Permalänk
Medlem

Löjligt låg hastighet med router

Har precis köpt mig en router Linksys WRT54GL för att kunna gå ut på nätet med både laptopen och den stationära datorn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=74148

Har en 8 mbit ADSL uppkoppling via Glocalnet som har funkat felfritt, nedhastigheten har legat på ca 6000-6500 kb/s mätt mot en svensk server på http://www.speedtest.net

Men nu när jag har kopplat in routern så får jag löjligt låga värden, jag vet att det sjunker när man har en router men nu så ligger värdena på ca 350-500 kb/s ned och ca 400-500 i upphastighet på både laptopen som går trådlöst och den stationära datorn som går på kabel från routern. Har kollat runt diverse inställningar men blir inte så mycket klokare. Har testat olika kanaler och givetvis krypterat trafiken för att föhindra att någon snyltar bandbredd av mig.

Lästa någonstans att vissa nätverkskablar inte klarar så hög hastighet men sådana här låga hastigheter??? Enda nya kabeln som tillkommit är mellan ADSL modemet och routern och den kabeln följde med routern. Jag har inga jättekrav på hastigheten, vill bara kunna surfa smärtfritt på båda, kolla på youtube ladda ned streamad tv o.s.v.

Någon som har nån idë om vad det kan vara för fel?

Permalänk
Avstängd

byt firmware till DD-WRT

Permalänk
Hedersmedlem

Tvivlar på att det hjälper att byta firmware till DD-WRT. Det är något som är galet här, för denna router ska inte maxa throuput till 500kbit/s.

Felet bör ligga i WAN delen. Jag tror inte att det har med kryptering eller inställningar på datorn att göra.

Prova att stänga av all utrustningen en bra stund. Slå sedan på modemet, vänta tills det kopplat upp som det ska. Slå på routern och till sist datorn.

Du kan även prova att stänga av SPI firewall om sådan funktion finns i routern, och stäng av det trådlösa nätet medan du testar så har du även uteslutit att någon sitter och snyltar på ditt WLAN, även om jag inte tror att det är det som är orsaken.

Prova att byta den nya kabeln för att säkert se till att det inte är den som är kass.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Har testat allting du skrev och det är ingen skillnad mot förut. Stängt av både routerns brandvägg och mjukvarubrandväggen utan skillnad.

Har testat med att byta kablar också, utan resultat. Fick dock marginellt högre resultat på speedtest. 630 kb/s ned. Men det är ju inte så mycket i sammanhanget

Börjar nästan misstänka att routern är defekt.

Permalänk
Medlem

Re: Löjligt låg hastighet med router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefanZ
Har en 8 mbit ADSL uppkoppling via Glocalnet som har funkat felfritt, nedhastigheten har legat på ca 6000-6500 kb/s mätt mot en svensk server på http://www.speedtest.net

damn? typo?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Va???? Fattar inget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefanZ
Va???? Fattar inget?

Han syftar säkert på att du skrivit 8 mbit. Litet m är prefix för milli och stort för mega.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att routern är defekt, ja.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Han syftar säkert på att du skrivit 8 mbit. Litet m är prefix för milli och stort för mega.

Jaha, det var så det var. Visst inte att det var skillnad på stor och liten bokstav i detta fall. Där lärde jag mig något...

Har nu packat ned modemet för att återlämna det, när jag skulla koppla tillbaka nätverkskabeln till ADSL modemet för att sedan surfa som tidigare så har jag fortfarande samma låga hastighet...

SÅ jag ringer Glocalnet support, dom gör en mätning och kommer upp i närmare 8 Mbit/s så uppenbarligen ligger felet hos mig. Testar med olika nätverkskablar ifall någon är skadad men så verkar det inte vara. Killen på supporten drar sig till minnes ett liknande fall som mitt där det var ADSL modemet som gick ned i hastighet efter att router hade kopplats in. Så nu gäller det att återställa modemet, ett gammalt D-link DSL-300I. Finns ingen resetknapp på det och den mycket knapphändiga manualen som medföljde visar bara hur kablarna ska sitta.

Efter lite letande på nätet så hittar jag en fullständig manual och ett program som ska kunna kommunicera med modemet. Laddar ner och installerar och inget modem hittas och något mer går inte programet med på - ridå. Så nu ger jag nog upp för idag och om inget händer så skaffar jag ett modernare modem i morgon och hoppas på bättre lycka.

Tack i alla fall för all hjälp i tråden. fick lärt mig lite mer som säkert kan komma väl till pass någon dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

Jag tror snarare att det var den här biten han menade

Citat:

nedhastigheten har legat på ca 6000-6500 kb/s

Känns som väldigt mycket för 8Mbit

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja 6000Kbit är väldigt mkt för 8Mbit som är en 1 Megabyte

Permalänk
Medlem

Vad pladdrar ni om?
8 Mbit är ungefär 8000 kbit.
Så det han har uppget är fullkomligt rimligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sådär, modem utbytt och nätverk installerat. Nu funkar allt bra, mätte mot en svensk server på speedtest.net. Med ensam dator kom jag upp i cirka 5000 kbps ned. Och med båda på samtidigt ca 3600 kbps på respektive burk (en trådlös och en på kabel). Tycker jag är helt okej värden.

Än en gång tack för alla svar, lärde mig en del av dom.