Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Sure, men hjärnan skulle fortförande mosas ner i kraniet i motsvarande hastighet, vilket man knappast överlever. Och givetvis skulle alla andra organ i kroppen också tryckas runt en jävla massa.

Blir det inte drygt 10G eller så om hoppet tar en sekund? (380/3,6)/9,82=10,75. Vet inte riktigt vad kroppen tål men överlever man inte det?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Blir det inte drygt 10G eller så om hoppet tar en sekund? (380/3,6)/9,82=10,75. Vet inte riktigt vad kroppen tål men överlever man inte det?

Jag ställer mig tveksam. Dels till att man överlever 10G, och dels till att hoppet tar en hel sekund.

Jag tror att vi helt enkelt får göra som så att vi inväntar MBY, så får han ge oss lite raka svar.

Permalänk
Medlem

10G -> nemas problemas.
Vanliga människor klara 4-7G typ utan någon speciell träning eller hjälpmedel, tom. under längre tider >20 sekunder.
9G är ju den gränsen man sätter för stridspiloter, dock med G-byxor och träning, men det är ändå så att det är längre tid och "klarar" innebär att dom inte svimmar, så dom har långt kvar till att dö.
I en modern F1 bil med HANS skydd och 8 punkts bälte kan man överleva upp till 100G under kort tidsrymd (mindre än 2 tiondelar typ)

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Hedersmedlem

Finns väl video på någon snubbe som åker skitfort i något fordon på någon räls och sen bromsas av flera raketer och uppnår någon "skithög" G-kraft. Har för mig det är från 60-talet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Finns väl video på någon snubbe som åker skitfort i något fordon på någon räls och sen bromsas av flera raketer och uppnår någon "skithög" G-kraft. Har för mig det är från 60-talet.

Om det är det jag tror att det är så uppnår han en hel del negativa G. Kommer inte ihåg hur det gick med honom mer än att blodkärlen i ögonen sprängdes. Mumma.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Avstängd

Den där fåniga idén om att man ska hoppa för att överleva ett fall (i hiss) kommer troligen från ett verkligt "säkerhetstips" som förekom i hissens barndom (visst är hissen hundratals eller tusentals år, men vi säger sent 1800-tal eftersom det var då som personhissar blev något som folk faktiskt då och då åkte med): Böj knäna i en störtande hiss så minskar du risken för skador.

Detta tips är tekniskt sätt korrekt, om än lite naivt (dessutom var redan tidiga personhissar utrustade med säkherhetsdetaljer automatiska friktionsbromsar och centrifugalregulerat motorvarvtal), och har troligtvis gett upphov till myten om hoppet.

...

Allting handlar om tiden för inbromsning. En fördubbling av tiden det tar att bromsa minskar skadeverkningen med en faktor fyra (om ja nu inte har tomtar på loftet). Eftersom det är svårt att veta exakt hur lång tid en fallande person har bromsats (i millisekunder räknat. Inte sekunder) är det också svårt att veta vad man ska göra an anekdoter av folk som överlevt fall från flygplan e.dyl.

Generellt sett dör man. Och man gör det direkt och utan chans. Men det hindrar inte att det faktiskt finns ett och annat mer eller mindre väldokumenterat fall (ursäkta den torra humorn) av personer som överlevt. T.ex finns det omskrivna fall från världskrigen. Någon, minns inte var och vem, räknade ut oddsen för att överleva jämte de fåtal överlevande i misslyckade fallskärmshopp under andra världskriget med antalet beräknade misslyckade fall totalt. Det är inga vackra siffror och jag vill minnas att antalet överlevande förhåller sig till antalet döda ungefär som 1:10000.

Överlever gör man, när man har den osannolika turen att landa mjukt eller av en eller annan anledning fått relativt låg terminalhastighet. Det förra är "mark" bestående av snö, hö, buskage eller rentav träd (om man undkommer att bli spetsad) men inte barmark eller vatten. Det senare kommer sig av en fallskärm - även om den inte lösts ut ordentligt - tjocka kläder, starka termiska vindar och måhända kunskap om att göra sig "stor" och välja sitt öde genom att styra. Som sagt, varje liten extra millisekund att bromsa in är viktigt och eftersom huvudet och bålen är det viktigaste gör man kanske klokt i att försöka landa med fötterna först. Med all sannolikhet sitter man i rullstol med protesben resten av livet, men det kanske är bättre än att landa med hjärnan först.

Jag har också för mig, osäkert vart jag läst det (ta det därför det för vad det är: en anekdot!) att något fler kanske skulle överleva om det inte vore för att många är döda innan de träffar marken. Hjärtinfarkt eller "idiopatisk" dödsorsak (dvs man kan vid obduktion konstatera att vederbörande var död innan denne slog i marken, men det är oklart av vad). Denna "risk" verkar emellertid vara överdriven och komma sig ur att det verkar "logiskt" att folk kan bokstavligt bli ihjälskrämda, något det finns rätt lite egentligt fog för. Så det ligger säkert en del i talesättet "det är inte höga fall som är farliga, det är stoppet!"

