Permalänk
Hedersmedlem

ASP: Forum

Hejsan. Jag håller på att göra ett forum och har lite allmänna funderingar. Jag vill helst inte ha några kod-exempel (om jag inte säger annat själv), utan det vill jag klara av själv. Jag vill endast ha lite förklaringar till hur man skulle kunna lösa vissa saker...

1. Hur skall jag göra så att [u]-taggar (och alla andra liknande) fungerar? Jag får det att fungera, men problemet är att jag inte vet hur jag skall göra för att vara säker på att det finns en sluttagg till varje starttagg.

2. Jag har en lista över alla medlemmar. Där har jag så att trycker på en bokstav så visas alla medlemmar vars användarnamn börjar på den boksvaven. Med alla boksväver i alfabetet är det inga problem, det löser jag såhär:

SQL = "SELECT * FROM Members WHERE NickName LIKE '" & Bokstav &"%' ORDER BY NickName"

Problemet är dock hur jag skall göra för att få det att fungera för siffror och andra specialtecken. Jag har ett val som heter "Other" där jag vill att alla användarnamn som _inte_ börjar på en vanlig boksvav skall visas. Hur skall jag göra detta? Här skulle ett kodexempel på en SQL-sats vara bra (om det går att fixa med enbart SQL).

3. Jag har även börjar knåpa lite på sökfunktionen och undrar vilka söksätt som är bäst. Nur har jag att om man söker efter t.ex. "är" så får man träffar på ord som "ära" och "nära" också. Är detta bra, eller skall jag göra det mera strikt så att bara inlägg med ordet "är" kommer med. Här vill jag bara ha lite allmänna funderingar på vad som gör sökningen enklare för att hitta vissa inlägg.

Det var allt jag kunde komma på nu, men jag är ganska säker på att jag kommer återkomma med flera frågor snart

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Regular Expressions

3. Sökningen här på vbulletin är ok. Men google har en bra sökning (förutom att den saknar asterix-grejs)

Perfekt enligt mig är när man kan göra detta

ord grej* "mening med massa super*grejs ord" ("en mening" OR " en annan mening") (ord2a OR ord2b) -ord3 -ord4*

Jävligt tufft blir det

Permalänk
Medlem

1. Du får använda Regular expressions. Det finns en utsökt artikel om det på webeye

De övriga frågorna har jag inget bra svar på, men fråga på webforum så får du garanterat svar!

Visa signatur

Alla ska vi dö!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirza
1. Regular Expressions

Tack

Citat:

ord grej* "mening med massa super*grejs ord" ("en mening" OR " en annan mening") (ord2a OR ord2b) -ord3 -ord4*

Hehe... Jo då, det blir lite att pilla med Men man kan ju alltid försöka!

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag en till fråga

4. Jag har en sepparat <table>-tagg för varje inlägg i forumet. Detta gör ju att endast det inlägget blir "för långt" om man t.ex. lägger in en för stor bild (som det är på t.ex. kennels forum), istället för att alla inlägg skall bli "för stora" (som det t.ex. blir här). Nu är det dock så att det blir lite fel med storlekarna på tabellerna om ett inlägg är "för stort" och jag vet inte riktigt hur jag skall fixa det. Jag gick även in på kennels forum och såg att det blev samma sak där, så det kanske inte går att fixa??
AJa, hur som helst så visar jag med en bild så att det blir enklare att förstå:

Som ni ser oven så blir tabellerna lite mindre där det står namnet/status/plats osv om man skriver ett inlägg som är "för stort". Kan man göra något för att motverka detta?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

Även om td-width för första td är specifierad i pixels?

Du skulle kanske kunna lösa det med att lägga in en osynlig bild eller div i den vänstra td... typ:

<td>
namn osv osv
<div style="visibility:hidden;width:300px;"></div>
</td>
<td>inlägget</td>

Då borde den inte bli mindre än det angivna iaf... Fast det tror jag inte att den borde bli med td-width i pixlar heller

edit: ok jag testade lite... det där med divtaggen funkade iaf... det behöver ju inte vara en div-tagg heller... kanske en hr som passar in typ

Permalänk
Hedersmedlem

tacer mirza, det funkade med en div-tagg... dock är det ju inte bästa lösningen precis... grejen är ju det att div-taggen tar upp en rad för sig själv, men det skall väll inte vara så stor skada.
Men om inte annan vet något bättre så... Det funkar ju iaf

Nu kan jag sova gott iaf

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ASP: Forum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
1. Hur skall jag göra så att [u]-taggar (och alla andra liknande) fungerar? Jag får det att fungera, men problemet är att jag inte vet hur jag skall göra för att vara säker på att det finns en sluttagg till varje starttagg.

