Dator blev helt konstig efter av-dammning

Permalänk
Medlem

Dator blev helt konstig efter av-dammning

Tjenna skulle behöva lite hjälp här .
Det ligger till så här att igår när jag och min polare skulle damma ur datorn så fungerade inte bilden efteråt och allt sitter i men varken mus tangentbord eller skärmen lyser eller fungerar ? :S och jag har testat med ett annat grafikkort men det är inte det som är felet är det någon som kanske vet vad det är ?

Tack på förhand .

Mvh Sam.

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk
Medlem

Hur städade du datorn? jag antar att du använde tryckluft på burk och inte en trasa eller dammsugare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Hur städade du datorn? jag antar att du använde tryckluft på burk och inte en trasa eller dammsugare.

medans jag satt och plockade ur allt körde han över de med dammsugaren och han sa att han hade gjort de med sin och så så jag tänkte de tar väll ingen skada då ?

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samling
medans jag satt och plockade ur allt körde han över de med dammsugaren och han sa att han hade gjort de med sin och så så jag tänkte de tar väll ingen skada då ?

man ska aldrig dammsuga en dator pga risken för statisk elektrisitet. Bara för att din kompis haft tur betyder ju inte att du har haft det.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
man ska aldrig dammsuga en dator pga risken för statisk elektrisitet.

okej det visste jag inte faktist så de är förmodligen sönder ?

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samling
okej det visste jag inte faktist så de är förmodligen sönder ?

Inte nödvändigtvis, kolla över alla kablar och anslutningar en gång till.
Kolla så att du satt på nätaggregatet med knappen på baksidan (väldigt basic, men vanligt att man glömmer)
Testa att starta upp med bara processor, tjuter datorn då?
Lyser något på moderkortet?
Sätt i en komponent i taget, blir det någon skillnad?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

nättaget glömmer jag inte för då går inget igång jag har kollat över allt många gånger vad d¨å bara processorn ? hur ? ja moderkortet lysser nere i högrahörnet .

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk

hej.

jag har exakt samma problem som dig "samling", jag använde dock tryckluft. datorn har inte funkat på en månad. lämmnat in den på felsökning men de hittade inga fel, så jag skickade tillbaka moderkortet för jag trode det hade gått sönder, men det var helt.

är det nån som vet vad det kan vara för fel?

mvh tobias

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samling
nättaget glömmer jag inte för då går inget igång jag har kollat över allt många gånger vad d¨å bara processorn ? hur ? ja moderkortet lysser nere i högrahörnet .

Plocka ur övriga komponenter och starta med endast processorn på plats. Moderkortet skall då pipa felsignaler.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Plocka ur övriga komponenter och starta med endast processorn på plats. Moderkortet skall då pipa felsignaler.

inte nns ram minnerna i ?
prövat det nu och det blir inga pip , det då moderkortet som pajat ?

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk

jag fick ändra en switch på moderkortet efter städning:S väldigt skumt fel men läs i moderkorts manualen det hjälper

Visa signatur

AMD 2400+@2410Mhz (1.8vcore)|Kingstone PC2700@400Mhz|Shuttle AN35N Ultra|80GB Samung|R9600VE 420/230|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black_Island
jag fick ändra en switch på moderkortet efter städning:S väldigt skumt fel men läs i moderkorts manualen det hjälper

Har redan prövat blir så ledsen

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk
Medlem

Resetta bios kanske.
Testa att starta med sakerna utan chassi i fall det är kortis..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Testa om det är nå fel på ramminnerna. En kompis dator var helt död men funkade plötsligt när man tog ut ena minnesstickan. Kolla alla sladdar sitter som dom ska också höll på bli galen förut men det visade sig att det bara var den stora breda strömsladden till moderkortet som hade lossnat lite med en lätt glipa.

Permalänk
Avstängd

jag tror raminnena det är ett vanligt fel om du inte får något bild. har hänt mig en gång.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Testa om det är nå fel på ramminnerna. En kompis dator var helt död men funkade plötsligt när man tog ut ena minnesstickan. Kolla alla sladdar sitter som dom ska också höll på bli galen förut men det visade sig att det bara var den stora breda strömsladden till moderkortet som hade lossnat lite med en lätt glipa.

okej jag ska testa det gör det på engång återkommer imorrgon om de gav med sig

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk
Medlem

Använd lite Ajax och svinto nästa gång, har hört att det ska göra rent på djupet.

Ha gärna datorn igång medans du rengör den, så lossnar smutsen enklare

Permalänk
Medlem

Ja, att köra in en dammsugare i datorn är ungefär lika klipskt som att hälla vatten i den. Även om det "kan gå bra" om man har riktigt tur, så är så icke fallet i nio fall av tio.

