Permalänk

Bredbandsföretag

Kommer snart att flytta och behöver skaffa ett nytt bredband och jag undrar vilka bredbandsföretag de finns i dagsläget, de har ju hänt en hel del de senaste åren...

Permalänk

Börja med att kolla vad bredbandsbolaget erbjuder på din nya adress:

www.bredbandsbolaget.se

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

finns massor men ingen större skillnad på dem i mitt tycke. Bredbandsbolaget är ju bättre än lågprisföretagen tele2 och glocalnet men inte är det bra inte.

Permalänk

Vart ska du flytta.. Vad finns det för typ av anslutningar? xDSL/Stadsnät/FiberLan?

Permalänk

Generellt sätt kan man säga att fiber är bättre än Comhem som är bättra än ADSL. Finns dock undantag så berätta gärna mer i detalj var du ska flytta. Inte adress givetvis men stadsdel, typ...

Permalänk

Har ju inte flyttat än, men jag känner att jag måste förbereda mig lite. Sitter idag på 100/100 Mbps fiberlina och de finns inget annat speciellt än Com Hems tre hål i väggen

Har kollat på BBB men de verkar vara dyra, 349:- är en hel del...

EDIT: Kan få 24/10 Mbps från Com Hem för 399:- i månaden, det var de bästa jag kunde få fram...men de är för dyrt...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Har ju inte flyttat än, men jag känner att jag måste förbereda mig lite. Sitter idag på 100/100 Mbps fiberlina och de finns inget annat speciellt än Com Hems tre hål i väggen

Har kollat på BBB men de verkar vara dyra, 349:- är en hel del...

349 kr, är det för ADSL? Annars så ska du ta det, om det är fiber.

Är det ADSL däremot och du bor i ett Comhem-hus, är det bättre med comhem. Dom har dock bara 24Mbit ner och 10Mbit upp som bäst tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
349 kr, är det för ADSL? Annars så ska du ta det, om det är fiber.

Är det ADSL däremot och du bor i ett Comhem-hus, är det bättre med comhem. Dom har dock bara 24Mbit ner och 10Mbit upp som bäst tror jag.

De är via telejacket.

Permalänk

Då ska du köra på comhem tycker jag.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Då ska du köra på comhem tycker jag.

Håller med.

Även om det är samma hastighet så är väl comhem mycket stabilare än ADSL?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Håller med.

Även om det är samma hastighet så är väl comhem mycket stabilare än ADSL?

Det beror på om det är ett problemområde eller inte. Det verkar som det finns problemområden på comhems nät och hamnar du i ett sånt så är det inte säkert att det kommer åtgärdas inom rimlig tid. Tyvärr.
Men i ett bra område slår det ADSL alla gånger.

Permalänk

Uppriktigt sagt så tror jag att comhems problemområden är relativt få och även om ett område klassas som problemområde, så är de ändå ofta mycket bättre än om man bor långt ifrån telefonstationen. Om du kan få 10 i upload och inte bor i stockholm (gamla UPC-nätet för att vara specifik) så kan jag nästan garantera att comhem slår adsl.

Permalänk

Det enda som känns lite sådär är väl priset på 399 kr/mån, de finns ju dock en "lågprisvariant" men då blir hastigheten 24/1 Mbps...

Men för 720 kr extra om året kanske de är värt med en 24/10 Mbps?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Det enda som känns lite sådär är väl priset på 399 kr/mån, de finns ju dock en "lågprisvariant" men då blir hastigheten 24/1 Mbps...

Men för 720 kr extra om året kanske de är värt med en 24/10 Mbps?

Jag hade tagit det i ditt fall iaf Fast nu sitter jag på BBB 100/10, så jag har inte detta problem

Permalänk
Medlem

Universal Telecom www.uvtc.com

Har 28Mbit Adsl för 195:- mån dock måste man då vara telefonikund hos dem.

ett abbonemang kostar 112,50:- per månad. 79:- om du är under 27år.

Detta är dock adsl.

kolla in deras sida.

Citerar
"När du beställer ADSL med telefoni får du ADSL till en lägre månadskostnad.
Fasta avgifter för telefoni samt samtalskostnader tillkommer."

" *195 kr/mån gäller enbart då leverans kan ske i TDC Songs bredbandsnät. Med reservation för tryckfel.
**24 Mbit/s. Jämförelsen avser ordinarie priser, kr/månad, gällande från 2007-08-31. Med reservation för tryckfel."

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Har nyss sparkat igång internet och de vart Com Hem Large 24/10 Mbps. Har dock en fråga ang hur mycket förlust de blir om jag kör trådlöst. Är lite halvbökigt att dra kabel i lägenheten, men det är klart allting går om jag har lust och vill...

EDIT: Kör med en D-Link DIR-655

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Har nyss sparkat igång internet och de vart Com Hem Large 24/10 Mbps. Har dock en fråga ang hur mycket förlust de blir om jag kör trådlöst. Är lite halvbökigt att dra kabel i lägenheten, men det är klart allting går om jag har lust och vill...

EDIT: Kör med en D-Link DIR-655

Beror ju på vad du kör för trådlöst nätverkskort på datorn, vad det har för hastighet menar jag.

Men brukar väl säga att man får ungefär hälften av den teoretiska hastigheten från w-lan, så du borde klara dig bra med 54Mbit eller bättre.

Routern stöder väl n-standarden, så där behöver du inte oroa dig..

Permalänk

ska du ladda ner och så vidare är ju inte trådlöst någon stor nytta.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
ska du ladda ner och så vidare är ju inte trådlöst någon stor nytta.

För att?

Permalänk

För att trådlöst är mycket sämre när det gäller fildelning.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Kolla först om det finns något fastighetsnät du kan få bredband ur. det är alltid bäst.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
För att trådlöst är mycket sämre när det gäller fildelning.

Varför? :S

Permalänk

Loxus går du för långt då minskar ju hasstigheten drastiskt!

har du signal 1 av 5 så kan du inte få ut mera en ett par mbit.

Derför spelar väggar och annat in.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Loxus går du för långt då minskar ju hasstigheten drastiskt!

har du signal 1 av 5 så kan du inte få ut mera en ett par mbit.

Derför spelar väggar och annat in.

Jag har kört en hel del med trådlöst och har aldrig märkt försämrad hastighet, ens bakom betongvägg...

Fast har man ett gigantiskt hus med minst 10 rum, så..