Såhär t.ex:

$text = preg_replace( "/\[u\](.*?)\[\/u\]/s", "<u>\\1</u>", $text );

Edit: Kom precis på att det är ASP och inte PHP. Aja, du ska iaf göra en regex replace med ovanstående pattern.

Citat:

2. Jag har en lista över alla medlemmar. Där har jag så att trycker på en bokstav så visas alla medlemmar vars användarnamn börjar på den boksvaven. Med alla boksväver i alfabetet är det inga problem, det löser jag såhär:

SQL = "SELECT * FROM Members WHERE NickName LIKE '" & Bokstav &"%' ORDER BY NickName"

Problemet är dock hur jag skall göra för att få det att fungera för siffror och andra specialtecken. Jag har ett val som heter "Other" där jag vill att alla användarnamn som _inte_ börjar på en vanlig boksvav skall visas. Hur skall jag göra detta? Här skulle ett kodexempel på en SQL-sats vara bra (om det går att fixa med enbart SQL).

Såhär kanske:

SELECT * FROM Members WHERE NickName NOT REGEXP '^[a-zA-Z]' ORDER BY NickName

Med andra ord. Hämta alla användare vars användarnamn inte börjar med a-z eller A-Z.

Citat:

3. Jag har även börjar knåpa lite på sökfunktionen och undrar vilka söksätt som är bäst. Nur har jag att om man söker efter t.ex. "är" så får man träffar på ord som "ära" och "nära" också. Är detta bra, eller skall jag göra det mera strikt så att bara inlägg med ordet "är" kommer med. Här vill jag bara ha lite allmänna funderingar på vad som gör sökningen enklare för att hitta vissa inlägg.

Du kan alltid vara lite bekväm och använda fulltext index i din databas (förutsatt att den stöder det). Se bara till att du använder någon form av begåvad indexering och håll dig undan från sökningar med LIKE in i det längsta. Det finns lite artiklar om sökmotorer på phpbuilder.com har jag för mig.

Edit: Förresten. Vad är det för forum du gör? Det ser nästan ut som en ASP-port av mitt forum

Permalänk
Medlem

*vaknat här nu, lite flummig kanske*

Ok om den tar upp en för mycket så kan man ju testa typ

<div style="width:300px;height:0px;margin:0 0 0 0;visibility:hidden;"></div>

visibility:hidden behövs nog inte

Eller...

<td><div style="width:300px;margin:0 0 0 0;"> innehåll..... </div></td>

Permalänk
Hedersmedlem

Det här med att första tabellcellen blir "mosad" när man har en cell till höger som är stor har jag inte kunnat lösa. En spacer-gif eller en osynlig div är båda lösningar, men de är inga direkt vackra sådana.

Permalänk
Medlem

Nej vackert är det inte (blir lite onödig kod)
Men visuellt kan det gömmas osv så där gör det inte så mycket...

Det är tyvärr det enda jag kommer på just nu iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: ASP: Forum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Såhär t.ex:

$text = preg_replace( "/\[u\](.*?)\[\/u\]/s", "<u>\\1</u>", $text );

Edit: Kom precis på att det är ASP och inte PHP. Aja, du ska iaf göra en regex replace med ovanstående pattern.

Jo, det har jag fixat nu...

[QUOTE]

Såhär kanske:

SELECT * FROM Members WHERE NickName NOT REGEXP '^[a-zA-Z]' ORDER BY NickName

Med andra ord. Hämta alla användare vars användarnamn inte börjar med a-z eller A-Z.

[/QUOTE]

Tack, det var det jag ville veta!

[QUOTE]

Du kan alltid vara lite bekväm och använda fulltext index i din databas (förutsatt att den stöder det). Se bara till att du använder någon form av begåvad indexering och håll dig undan från sökningar med LIKE in i det längsta. Det finns lite artiklar om sökmotorer på phpbuilder.com har jag för mig.

[/QUOTE]

Hmm... Okey, jag skall ta mig en titt!

