Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Gammal rackare

Det lustiga är att den inte är särskilt gammal alls, men med sin "kvitto-skrivare" så ser den väldigt gammal ut.. grymt avancerad är den iaf

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag hoppas verkligen att du skämtar nu... annars borde du ta och läsa om elkunskapen.

Eftersom att växelspänning konstant växlar polaritet(därav namnet) så kan man inte mäta på det viset.

min visar med ett - tecken iaf om ja förväxlat faserna men ja kanske har nån mer imba grej i min ja vet inte så noga biltema kommer den ifrån iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Det lustiga är att den inte är särskilt gammal alls, men med sin "kvitto-skrivare" så ser den väldigt gammal ut.. grymt avancerad är den iaf

Hade en sån där på firman där jag senast var på praktik, och de var ganska gammal iaf. Den äldsta av arbetarna använde den där, medans de yngre vill ha den nyare Fluke makapären

Edit: Varför inte använda något så enkelt som polpenna? Annars har jag också på snabbmätaren fasigenkänning.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Avstängd

Hej!

Enklaste & billigaste sättet att hitta fasen, är att införskaffa en så kallad elskruvmejsel, en genomskinlig sak med en glimlampa i.

Ett finger på metallploppen på toppen, in med mejseln i hålet - glöder lampan, så har du fas!

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/204247_X_...

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Hade en sån där på firman där jag senast var på praktik, och de var ganska gammal iaf. Den äldsta av arbetarna använde den där, medans de yngre vill ha den nyare Fluke makapären

Edit: Varför inte använda något så enkelt som polpenna? Annars har jag också på snabbmätaren fasigenkänning.

Var edit menat till mig?

Profitest klarar av att mäta tid innan jordfelsbrytare löser ut, felström innan den löser ut .. och 1000 andra saker =P

Fluke är grejjer Firman jag jobbar på är väl för snål .. nåväl den funkar ju superbt än så länge Det var bättre förr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Hej!

Enklaste & billigaste sättet att hitta fasen, är att införskaffa en så kallad elskruvmejsel, en genomskinlig sak med en glimlampa i.

Ett finger på metallploppen på toppen, in med mejseln i hålet - glöder lampan, så har du fas!

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/204247_X_...

/SWIN

Jag har aldrig fattat det där. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Du jordar fasen genom kroppen och strömmen flyter genom en glimmlampa och en resistor som begränsar strömmen. (lampan tror jag består av två elektroder (ofta grafit) och en ädelgas som lyser när strömmen flyter igenom).

Finns ju beröringsfria varianter som fungerar på något annat vis.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19637372

Annars är det där en smidig liten sak.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum

Det är inte alltid denna fungerar då den kan vara för känslig.. beroende på hur nära trådarna ligger.. Jag har en Phasen och den funkar helt ok, tveksam till classe dock ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som MasteraCe sa så är de allt för känsliga, reagerar på de små spänningar som induceras i trådar som går i samma rör eller kabel.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag har testat något motsvarande, den kände t o m vilken sida fasen gick på i en kuloledning, så den vart inte alltför känslig

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum

Jag litar inte på dessa pennor. har varit med om att "fungerande" sånna här inte lyst när en kabel varit spänningsatt osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag litar inte på dessa pennor. har varit med om att "fungerande" sånna här inte lyst när en kabel varit spänningsatt osv.

True that.. jag jobbar som elektriker och enda gången jag "Litar" på dessa pennor är t.ex om jag stoppar pennan i ett uttag och stänger av säkringen så den slocknar.. och tänds när jag slår på säkringen igen. Då kan man ändå vara relativt säker ^^ .. Annars kör jag med spänningsprovare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Använder min varje dag. Ett av de bästa "verktygen" jag har i mitt bälte tycker jag Använder den som ovanstående sa till att kolla om den slocknar när man vrider ur säkringen. Men annars kan man även använda den till att följa slangarna i väggen (för det mesta) Man följer från brytaren och kollar på ett ungefär vart slangen går o sen äre fritt fram o borra för det mesta :). Funkar bäst på gipsvägg.