Hur mycket effekt drar era datorer/servrar?

Permalänk
Medlem

Hur mycket effekt drar era datorer/servrar?

Som rubriken lyder: Hur mycket effekt drar era stationer/NAS'ar?

Jag lånade nyligen en effektmätare (hur mycket man nu kan lita på dem) och mätte lite på min huvuddator respektive serverdatorn eftersom den ändå står igång 24/7.

Huvuddatorn låg på 200W i idle (komponenter i sign).

Quake 3 Arena: 240W

Call of duty 4: 220W

Serverdatorn som är den intressanta idlar inte mer än på 58W! När jag streamar 720p till min Popcorn Hour drar den 64W vilket jag tycker är förvånansvärt bra. Då är automatisk avstängning av diskar påslaget. Det är dock inget som märks effektmässigt tydligen (!).

Serverdatorn är en Athlon 64 3200+ på ett HP / COMPAQ MS-7050 M-ATX moderkort, 2x256Mb RAM, 1st 120Gb, 1st 80gb, 1st 20gb. Alltihopa inslängt i världens fulaste chassi (ålderdomligt sedan PII tiden ). Nätagget är ett Bestec 200W.

Moderkort

Det sitter just nu ett ljudkort i servern som jag inte använder. Funderar på att plocka ut det och se om det gör någon skillnad effektmässigt.

Det vore som sagt kul att veta vad just ERA servrar kräver. Även ni som har NAS'ar ståendes är väldigt intressanta! NAS'en som till stor del argumenteras för dess lägre energiförbrukning. Ni som har dessa trevliga mätare kan väl testa?

Permalänk
Medlem

Datorn i sig drar ca 250w i idle och den hoppar upp i 500w i 3dmark 06.
Den drar mer än man kan tro.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Min server drar 33w FULL LOAD. Kanske ska tillägga att det är ett mini-itx kort med en cfdisk.

Permalänk
Medlem

Har inget vettigt watt-antal att komma med, men jag har ett 100W nätagg till min filserver/WS (burken i sign) och det funkar finemang, så däromkring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Datorn i sig drar ca 250w i idle och den hoppar upp i 500w i 3dmark 06.
Den drar mer än man kan tro.

Har du fått dom siffrorna via en mätare i väggen? tvivlar jag på.

Permalänk
Medlem

Håller med fesen, att den datorn dra 500 watt i load verkar otroligt, har du räknat med något annat tex skärmen och ljudsystemet?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Min stationära dator har jag inte mätt än. Men min server drar dock 80W konstanst.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Glöm inte effektiviteten, om ni har ett 80 plus nätagg så ta watten genom vägguttaget *0.80

Alltså om den tar 300w
300w*0.80=240w

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Glöm inte effektiviteten, om ni har ett 80 plus nätagg så ta watten genom vägguttaget *0.80

Alltså om den tar 300w
300w*0.80=240w

Det är inte rätt sätt att räkna.

Visserligen stämmer det du säger, men datorn som sådan förbrukar det den tar ur vägguttaget. Vart det förbrukas, i nätagget, eller i processorn spelar ingen roll. Allt som datorn förbrukar slutar till 99% som ren värme.
Nätaggets ineffektivitet är en förbrukare också, och den skall räknas med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Har du fått dom siffrorna via en mätare i väggen? tvivlar jag på.

OffT. Är inte din sign för lång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
OffT. Är inte din sign för lång?

Off: Nej den är precis typ har testat å lägga in lite till men det går ej :< Tror dock jag kan fylla ut alla 3 rader till max men en fjärde rad blir det inte :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Off: Nej den är precis typ har testat å lägga in lite till men det går ej :< Tror dock jag kan fylla ut alla 3 rader till max men en fjärde rad blir det inte :/

OffT. Sätter jag "Fast bredd" så blir det 4st rader för mig...
Aja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Det är inte rätt sätt att räkna.

Visserligen stämmer det du säger, men datorn som sådan förbrukar det den tar ur vägguttaget. Vart det förbrukas, i nätagget, eller i processorn spelar ingen roll. Allt som datorn förbrukar slutar till 99% som ren värme.
Nätaggets ineffektivitet är en förbrukare också, och den skall räknas med.

Bumpar lite, sry men var tvungen att svara. Det är själva datorns hunger de räknar ju? Asså om din dator drar 300w, så får du betala för dina 300w hos elbolaget, men datorn i sig drar 240w(80% eff.) ju?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Var hittar man lämpliga elmätare då?
Clas Ohlson? Kan man få en vettig för ett par hundra?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Min server: 29W idle och 33W load med Intel D201GLY2. Står på 24/7

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Bumpar lite, sry men var tvungen att svara. Det är själva datorns hunger de räknar ju? Asså om din dator drar 300w, så får du betala för dina 300w hos elbolaget, men datorn i sig drar 240w(80% eff.) ju?

