Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ändra font i Emacs

Hejsan, jag undrar om nån vet hur man gör för att ändra fonten (typsnittet) i Emacs, så att den är så hela tiden och inte ändras tillbaka till "Courier New" varje gång man startar.

Visa signatur

MBP 13" i5 2011

Permalänk

Sätt någon konfigvariabel i någon konfigfil?

Permalänk

OffT:
hehe, vilket uttömmande svar hagbard.

OnT:
Jag vet inte hur man gör det (är Linux-noob, har precis börjat köra det på jobb) men har en del killar på jobb som är riktigt bra på emacs, VI mfl. OM du inte fått svar innan imorgon så kan jag nog hjälpa dig då.

Permalänk
Medlem

Re: Ändra font i Emacs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rolfius
Hejsan, jag undrar om nån vet hur man gör för att ändra fonten (typsnittet) i Emacs, så att den är så hela tiden och inte ändras tillbaka till "Courier New" varje gång man startar.

Sökte på "emacs change font" och fick som första träff; http://www.cs.huji.ac.il/~osigor/emacs/font.html

Permalänk
Medlem

starta xfontsel, leta reda på det font du vill ha

tryck på select.

Lägg sedan följande i din .emacs:

(set-face-font 'menu "<fontet>") (set-face-font 'default "<fontet>")

där <fontet> istället är det du just fick i urklippshanteringen (som du bör kunna yanka med C-y, i annat fall bör det dyka upp vid klickning av mittenmusknappen eller shift-insert).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
starta xfontsel, leta reda på det font du vill ha

tryck på select.

Lägg sedan följande i din .emacs:

(set-face-font 'menu "<fontet>") (set-face-font 'default "<fontet>")

där <fontet> istället är det du just fick i urklippshanteringen (som du bör kunna yanka med C-y, i annat fall bör det dyka upp vid klickning av mittenmusknappen eller shift-insert).

hittade inte hur jag startar xfontsel, eller vad det är för den delen.
Men ja klistrade in koden du skrev i .emacs och skrev fonten Consolas istället för <fontet>, jag fick rätt font men den blev för stor, vet du hur jag ändrar det ?

Tack för hjälpen

Visa signatur

MBP 13" i5 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rolfius
hittade inte hur jag startar xfontsel, eller vad det är för den delen.
Men ja klistrade in koden du skrev i .emacs och skrev fonten Consolas istället för <fontet>, jag fick rätt font men den blev för stor, vet du hur jag ändrar det ?

Tack för hjälpen

Nåt får mig då att tro att du sitter i windows? jag har för mig att xfontsel normalt följer med i X11 annars.

prova att följa det här om jag har rätt: http://www.emacswiki.org/cgi-bin/wiki/ChangeFontsPermanentlyO...

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Nåt får mig då att tro att du sitter i windows? jag har för mig att xfontsel normalt följer med i X11 annars.

Huruvida det normalt följer med beror nog på vilken distribution man menar, det är inte standard i gentoo i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nå, då går det ju alltid installera - det är rätt smidigt att ha oavsett.

Visa signatur