Byta graf.kort i bärbar

Permalänk

Byta graf.kort i bärbar

Hejsan, jag har följande bärbar dator;

HP DV9845.EO

Processor
-Processortyp Core 2 Duo T8300
-Hastighet 2.4 GHz
-Cache 3 MB
Internminne
-RAM-minne 3072 MB
Hårddisk
-Hårddisktyp SATA 5400 rpm
-Hårddiskstorlek 320 GB
Skärm
-Skärmstorlek 17
-Skärmformat Widescreen
-Skärmupplösning 1440x900
Grafikkort
-Grafikkortstyp NVIDIA GeForce 8600M GS
-Grafikkortsminne 512 MB
Enheter
-CD/DVD DVD±RW DL
Kommunikation
-Bluetooth Ja
-Kortplatser 1 x ExpressCard 34/54
-Läsare minneskort Ja
-Modem Ja
-Nätverk, inbyggt 10/100/1000
-WLAN 802.11b/g/n(draft)
Anslutningar
-FireWire® (IEEE® 1394) Ja
-Parallellport Nej
-Serieport Nej
-TV-utgång Ja
-USB/antal portar USB2/3
-Övr. anslutning 1 VGA
-HDMI, Ut Ja
Övrigt
-Mjukvara Symantec Norton Internet Security 2008 (60 dagars realtidsuppdateringar)
-Operativsystem Windows Vista Home Premium
-Webkamera Ja
Processor
-Tillverkare Intel
Grafikkort
-Allokerbart minne 1280 MB
Skärm
-Blank skärm Ja
Vikt 3,6 kg
Mått 42x396x285 mm

Går det att byta ut grafikkortet till något bättre? tack på förhand

Permalänk
Medlem

kostar mer än det smakar, svårt att få tag i och mkt svårt att installera. Sitter oftast under tangentbordet.

Permalänk

Hade inte tänkt att göra det själv.. Du har inget bättre svar än att det kostar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprengkoet
Hade inte tänkt att göra det själv.. Du har inget bättre svar än att det kostar?

Ring HP och kolla mer om specen på grafikkortet och fråga dem om det ens finns något vassare på marknaden som passar datorn.

Sen kollar du helt enkelt up vad sådana kort (om de ens finns) kostar (vilket av erfarenhet brukar kosta mycket när det gäller laptops) samt leta upp en verkstad som får utföra service på HPdatorer utan att garantin förstörs.

Kort: Ring HP.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fetdrygt svar.

Har du någon budget? Grafikkortsbyte i bärbara är som sagt rätt dyrt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Sålänge det inte kostar mer än vad datorn kostade, alltså 12k

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha om du är beredd på att lägga upp till 12k på ett nytt graffe till din bärbara,varför inte bara köpa en bärbar som är bättre på alla punkter för 12k ist?(Om det finns såklart)

EDIT: Eller köpt denna ifrån början,http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=357036

12k för den du har nu +12k som du tydligen är beredd att lägga på ett graffe till den=24k den ovan kostar 25k.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk

Behöver ingen rådgivning i vilken dator jag skall köpa. har du inget svar på min ovanstående fråga så var snäll o inte svara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Behöver ingen rådgivning i vilken dator jag skall köpa. har du inget svar på min ovanstående fråga så var snäll o inte svara.

Har du ringt och frågat HP än?

Om inte så har du nummer och öppetider här.

http://welcome.hp.com/country/se/sv/contact/phone_assist.html...

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Testpilot

Grafikkortet är inget kort utan en GPU som är fastlödd direkt på moderkortet så det går inte att byta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Grafikkortet är inget kort utan en GPU som är fastlödd direkt på moderkortet så det går inte att byta.

Då kan jag upplysa dig om att så inte alls är fallet på nyare bärbara med lite värre grafikkort på! Då är det externt där inne tro det eller ej.

EDIT:Men är det inte externt på just hans dator så är det ju bara att byta moderkort och då grafikkort också,men räkna med en ca 4-6k för det jobbet då det inte är ett garantiärende.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

-.-

Varför inte nöjda dig med den bärbara du har nu och köpa en fin stationär för prestanda-delen?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
-.-

Varför inte nöjda dig med den bärbara du har nu och köpa en fin stationär för prestanda-delen?

Jo det är ju det klart bästa alternativet igentligen.
Men han kanske vill ha grafik"prestanda" to go,vill du det sprengkoet?(Btw kul/moget namn)

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Då kan jag upplysa dig om att så inte alls är fallet på nyare bärbara med lite värre grafikkort på! Då är det externt där inne tro det eller ej.

EDIT:Men är det inte externt på just hans dator så är det ju bara att byta moderkort och då grafikkort också,men räkna med en ca 4-6k för det jobbet då det inte är ett garantiärende.

Jo, det är jag fullt medveten om men jag tycker inte att 8600 är nått direkt höjdarkort. Dock visar det sig efter lite googling att även det verkar vara ett dedikerat (löst) grafikkort men det gör det inte lättare att uppgradera ändå.