När man beräknar förbrukning av en viss hårdvara som i det här fallet " dator" så skall man räkna med den totala förbrukningen.

Anledning 1: Alla nätagg är inte lika effektiva.
Anledning 2: Det är svårt att mäta nätaggets "effektivitet".
Anledning 3: Resultatet blir förvirrande och svårt att jämföra pga att de allra flesta inte kan få fram förbrukning av moderkort/processor.
Anledning 4: Det är dåligt att i samband med förbruking inte ta med alla förbrukare för att ett visst system skall fungera. Det är inte korrekt.

Permalänk
Medlem

min drar ca 300-320W i Load.

Permalänk
Avstängd

ca 250 watt min server då men då är alla adaptrar i rummet medräknade eftersom jag har elmätaren på jacket där grenuttaget sitter! så 168 kr i månaden kostar den ungefär! åtekommer när alla burkar är på slagna!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
När man beräknar förbrukning av en viss hårdvara som i det här fallet " dator" så skall man räkna med den totala förbrukningen.

Anledning 1: Alla nätagg är inte lika effektiva.
Anledning 2: Det är svårt att mäta nätaggets "effektivitet".
Anledning 3: Resultatet blir förvirrande och svårt att jämföra pga att de allra flesta inte kan få fram förbrukning av moderkort/processor.
Anledning 4: Det är dåligt att i samband med förbruking inte ta med alla förbrukare för att ett visst system skall fungera. Det är inte korrekt.

Nej, det är bara nätagget som är ineffektivt. Resten av komponenterna, t.ex. en processor drar den strömmen den får av nätaggregaten oavkortat. Det är när nätaggregatet omvandlar väggutagets 230v till 12v(ex) som ~30%(om nätagget har en effektivitet på ~70%) omvandlas till ren värme. Efter omvandlingen är det ren ström som dras.

Svårt att mäta nätaggregatets effektivitet? För oss hemmaanvändare ja kanske.

Nej alla nätagg är inte lika effektiva, jag tog 80% då de bästa nätaggen ligger däromkring.

Varför få fram vad just moderkortet drar? Det är hela datorn som ska räknas i min mening.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppis
Min server: 29W idle och 33W load med Intel D201GLY2. Står på 24/7

Oj, kanske ska bygga om min, med tanke på att den slukar nästan 3ggr så mycket som din. Den är förvisso byggd för att aggera HTPC.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk

Jag orkar itne starta om all burkar och koppla in effektmätaren just nu men min vanliga arbets dator drar ca 35W i load, fläktlöst mini-itx + 2.5" disk + mini PSU.
men htpc:n och serven är inte lika snåla, men de kyls av 2*120mm styck och det borde ge en uppfattning av effekten.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Nej, det är bara nätagget som är ineffektivt. Resten av komponenterna, t.ex. en processor drar den strömmen den får av nätaggregaten oavkortat. Det är när nätaggregatet omvandlar väggutagets 230v till 12v(ex) som ~30%(om nätagget har en effektivitet på ~70%) omvandlas till ren värme. Efter omvandlingen är det ren ström som dras.

Svårt att mäta nätaggregatets effektivitet? För oss hemmaanvändare ja kanske.

Nej alla nätagg är inte lika effektiva, jag tog 80% då de bästa nätaggen ligger däromkring.

Varför få fram vad just moderkortet drar? Det är hela datorn som ska räknas i min mening.

Du vill veta vad datorn drar ut ur nätet, det är vad din elmätare säger till dig, sen att det beror på förluster i nätagget, förluster vid strömöverföring, resistiva förluster eller rena värmeförluster spelar ju ingen roll. Vad folk vill veta är vad som dras ur väguttaget inte vad som skulle kunna dras därifrån om alla komponenter var ideelt gjorda.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

"Serverdatorn som är den intressanta idlar inte mer än på 58W! När jag streamar 720p till min Popcorn Hour drar den 64W vilket jag tycker är förvånansvärt bra. Då är automatisk avstängning av diskar påslaget. Det är dock inget som märks effektmässigt tydligen (!).

Serverdatorn är en Athlon 64 3200+ på ett HP / COMPAQ MS-7050 M-ATX moderkort, 2x256Mb RAM, 1st 120Gb, 1st 80gb, 1st 20gb. Alltihopa inslängt i världens fulaste chassi (ålderdomligt sedan PII tiden ). Nätagget är ett Bestec 200W."

Nice, ska bygga liknande själv så skönt att veta att den komemr ligga så lågt. Ska nog försöka hålla mit till en stor HDD istället dock, kanske två.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppis
Min server: 29W idle och 33W load med Intel D201GLY2. Står på 24/7

Det lät inte illa! Kan du ge oss lite mer info om komponenter och vad den fixar? HD streaming? Hur många fysiska diskar? ram, fläktar mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du vill veta vad datorn drar ut ur nätet, det är vad din elmätare säger till dig, sen att det beror på förluster i nätagget, förluster vid strömöverföring, resistiva förluster eller rena värmeförluster spelar ju ingen roll. Vad folk vill veta är vad som dras ur väguttaget inte vad som skulle kunna dras därifrån om alla komponenter var ideelt gjorda.

