnhof som kommer upp i över 4MB/s per enskild anslutning. Krävdes minst två anslutningar för att nå 6MB/s (men det gick ). Hastigheterna från utlandet varierar kraftigt (i alla fall utanför Skandinavien).

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt givet att man inte får ut full hastighet mot alla möjliga siter ute på nätet, inte alla som har 50Mbit till godo! 50Mbit är ju inte så lätt att maxa överallt alltså.

Men det är väl rätt många som tänker "jag har ju 50Mbit varför får jag då inte ut det överallt?"

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Inte alla källor kan skicka ut 50Mbit till dig, därför är det värdet som är högst oftast det korrekta, då det tydligen går att använda all kapacitet.
Prova bredbandskollen.se igen, logiken säger att får du inte liknande som innan så är det knas, får du samma höga värde så är det ju inga problem med din uppkoppling som sagt

Och nej 20meter tp-kabel spelar ingen roll.

Tack för svaret. Ska köra lite mer tester via bredbandskollen ikväll och någon gång inatt samt mitt under "rusningstid" nu i helgen för att se om det är varierande mätvärden. Jag har haft 24/1 innan och det var det inga problem med alls när jag mätte mot bredbandskollen, ej heller något problem med 50/10 mot bredbandskollen så det är nog som du säger.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

BasseBaba : ang 4 ip addresser så har jag det kvar på mitt 10/10 mbit.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BasseBaba : ang 4 ip addresser så har jag det kvar på mitt 10/10 mbit.

Jo men om jag inte missminner mig så är du en f.d UPC-kund, och dessa fick behålla sina 4 ipn.

Alla andra kan enbart få 4 ipn via 50/10 så som jag har förstått det.

Och hela grejen med fler ipn verkar ju väldigt hush hush forfarande då det inte står nått om det här:
http://comhem.se/portal/comhem/50_mbit_s

Kanske finns mer info nånannanstas på comhems sida, men helt sjukt att dom inte listar 4 ipn på infosidan om tjänsten...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med anslutningen? Jag förlorar ständigt anslutningen, ibland kan den vara stabil i flera timmar medan det ibland kan vara stabilt i endast någon minut. Det har varit så här i cirka två veckor nu och när jag sökt på mitt personnummer i deras driftinformation på sidan så får jag detta meddelande: "Ärendenummer: 1735240
Vi åtgärdar just nu en störning på bredbandstjänsten och telefonitjänsten i ditt område."

Det meddelandet har även det stått där i cirka två veckor.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem

Jag bor i Vällingby och har exakt samma ärendenummer om jag kollar driftinformation. Hade tidigare stora problem med att tele/internet gick ner sig främst under helger och kvällar. Har senaste tiden fungerat bättre.

Permalänk
Medlem

Idag har det varit stabilt än så länge åtminstone, men det har kunnat vara hyfsat stabilt i någon dag förut också. Får hoppas att det fortsätter vara stabilt från och med nu.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem

Samma ärendenummer här med i Östersund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED