Ny PSU till Dell Dimension 9200?

Permalänk
Medlem

Ny PSU till Dell Dimension 9200?

Hejhopp!

Har nyligen köpt ett 520W PSU till min Dell Dimension 9200, som hade en på 375W.

Nu till kruxet, mitt nyinköpta aggregat va ju bara att skicka tillbacks, den passade inte datorn. Jag har läst lite här och var och det sägs att Dells datorer inte är någon höjdare att uppgraderas?

Min fråga lyder: Vad finns det för nätaggregat med minst 500W till Dimension datorerna? Har köpt ett 8800GTS och då är 375W lite lite.

Tacksam för svar!

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Om jag skulle göra en gissning så lär du få ta kontakt med Dell och höra om dom har något nätagg som kan passa. Vi har haft många Dell på jobbet och det har ofta enbart funkat att sätta i Dells orginal nätdelar på dessa.

Har du förresten provat att köra med 375-wattaren och sett om det funkar??

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Btx tror jag att dem kör. Skaffa ett sånt.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Btx tror jag att dem kör. Skaffa ett sånt.

Undrar om det är någon skillnad på nätagg till BTX och ATX. Kanske någon annan som vet??

I så fall beror det nog på vilken "årsmodell" det är på kärran. Dell började med BTX för ett par år sedan men numera är BTX utfasat av Intel som själv "uppfann" systemet pga värmeproblem med tidigare processorer. En del tillverkare håller dock fortfarande på med BTX. HP har minst en modell som heter DC7800 som fortfarande har kvar det. Hur det är med Dell vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Undrar om det är någon skillnad på nätagg till BTX och ATX. Kanske någon annan som vet??

Nej, BTX gäller bara formfaktorn på moderkortet vad jag vet, och har inget att göra med nätagg. Här finns en skiss på datorn, men jag har ingen aning om vad det är för formfaktor på nätagget. Om ett ATX-nätagg inte passade så är nog risken stor att Dell använder något eget nätagg.

Men om det är ett bra 375W nätagg så borde det inte vara något problem med ett 8800GTS. Även om du skulle ha en quadcore så bör du inte komma upp i mer än runt 250W eller så.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.se/datorer/htpc_och_sff/20051130/imag...

Det är inte ett vanligt ATX nätaggregat till det BTX moderkortet.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte? Vad jag kan se så ska det ju ha en vanlig 20-pins ATX-kontakt samt en 4-pins. Eller ser jag fel?

Så här säger i alla fall wikipedia om BTX:

Citat:

Wikpedia

The BTX form factor is largely incompatible with the ATX form factor. The only area where this doesn't fully apply is in power supply support. ATX power supplies can be used with regular or full-sized BTX motherboards. Neither the power connectors nor the direction of airflow from the power supply fan has been changed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, det enda som skiljer är ju att det sitter en 20-pins kontakt för spänningen i stället för 24-pins. Det fanns dock gott om BTX-kort som hade 24 pinnar också men du har rätt till en viss del. Det som gör att det inte passar med ATX är placeringen av fläkten i agget samt placeringen av själva agget i chassit. Finns mer intressant om BTX att läsa i denna artikel: http://www.hexus.net/content/item.php?item=991&redirect=yes

Visa signatur