Permalänk
Medlem

dator crashat! Grafikkortet pajat?

Satt och kollade film när plötsligt skärmen blir blå och datorn crashar. När jag sen rebootar den så är skärmen streckad och vägrar starta i normal mode. Så frågan är nu, är det grafikkortet som har pajat, finns det något jag kan göra för att lösa detta? Vågar man radera grafikorts drivrutinerna och prova instalera om dom eller försämrar jag bara läget då eftersom jag bara kommer in på safemode?

Permalänk
Medlem

du kan gå in på kontrollpanelen -> system -> maskinvara -> enhetshanteraren.
klicka på ditt gpu och ta "aninstallera" eller "avaktiveta"
testa nu att logga in igen i normal mode.

om du kommer in, är det gpu'n som är paj.
testa att ominstallera drivrutinerna.
annars, köp nytt.

Permalänk
Medlem

jag lät datorn stå och kyla av sig några timmar, och efter det så fungerade allt som det ska. Men nu efter några dagar har jag märkt att den krashar såhär nästan varje gång jag sätter på en film. Låter man då datorn stå någon timma så funkar den igen. Såhär höll den på för ett halvår sen också såfort den blev överbelastad, dock utan de röda sträcken. Detta hjälpte genom att sättra i en ny fläkt. Kan det va så att datorn fortfarande år överhettad? Alla fläktar funkar, ingen värkar gått sönder. Finns dert något jag borde felsöka? Är det troligt att det är grafikkortet fortfarande som krånglar iom att den krashar när jag kollar film just, den har inte krashat under några andra omständigheter ännu.

Permalänk
Medlem

Ta bort sidoplåten och kör igång en bordsfläkt och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Prövade bordsfläkten nu efter att datorn krashade igen , denna gången utan att jag gjort något särskillt krävande förutom lyssna på musik. Iaf. Så värkar det inte som fläkten hjälper så mkt. Den har stått på i 20 min och ändå går inte datorn igång utan att skärmen är full av streck, altså kan det inte bero på överhettning, så vad kan då problemet vara?

Permalänk
Medlem

Försök att låna ett grafikkort av en kompis.

Permalänk
Medlem

Bara att lämna in kortet om du fortfarande har garanti på det .

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara grafikkortet som är trasigt. Prova först med att sätta in ett annat kort (om möjligheten finns). Försvinner problemet då är det grafikkortet. Kvarstår det kan det vara moderkortet eller något annat skumt, mer felsökning behövs då.

Om du vill kan du alltid göra som Lansen sa, lämna in kortet på garanti. Har du otur ska de felsöka och ha sig och det kan ta tid och då sitter du där utan kort ett tag men det kan det vara värt kanske.

Permalänk
Medlem

okey. Tack för hjälpen, va inne i datorn och försökte byta grafikkortet, men märkte att de inte passade. Kollade på kortet och märkte att 2 av de små "cylindrarna" som sitter på kortet ser ut att ha spruckit och det har läckt ut något ur toppen på dom. Antagligen är det där problemet sitter eller? Går det att rädda kortet eller är det bara att slänga och skaffa nytt?
Garantin har nog tyvär tagit slut på kortet då jag köpte det för drygt 2 år sedan (datorbutiken)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torva
okey. Tack för hjälpen, va inne i datorn och försökte byta grafikkortet, men märkte att de inte passade. Kollade på kortet och märkte att 2 av de små "cylindrarna" som sitter på kortet ser ut att ha spruckit och det har läckt ut något ur toppen på dom. Antagligen är det där problemet sitter eller? Går det att rädda kortet eller är det bara att slänga och skaffa nytt?
Garantin har nog tyvär tagit slut på kortet då jag köpte det för drygt 2 år sedan (datorbutiken)

Du kan löda dit nya kondensatorer, om det är enda felet så ska det funka...