Jag är övertygad om att ditt moderkort tackat för sig, och har du otur så är det grafikkort, minnen och andra saker också. Dammsugare genererar en otrevlig mängd statisk elektricitet som förstör både det ena och det andra i en dator.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samling
medans jag satt och plockade ur allt körde han över de med dammsugaren och han sa att han hade gjort de med sin och så så jag tänkte de tar väll ingen skada då ?

Är man så okunnig som han ska du hålla din dator borta från honom i framtiden.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

E - S - D = S - O - S

Jag sög upp betongdamm med dammsugaren häromdagen, fick ganska kraftiga stötar konstant, fifan va ont det gjorde, man hörde dessutom urladdningarna knastra genom hela dammsugarröret

Permalänk
Hjälpsam

Till er som retas.
Ni behöver väl inte sparka på en som redan ligger.
Om nu hans dator är förstörd är han nog redan tillräckligt ledsen, även utan spydiga kommentarer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Ja, att köra in en dammsugare i datorn är ungefär lika klipskt som att hälla vatten i den. Även om det "kan gå bra" om man har riktigt tur, så är så icke fallet i nio fall av tio.

Jag är övertygad om att ditt moderkort tackat för sig, och har du otur så är det grafikkort, minnen och andra saker också. Dammsugare genererar en otrevlig mängd statisk elektricitet som förstör både det ena och det andra i en dator.

men ursäkt då men om du inte skulle försöka hjälpa mig hitta felet så behöver du inte hller skriva.

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samling
medans jag satt och plockade ur allt körde han över de med dammsugaren och han sa att han hade gjort de med sin och så så jag tänkte de tar väll ingen skada då ?

Med största sannolikhet har din kompis inkompetens lett till att din dator inte fungerar. Du kan kanske rädda vissa komponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samling
nättaget glömmer jag inte för då går inget igång jag har kollat över allt många gånger vad d¨å bara processorn ? hur ? ja moderkortet lysser nere i högrahörnet .

Utgår ifrån att det är frågan om en standby indikering (dioden som lyser).
Om du kör igång datorn går fläktar, DVD och hårddisk igång då eller får du ingen reaktion alls?
Ju äldre dator du har ju mindre känslig är den för ESD men, bör undvikas i allra högsta grad.

Permalänk
Medlem

Och till alla er som säger att 9 av 10 gånger så ger dammsugning en negativ effekt, jag har aldrig märkt det har dammsugit alla mina datorer genom åren, och då menar jag mellan 15-20 gånger minst.

Det ända jag gjort är och dra ut strömkabeln, när jag gjorde det!
nätdel,fläktar är dom delarna man ska koncentrera sig mest på

så det med 9 av 10 fall tror jag inte på

Permalänk
Medlem

Om man suger på fläktarna kan det gå bra ja, men börjar man rota på moderkortet och diverse komponenter, ptja go figure

Permalänk
Medlem

Jag är också en av dem som alltid har ignorerat detta med att damsuga datorer skulle vara farligt och än så länge har jag klarat mig.

Det värsta som har hänt än så länge var att min dator vägrade starta en gång efter damsugning. Den bara pep och postade inte. Reset av BIOS och ut med alla minnen en runda så fungerade den bra igen.

Jag påstår verkligen inte att det är ofarligt att dammsuga sin dator men riskerna är nog inte riktigt så stora som vissa får det att låta Det finns risker med allt man gör.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

"kylig" sant kanske

Damm bildas runt om fläktarna och längst ner i chassit och darför tar man dom delarna, moderkorten blir nästan aldrig dammiga, kanske efter flera års tid.. mina moderkort har nästan alltid varit intill dammfria, och brukar dammsuga mina burkar 1 till 2 gånger om året beroende på hur mycket den står igång

Permalänk
Medlem

Direktkontakt mellan komponenter och damsugare är ju rena självmordet, men det brukar fungera fint om man blåser och samtidigt suger in dammet på avstånd. Men det är väldigt sällan som jag tar hjälp av en damsugare. Bara i extrem fall. Det bäst är att blåsa lite regelbundet.

Permalänk
Medlem

Dammsuga i datorn är inte att rekommendera, däremot är det inte alls så farligt som vissa vill påskina.
Låt bli att dammsuga direkt på komponenterna utan håll avstånd samt ta i ett element eller liknande innan så att eventuell existerande statisk elektricitet försvinner ifrån dig och dammsugaren.
Har använt denna metod så länge jag kan minnas och ingen dator har gått sönder. Det är endå mest fläktarna och kylflänsarna som dammet spelar någon roll på och dessa kan man dammsuga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!