De som landar på hård mark efter en hög terminalhastighet kan däremot bokstavligt bli platta - eller kanske utsmetade som om de vore tandkrämstuber någon trampat på. Terminalhastigheten är inte helt lätt att utröna, det gör mycket stor skillnad på vad man gör i luften. Professionella fallskämshoppare kan falla, med vilje, både betydligt snabbare och betydligt långsammare än en annan lurk. Mellan 25 och kanske 60 m/s är rimliga hastigheter. Precis som beträffande bilolyckor, spelar hastigheten en stor roll. Men för att sammanfatta, de flesta dör. Det går tusentals döda för varje överlevande och en del av de döda ser också mindre trevliga ut (skillnaden kan vara enorm mellan t.ex. gräs och asfalt).

Edit: Dumma siffror!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Men MBY, glöm inte

Citat:

It's not the fart that kills, it's the smell

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
De var väl nån polsk kvinna som hade fastnat i stjärtdelen på ett flygplan som störtade från 10 000 m höjd, och bara brutit några ben.

http://en.wikipedia.org/wiki/JAT_Flight_364

Enda överlevande var en flygvärdinna. Min mormor och morbröder dog i den kraschen.

Permalänk

Om en människa kan bromsa upp sitt fall till 25 m/s (90 km/h) så är det ju betydligt långsammare än hastigheten hos ett störtande flygplan. När syrgasmaskerna faller ner ur taket så tar man på sig sin kycklingdräkt, siktar på en snötäckt bergstopp, hoppar och rullar sen när från berget som en boll... Dör man så har man ju iaf levt ett spännande liv...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Om en människa kan bromsa upp sitt fall till 25 m/s (90 km/h) så är det ju betydligt långsammare än hastigheten hos ett störtande flygplan. När syrgasmaskerna faller ner ur taket så tar man på sig sin kycklingdräkt, siktar på en snötäckt bergstopp, hoppar och rullar sen när från berget som en boll... Dör man så har man ju iaf levt ett spännande liv...

Haha, verkligen! 25 m/s är, ska väl förtydligas, extremt långsamt för "fritt" fall och kräver sina omständigheter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Haha, verkligen! 25 m/s är, ska väl förtydligas, extremt långsamt för "fritt" fall och kräver sina omständigheter.

Som tex en kycklingdräckt i strl XXXL, eller varför inte en stilig Batman-dräkt med fladdermusvingar och gynnsamma vindar...

Permalänk

Är inte nån expert på fysik etc..
Men jag är tämligen säker på att det inte skulle hjälpa att landa på en brant backe (om man faller fritt fall från en hög höjd).
Kroppen skulle helt enkelt ändå gå sönder.

Nån nämnde också att man skulle få brännskador isåfall.. den teorin tror inte jag på.
När jag har fallit i en brant skidbacke när jag åkt i typ 80 km/h (gissning) så har jag inte märkt av nån värmeutveckling alls..

Permalänk
Medlem

Ja men ett stup som blir till en båge som sedan planar ut, alltså 90 grader på en båge. Som en rutschikana på något sätt. Då måste det väll vara större chans att överleva?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

En 90 graders backe vore ingen backe, det vore bara en vägg ^^
Så det skulle inte hjälpa nånting.
Men om det vore en backe på typ 87-89 grader, då skulle man nog ha större chans att överleva..

Permalänk
Inaktiv

Brännskador låter orimligt. Har inte lagt så mycket räkneverksamhet på det men till skillnad från när ett föremål kommer in i atmosfären så deaccelererar man inte utan håller konstant hastighet.

Även om all energi kom rakt in i dig själv från luftmotståndet så borde det väl inte göra nån jätteskillnad mot din vanliga rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
En 90 graders backe vore ingen backe, det vore bara en vägg ^^
Så det skulle inte hjälpa nånting.
Men om det vore en backe på typ 87-89 grader, då skulle man nog ha större chans att överleva..

Inte riktigt så jag menade men det är skitsamma.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Lyml: inte brännskador från själva luftmotståndet, utan brännskador från när man glider på backen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Är inte nån expert på fysik etc..
Men jag är tämligen säker på att det inte skulle hjälpa att landa på en brant backe (om man faller fritt fall från en hög höjd).
Kroppen skulle helt enkelt ändå gå sönder.

Nån nämnde också att man skulle få brännskador isåfall.. den teorin tror inte jag på.
När jag har fallit i en brant skidbacke när jag åkt i typ 80 km/h (gissning) så har jag inte märkt av nån värmeutveckling alls..

Jon Olsson säger varje år att om de bygger hoppen större nu så måste vi ha fartdräkter. Och de ska i bra fall komma upp i ca 80 Km/h i ansatsen till hoppen.
Majoriteten av skidåkare skulle troligen börja tycka det går fruktansvärt fort vid ca 60 km/h och så mycket snabbare än så går det sällan för skidåkare om de håller sig till normalt skidvett och inte utsätter andra skidåkare för fara.
Störloppsåkarna brukar sällan klaga på brännskador och de har ca 110-120 som topphastigheter. Däremot är en del speedskiåkare desto mer rädda för brännskadorna än tex benbrott i de fall de ramlar. Men då är de upp på 180-200 km/h.

Tror det är bättre att chansa på tät skog vid ett fritt fall än att försöka hitta en back med perfekt lutning samt även helt perfekta snöförhållanden.

Är förhållanden det rätta kan man klara en hel del i djup snö
http://www.youtube.com/watch?v=9YWbgYyGX7g&feature=related