[QUOTE]

Edit: Förresten. Vad är det för forum du gör? Det ser nästan ut som en ASP-port av mitt forum

[/QUOTE]

Jo du, den som lever får se
Nej, men visst inspireras man lite av ditt enormt snygga forum... Även om jag försöker att göra så lite som ditt som möjligt så är det svårt eftersom du har enormt bra lösningar på allt
Jag hoppas att det inte gör något?!

EDIT: Inte lite smörigt det dära lät

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

2. Replace(("[u]", "<u>")Requestorm("text"))
Om du ska byta ut en radbrytning mot <BR> så är det Replace((VbCrLf, "<BR>")Requestorm("text"))

Kom ihåg att om det är en sträng du ska byta ut så ska du ha "", om det är en variabel så ska du inte ha några...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Om du ska byta ut en radbrytning mot <BR> så är det Replace((VbCrLf, "<BR>")Requestorm("text"))

Det är bättre att använda regex eftersom den då endast kommer byta ut [u] om det även finns en slut-tag senare i texten.

Citat:

Jo du, den som lever får se
Nej, men visst inspireras man lite av ditt enormt snygga forum... Även om jag försöker att göra så lite som ditt som möjligt så är det svårt eftersom du har enormt bra lösningar på allt
Jag hoppas att det inte gör något?!

EDIT: Inte lite smörigt det dära lät

Hehehe. Jo, det var lite flottigt, men det är musik för mina öron likaväl

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Kom ihåg att om det är en sträng du ska byta ut så ska du ha "", om det är en variabel så ska du inte ha några...

Hehe... Jo, jag försökte göra något liknande och hålla på med variabler och liknande för att få det att fungera, men det är ju snäppet enklare med regular expressions om man säger så

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

Man skulle ju också kunna räkna antalet gånger i strängen som [.u] förekommer... Och sen antalet gånger [./u]

Om de inte matchar så blockar man

Fast då stoppar man alla [.u] om man kör så =D

Man skulle ju också kunna stega igenom strängen tills man stöter på första [.u] Sen stegar man tills man hittar ett [./u] Och så byter man ut dom två =D

Fast allt det är ju onödigt med tanke på att det görs ganska enkelt med regexpar... Men om man vill variera sig liksom

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirza
Man skulle ju också kunna räkna antalet gånger i strängen som [.u] förekommer... Och sen antalet gånger [./u]

Om de inte matchar så blockar man

Fast då stoppar man alla [.u] om man kör så =D

Man skulle ju också kunna stega igenom strängen tills man stöter på första [.u] Sen stegar man tills man hittar ett [./u] Och så byter man ut dom två =D

Fast allt det är ju onödigt med tanke på att det görs ganska enkelt med regexpar... Men om man vill variera sig liksom

Exakt så jag försökte göra först

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Hedersmedlem

5. Jag har faktiskt ingen aning om hur det fungerar i andra system, så jag frågar här så att det blir rätt
Jag har ju självklart en funktion för att anmäla inlägg till en moderator. Nu är dock frågan hur moderatorn skall få denna anmälning. Jag har några alternativ som jag väljer mellan just nu:

* Skicka ett vanlig mail till en moderator för det forumet
* Alla anmläda inlägg visas i en lista när en moderator loggar in
* Man går till en speciel sida där alla anmälda inlägg visas

Nu undrar jag alltså vilken metod som är bäst. 2:an gillar jag inte överhuvudtageg egentligen. På 1:an lär det väll bli lite drygt om man får så pass många mail?
Eller skall jag göra på ett helt annat sätt? Hur funkar det på t.ex. detta forum?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan alternativ 2 och 3

Trean är vad jag skulle föredragit om jag vore moderator...

Typ knasig idé:

Det kan finnas en liten moderator-messaging-centre som öppnas i en 200x100 popup och som uppdaterar sig själv var tjugonde sekund t.ex... I den så ser moderatorn hur många anmälda inlägg det finns och två länkar... En till själva sidan där alla anmälningar visas, och en random länk till någon av de anmälda trådarna

När han/hon klickar på en länk så öppnas den antingen i ett nytt fönster eller i parent... Och när en moderator väl är "inne" i en tråd så kan han klicka på någon fin länk för att "avanmäla" tråden...

En tråd avanmäls också vid låsning (och removal )

Bara bollar idéer...

Hursomhelst... Alternativ 3 låter bäst i mina öron.