Här är nån som skrivit en liten FAQ: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=86864

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jo, det är jag fullt medveten om men jag tycker inte att 8600 är nått direkt höjdarkort. Dock visar det sig efter lite googling att även det verkar vara ett dedikerat (löst) grafikkort men det gör det inte lättare att uppgradera ändå.

Här är nån som skrivit en liten FAQ: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=86864

Nej det är det såklart inte.
Ja det är ett "löst" kort men det visste jag redan ifrån början då jag jobbar med bärbara/stationära datorer och har skruvat en heldel i dom:D.

Nej visst blir det inte så mycket lättre att uppgradera iaf,men det blir iaf mycket billigare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Jo det är ju det klart bästa alternativet igentligen.
Men han kanske vill ha grafik"prestanda" to go,vill du det sprengkoet?(Btw kul/moget namn)

När pappa betalar är det lätt att vilja ha det bästa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
När pappa betalar är det lätt att vilja ha det bästa...

Hoppas du menar hans pappa?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja det gör han...

tja 12k, en jäkla fin stationär speldator för du för de pengarna, eller en sjysst bärbar speldator..

Som sagt att byta gpu eller grafikkort i en laptop är inte alltid varken det lättaste eller billigaste.. Bara ringa eller maila HP för mer info.

vill du ha hjälp så "calm down"

Permalänk

Tcntad: Datorn fick jag genom jobbet, så jag tänker inte köpa en ny utan försöker luska ut vad det kan gå på att byta till ett skarpare grafik-kort, om det nu ens går. Sen förstår jag inte vad du menar med att jag ska lugna ner mig. Anser mig själv lugnare än dom flesta här.

P1nGviN: Nej, min pappa betalar inte. Jag har en egen inkomst. Vad baserar du detta på? Eller drar du alltid förhastade slutsatser om folk ur tomma intet? Måste vara jobbigt att vara dig. VM-guld i logik. grattis.

Jeppe1990: Moget namn? Vad har det med någonting o göra? Ska jag behöva stå ut med personangrepp från en 17-åring nu också?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tcntad: Datorn fick jag genom jobbet, så jag tänker inte köpa en ny utan försöker luska ut vad det kan gå på att byta till ett skarpare grafik-kort, om det nu ens går. Sen förstår jag inte vad du menar med att jag ska lugna ner mig. Anser mig själv lugnare än dom flesta här.

P1nGviN: Nej, min pappa betalar inte. Jag har en egen inkomst. Vad baserar du detta på? Eller drar du alltid förhastade slutsatser om folk ur tomma intet? Måste vara jobbigt att vara dig. VM-guld i logik. grattis.

Jeppe1990: Moget namn? Vad har det med någonting o göra? Ska jag behöva stå ut med personangrepp från en 17-åring nu också?

Hur tror du folk ska vilja ta sig tid och hjälpa dig när du behandlar dem som skit?

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja tycker du själv att det är det eller? Är bara nyfiken. Inget särskilt bara yttrade mig och sa vad jag tyckte vilket är fullt tillåtet men du kanske tog illa upp och då ber jag om ursäkt.
Personangrepp..jag inte gjort något personangrepp enligt Svensk lag sen får du väl tolka mitt inlägg hur du vill men något personangrepp är det inte.

For the record så är jag 18.

Visa signatur

Permalänk

Jag slår HP en signal imorgon istället. Det var väl det enda jag fick ut av ~20 inlägg ren blajj. Ses, kids

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag slår HP en signal imorgon istället. Det var väl det enda jag fick ut av ~20 inlägg ren blajj. Ses, kids

Detdär är personangrepp däremot. Inte för att jag tar åt mig av en sån aaa jag tänker inte yttra mig, som dig.

Sen så lyssnade du på "Kidsens" råd=ägd.
O ses tror jag inte du skulle vilja..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går inte kan jag säga. Det är för det mesta bara på Sagers/Clevos det går på. Köper man en bärbar och förväntar sig att man ska spela på den då tar man det värsta 8800m GTX SLI just nu. Å andra sidan fick du datorn så inte mycket att göra åt. Men att byta grafikkortet kan du glömma, så tillvida inte HP kör med en dedikerad formfaktor som Clevo gör.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det var ett otroligt ohyffsat inlägg, beter du dig så mot andra i din närhet? Om du förväntar dig hjälp av någon här (och på andra ställen på nätet) så bör du ändra den attityd du använder här i forat, jag trodde göteborgare hade mer ödmjukhet i sig =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

sprengkoet: vad sa HP?

Permalänk

Rolig läsning detta )

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Rolig läsning detta )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Rolig läsning detta )

Visa signatur

i Dare to be stupid

Permalänk
Medlem

datorn du har duger till många spel med bra prestanda, kan nog bli lite svårt att byta grafikkort, vet att det funkar med apples, men NÄSTAN ALLA grafikkort kommer inte att passa och det blir svårt, men lycka till om du vill försöka