Permalänk
Medlem

PC Komponenter - Behöver hjälp!

Tjenare!

Här är PC speccen:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=613688...

Har nyss köpt nya datordelar från Komplett. Efter att allt kopplats in och skulle testköras startade datorn upp som den skulle dock fick skärmen ingen bild. Skärmen sökte igenom både HDMI, Analog och DVI.

Vad jag gör är att testa med ett annat grafikkort (7800GTX) då hittar skärmen en signal.
När jag efter detta stänger av datorn och sätter in det nya grafikkortet Radeon HD 4870x2 2GB strejkar nätaggregatet direkt. Det börjar ryka hiskeligt med ljusgrå rök. Detta hände inte vid första uppstartden då skärmen inte hittade någon signal med 4870x2 kortet.

Detta leder till att delarna nu skickats in till Komplett igen för felsökning etc.

Vad kan ha orsakat att skärmen inte fick signal från första början med alla nya komponenter inkopplade, men att jag fick det med det gamla?

Vad kan vara orsaken till att nätaggregatet började köra på sådant högvarv att det började ryka fruktansvärt/"exploderade" (Inte riktigt exploderade, men ni förstår)?

Kan andra komponenter ha skadats av nätaggregatet då det gick sönder eller/och av den ljugråa röken?

PS. Vill gärna ha så mycket svar jag kan få. DS.

(Tänkte posta under "Felsöknings" kategorin, ursäktar doubleposting)

Mycket tacksam för svar!
/H!T3k

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

4870x2 drar ju onekligen mycket ström, men att det skulle behöva mer än agget kan leverera tror jag inte på. Antingen var något felkopplat och det blev kortslutning eller så var det redan fel på någon komponent. Jag tror att alla komponenter som det inte redan var fel på klarade sig, men man vet aldrig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Evil_AnAnAs!

Vad skulle kunna orsaka en kortslutning i datorn som man kan se direkt? (kanske väldigt dum fråga, men försöker lära mig mer)

Finns det annat i komponenterna som är värt att nämna? Eller stöder allt o alla?

MVH
H!T3k

Visa signatur

Permalänk

Allt stöder allt..
Du hade nog bara Otur med din PSU. låter som om det blev kortis i den. Då blir den välldigt varm & fläkten i PSU:n går du på högvarv för att försöka kyla ner PSU:n.

Faktum är att kondingarna kan explodera, det sitter ju en och en annan konding i PSU:n. När de exploderar så smäller det till som satan. Sen luktar det brännt..

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar Rosendahl, kanon!

Ok, och då kommer röken... men förstår inte varför mitt grafikkort (Radeon HD 4870x2) inte gav någon bild signal... p.g.a PSU:n eller kan grafikkortet
också vara defekt?

MVH
H!T3k

Visa signatur

Permalänk

Troligen pga PSU:n.
Men du ska nog inte utesluta att PSU:n skadade flera komponenter i din dator.
Tex Grafik kort, HD, Minnen, CPU, Moderkort.
Bäst vore det om du kunde testa ditt grafik kort i någon annan dator som du vet är ok.
Alternativet är att vänta tills att du får en ny PSU.
Om något mer är trasigt så skulle jag skylla på PSU:n.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Tack Rosendahl för svar igen!

Japp, får hoppas att ett nytt nätaggregat löser problemet. Grafikkortet hoppas jag ska kunna visa bild till den nya skärmen eftersom jag använder den nya skärmen just nu och den funkar kanon. Så troligen var det PSU:ns fel att inte 4870x2 kunde visa bild på skärmen (tror jag).

MVH
H!T3k

Visa signatur