Lite frågor kring Antec NSK4480

Permalänk
Medlem

Lite frågor kring Antec NSK4480

Hej på er!

Jag har letat lite utan resultat angående några frågor jag har om Antec NSK4480. Jag ska bygga en dator på det chassit åt mina föräldrar och den kommer att stå precis bredvid en hundbädd. Ni förstår säkert att det kommer att damma ganska rejält omkring datorn...

Så, mina frågor är ganska enkla. Finns det fläktfilter vid den främre 80mm-platsen? Sedan tänkte jag om det är lönt mödan med att försöka sätta in ett filter på de oanvända 5,25-platserna? Jag har läst om folk som spänt upp nylonstrumpor eller liknande. Jag har tänkt ngt i samma stil för att täcka de perforerade hålen i sidan. Några tips kring detta?
När jag sätter in filter och annat som hindrar luftflödet, är det lönt att satsa på några extra 80mm-fläktar för att öka luftgenomströmningen tror ni?

Tacksam för svar!

//fogy

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Jag har ett NSK4000 vilket är samma chassi fast utan nätagget. Det finns inget filter alls. Du behöver inte sätta något filter på 5.25 platserna då dessa täcks av ett plastlock som inte är perforerat.
En smart grej som jag kom på efter hand var att man kunder bytta plats på sidoplåttarna. Då den högra plåten har ett håll för 80 mm fläkt och ett till längre ner för grafikkortet så kan de bli lite jobbigt att tätta allt. Då kan du bara bytta plats på höger och vänster plåt då den vänstra "bara" har en mindre springa längst ner. Allt beror på vilken sida av datorn som hunder är på.

Vad gäller den extra fläkten så blir den nog lite onödigt då jag antar att datorn inte ska överklockas.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Som du säger, dator lär knappast överklockas så en extra fläkt kanske är att ta i.
Vad gäller vilken sida hundbädden ligger på så är det i stort sett rakt framifrån men ditt lilla knep kanske åndå funkar... Du säger att det "bara" är en liten springa längst ner på sidan, är det likandant runt om hela chassit även om man kör original eller uppkommer det endast när man byter sidor?
Vid fläktplatsen i fronten, kan man få in ett filter liknande detta, http://www.dustinhome.se/pd_5010099388.aspx, vill ju inte suga in damm i onödan. Tror du att man kan fästa ett liknande filter på sidan av chassit vid CPUn också? Om man nu inte byter sida på chassisidorna vill säga.
Vad gäller 5,25-platserna så kan jag bara referera till mitt P182-chassi där det finns ett hål på vardera sida där man ska ta tag när man ska ta bort dem. Detta leder till att det sugs in ganska mycket damm genom dessa hål och in i lådan. Hur ser fästanordningen ut på dessa plastlock hos 4400?

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Vad gäller det där filtret så ser det ut att passa perfekt på höger sida, men där fram så sitter det ett litet "snabb" fäste för fläkten alltså måste du först ta bort detta innan du kan sätta på filtret. Vad gäller fronten och sidorna så kan du få se det på bilder:
Fronten:

Höger:

Vänster:

OBS: Glömde nämna detta, sidorna av fronten är perforerade därför är det bra om man stoppar in något där för att förhindra att damm tar sig in den vägen. Jag har tex stoppat in ljudisoleringsmattor där.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Glöm inte att luften måste kunna ta sig in någonstans, om du tätar igen alla hålen då blir det ingen luftcirkulation. Tror inte att ljudisoleringsmattor släpper igenom luften bra.

Permalänk
Medlem

Det fungerar alldeles utmärkt, men sen får du göra en avvägning mellan bra luftflöde och lite skit i datorn.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||