Men nu skulle man säga vad själva datorn drog, inte vad det kommer kosta dig hos elbolaget:).

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Nej, det är bara nätagget som är ineffektivt. Resten av komponenterna, t.ex. en processor drar den strömmen den får av nätaggregaten oavkortat. Det är när nätaggregatet omvandlar väggutagets 230v till 12v(ex) som ~30%(om nätagget har en effektivitet på ~70%) omvandlas till ren värme. Efter omvandlingen är det ren ström som dras.

Svårt att mäta nätaggregatets effektivitet? För oss hemmaanvändare ja kanske.

Nej alla nätagg är inte lika effektiva, jag tog 80% då de bästa nätaggen ligger däromkring.

Varför få fram vad just moderkortet drar? Det är hela datorn som ska räknas i min mening.

Jag tycker att du skall läsa på lite om termodynamik och ellära.
Efter din s.k "Omvandling" så är det fortfarande så att man får värme som biprodukt.

En dator är en otroligt innefektiv maskin, den skall bara räkna och trots det så gör den av med en himla massa energi. All ström som en dator förbrukar blir ren spillvärme. Oavsett hur mycket som förloras i nätagget.

Det man vill räkna på är hur mycket ström som hela datorn drar, för att på så sätt kunna hålla reda på förbrukningen.
(en liknelse: Vad drar en bil om någon säger att den drar 1 liter milen? )
(Inte svarar du 0.3 liter ? För det är vad den "drar" när man räknar bort verkningsgraden på motorn). Så räknar man inte, varför skulle man räkna annorlunda på en dator ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Jag tycker att du skall läsa på lite om termodynamik och ellära.
Efter din s.k "Omvandling" så är det fortfarande så att man får värme som biprodukt.

En dator är en otroligt innefektiv maskin, den skall bara räkna och trots det så gör den av med en himla massa energi. All ström som en dator förbrukar blir ren spillvärme. Oavsett hur mycket som förloras i nätagget.

Det man vill räkna på är hur mycket ström som hela datorn drar, för att på så sätt kunna hålla reda på förbrukningen.
(en liknelse: Vad drar en bil om någon säger att den drar 1 liter milen? )
(Inte svarar du 0.3 liter ? För det är vad den "drar" när man räknar bort verkningsgraden på motorn). Så räknar man inte, varför skulle man räkna annorlunda på en dator ?

Kan säga att jag inte har någon alls professionell erfarenhet om el, bara kollat lite på farsan när han lekt lite överallt när jag var en barnunge :).

Jo det är klart, men det är just nätaggets värme som jag menar. Exempelvis processorn tar åt sig all el den får, oavkortat. Sen blir det värme ja, mer eller mindre beroende på hur hungriga komponenterna är. Men nu menar jag bara nätaggets 'spillo' - de 80 effektiva procenten är ren ström, som går direkt till komponenterna, värme eller ej.

Tycker att man kan diskutera det exemplet. Mina komponenter drar 240w(0,80*300), men min dator drar 300w tycker jag att man kan säga :).

Lite offtopic nu dock..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

min dator i sign drar 138W i load (Avstängd=9W!) (stänger dock av strömmen)
Skärmen drar ytterliggare 60W (Standby = 1W)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Kan säga att jag inte har någon alls professionell erfarenhet om el, bara kollat lite på farsan när han lekt lite överallt när jag var en barnunge :).

Jo det är klart, men det är just nätaggets värme som jag menar. Exempelvis processorn tar åt sig all el den får, oavkortat. Sen blir det värme ja, mer eller mindre beroende på hur hungriga komponenterna är. Men nu menar jag bara nätaggets 'spillo' - de 80 effektiva procenten är ren ström, som går direkt till komponenterna, värme eller ej.

Tycker att man kan diskutera det exemplet. Mina komponenter drar 240w(0,80*300), men min dator drar 300w tycker jag att man kan säga :).

Lite offtopic nu dock..

Du verkar fortfarande inte förstå att din dator drar just dem där 300 W. Ska man räkna på ditt sätt får man räkna med alla förluster som uppkommer, varför anser du att det är okej att bara räkna förlusten som uppstår vid omvandlig av växelström till likström? Varför inte räkna med förlusten som uppstår när strömmen väl transporteras mellan dem olika komponenterna, förlusterna över alla motstånden? Folk vill veta vad deras dator drar och det är just det din elmätare ger dig (med några % felmarginal).

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan

Tycker att man kan diskutera det exemplet. Mina komponenter drar 240w(0,80*300), men min dator drar 300w tycker jag att man kan säga :).

Jo, låter ju vettigt
Så då är du ändå OK med att folk specar hela förbrukningen (inklusive nätaggsförluster) i tråden?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.