Hur det funkar på detta forum vet jag inte... Men jag har sett någon moderator (kanske QazTaz?) skriva i en tråd om hur ledsen/sur han blir varje gång han får ett mejl om en anmäld tråd

Men det med mejl tycker jag iaf låter knas... Fast ICQ-wwp-meddelanden vore inte helt fel

Permalänk
Hedersmedlem

Skillnaden är inte så stor mellan 2 och 3. Mest att de anmälda trådarna kommer upp automatiskt på en gång man loggar in. Iofs måste man ju logga ut då för att se dem igen... Kanske en kombination av 2 och 3 vore bra?

Angående det som QazTaz sa att han fick så många mail om anmäld trådar har jag också hört. Det var därför jag tog med det alternativet. Tycker dock att det borde bli jobbigt som fan med så många mail hela tiden.

Man kanske kan göra så att alla anmälda trådar visas när man loggar in, plus att det finns en länk så att man kan se dem senare när som helst. Sedan skall man även få välja om man vill ha ett mail vid varje anmälning. Eller kanske vid var 10:end anmälning så får man ett mail, då blir det ju inte lika många...

Jag vet inte om jag fattade din "popup-idé" riktigt... Skall man ha ett popup-fönster som skall vara uppe hela tiden? Aja, hur som helst så håller jag mig helst borta från popup's.

EDIT: Din ICQ-idé verkar mycket intressant. Det skulle vara mycket smidigt. Iofs kan man ju inte vara säker på att någon är där och ser meddelandet...

Aja, jag får grubbla lite mera. Bra om någon moderator kunde säga hur det fungerar här på swec. Gärna om någon har erfarenheter av andra forum också.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Hedersmedlem

I detta forum får vi ett mail för varje trådrapport och jag tycker det fungerar utmärkt. I ämnesraden finns id för det forum det gäller, så man kan sortera det fint i sin inbox:

Permalänk
Hedersmedlem

Okey, tack kennel.

Det kanske är smidigast ändå att ha sådära iaf...
Jag kan ju säga att det ser ganska smidigt och enkelt nu när du visar det. Inte alls som jag hade tänkt mig.
Blir ju smidigt att man kan sortera dem fint också..

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Hedersmedlem

6. Kan man på något sätt kontrollera om en .gif-bild är animerad? Detta så att man inte kan använda sådanna vid avatarer. Antagligen så går det inte, men det skulle vara mycket bra om det gick!

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Hedersmedlem

7. Jag använder

Citat:

-taggar, men får det inte riktigt att fungera. Det fungerar om man skriver allt på samma rad:

[.quote]blablabla[./quote]

med det fungerar inte om man skriver:

[.quote]

bla bla bla

Alltså när man har radbyte någon stanns.

Jag har såhär nu:

"[.quote](.*?][./quote]"

Men jag läste att punkten (.) registrerar alla tecken _utom_ \n (radbyte).
Hur skall jag få det att fungera med \n också?

EDIT: Givetvis skall punkterna i [.quote] inte vara där

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

Saxat från JScript hjälpen:
. - Matches any single character except "\n". To match any character including the '\n', use a pattern such as '[.\n]'.

Skulle det inte gå i VBS så kan du ju alltid skriva funktionen i JS o kalla på den från VBS.

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Medlem

Är det inte typ \s eller \S för vbscript?

Ska kolla upp det... hade en msdn-ref förrut...

edit:

([^\v]+)

eller

([^\v]*)

Nåt sånt?

Pattern:
\[quote\]([^\v]*)\[\/quote\]

Kanske...

edit2: Glömde förklara...
([^\v]*)
Är allt förutom en vertical tab... Och hur ofta ser man en sån?

Vore förmodligen bättre med:

([.|\n]*)
Punkten står för alla tecken förutom \n nyrad...

edit3: oj det mesta stog kanske i inlägget innan detta

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar båda 2... Det var | som jag sökte. Det betyder typ "eller" va? För det funkar om man kör såhär:

((.|\n)*)

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Det är bättre att använda regex eftersom den då endast kommer byta ut [u] om det även finns en slut-tag senare i texten.

Kanske det men annars kan man ju kolla det med instr

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Kanske det men annars kan man ju kolla det med instr

Det skulle antagligen gå att fixa, men det är ju enormt mycket onödigt arbete...

Visa signatur

Är du lycklig nu?