Köpråd: Lätt Motorcykel (125)

Permalänk
Medlem

Köpråd: Lätt Motorcykel (125)

Nuu.. är det snart dags att fylla 16 kära vänner.
Det innebär då att det är dags för Motorcykel, alltså en 125:a.
Har kollat lite, och Yamaha XT125R Verkar intressant, Men det gör tyvärr även Honda XR125R, så nu har jag ganska svårt att bestämma mig emellan dom.

Men har också funderat lite på att köpa en sportcykel istället, då en Honda CBR125, Men jag vet inte riktigt om det än.

Kör på grusväg varje dag fram och tillbaks till skolan, så då borde en Offroad passa mig bättre tycker jag..

Så nu står det ju mellan Yamahan och Hondan, Men vilken av dom är 'bäst'?
Finns det möjligen några ägare av någon av dessa två här på forumet?

Permalänk
Medlem

Båda är lika dåliga. Då de är 4-takt så är de riktigt slöa. Köp en 2-takts 125:a istället. En Aprilia futura, cagiva Mito eller freccia hittar du för en spottstyver och de är lätta att ostrypa till över 30 hästar om så önskas.

Vill du ha en offroad så är Dt125R och kmx125 ganska bra. Finns nån snygg supermotard med men jag minns inte vad den heter.

Men som sagt, 2-takt. Skillnaden är främst att 4-taktarna är byggda för 15 hästar medans tvåtaktarna är byggda för det dubbla och sen strypta. Vilket gör dem betydligt mer potenta vid vidare trimning.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Personligen hade jag gått på en NSR eller en RS, men jag är en sucker för sportisar också...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Aprilia RS125

Permalänk
Medlem

Även jag håller med, dock är det som alltid med tvåtakt, kommer låta och lukta helvete, men djävulskt mer kul.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Aprilia RS125

Snyggaste 125:an ever!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Snyggaste 125:an ever!

lätt inte. Har du sett en fullkittad KTM supermotard?

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken men vad är det som gör en tvåtaktare bättre än en fyrtaktare? Vet ju att en 4 taktare båtmotor spöar en 2 taktare iaf.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver ha det nyaste så en Suzuki RG 125 F tidigt 90-tal går extremt bra med bortplockad strypning.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Medlem

när det gäller små motorer som en 125a så är 2 taktare bättre, jag har kört brorsans dt125a och den går bra, fast det är en gammal 80 talare så nyare modeller lär vara bättre, men o andra sidan är hans trimmad och uppborrad...

har även kört 4-takt 125a ack så tråkigt, händer inget när man drar på. när det gäller 4-takt bör det åtminstone vara en 350, eller 250cc cross, vet inte om vanliga 4 takt 250cc går som dagens crossar?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Bara nyfiken men vad är det som gör en tvåtaktare bättre än en fyrtaktare? Vet ju att en 4 taktare båtmotor spöar en 2 taktare iaf.:P

tvåtaktare gör det dubbelt så ofta.

Skämt åsido så är det så att med små kubikstorlekar så ger tvåtaktare mer effekt och mer användbart register än 4-takt. Går man upp i kubik så försvinner skillnaderna och 4-takt är oftast att föredra.
En tvåtaktsmotorcykel är oftast lättare och har mindre rörliga delar som kan gå sönder. Det har dock hänt en del på senare år när man tagit fram små 4-taktsmotorer med bra effektuttag och låg vikt. Men det finns inga såna 125:or.

Som ex inom GP-racing så ligger de 4-takts 800 kubikare de kör med i MotoGp på samma effekt som de 500 kubiks tvåtaktare man hade innan.

I en båtmotor är effektuttaget sällan särskilt viktigt och det är bättre att ha en motor som går jämnt och fint. Men att säga att en 4-taktare "spöar" en 2-taktare är väl att ta. De kan ju ha helt olika storlek ioch effektuttag.

2-taktaren är tyvärr döende. Tillochmed gräsklippare har numera 4-taktsmotorer.
Detta innebär att ljuvliga ljud som detta inte kommer att ljuda över nejderna: http://uk.youtube.com/watch?v=pexdIc_wrKc&feature=related

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Jo, visst vet jag skillnaden mellan 2-takt och 4-takt.
Men tänkte att det är bättre med 4-takt på en pendlarhoj?
Men visst skulle det väl vara roligt med 35 hästar att leka med

Aja, DT125R var riktigt ful, imo.
Gamla 125:or var ju inte direkt skönhetsdrottningar men what the hell.
Tips på tvåtaktare, Sportar.
Pris från 10 till 20 tusen, om det gäller en tvåtaktare.

Edit: En RS125 verkar vara ett bra val här, men hur är det med strypning, lätt att plocka bort?

Permalänk
Medlem

det vet du kanske iofs, men om inte: om du trimmar o åker dit, kommer den som har försäkrat hojjen åt dig åka dit ganska hårt. Böter och indraget körkort ä inte ovanligt.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
det vet du kanske iofs, men om inte: om du trimmar o åker dit, kommer den som har försäkrat hojjen åt dig åka dit ganska hårt. Böter och indraget körkort ä inte ovanligt.

Jo, men det kan väl inte vara speciellt vanligt att kolla om motorcyklar är trimmade?

Permalänk
Medlem

sådär, nu har ju ja ingen aning ens vart Grängesberg ligger, o hur d ä me poliser, men i stockholm kan d komma en farbror blå rätt vare ä o stoppa en, inte helt ovanligt faktiskt. Men om du blir "bara" stoppad av en polis kan de i princip inte ta dig för trimning om du inte har kört alldeles för fort.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
2-taktaren är tyvärr döende. Tillochmed gräsklippare har numera 4-taktsmotorer.
Detta innebär att ljuvliga ljud som detta inte kommer att ljuda över nejderna: http://uk.youtube.com/watch?v=pexdIc_wrKc&feature=related

Numera? Har aldrig i hela mitt liv sett en 2-takt gräsklippare. 4-takt med sidventil har det i princip varit på varenda gräsklippare sedan urminnes tider, iallafall alla med briggs&stratton moterer.

Sen är ju inte 2-t direkt döende teknik, möjligtvis på MC sidan men annars utvecklas de friskt på många olika håll.

2-takt har alltid högre litereffekt än vad 4-takt har, sen om effektregistret är användbart är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Numera? Har aldrig i hela mitt liv sett en 2-takt gräsklippare. 4-takt med sidventil har det i princip varit på varenda gräsklippare sedan urminnes tider, iallafall alla med briggs&stratton moterer.

Sen är ju inte 2-t direkt döende teknik, möjligtvis på MC sidan men annars utvecklas de friskt på många olika håll.

2-takt har alltid högre litereffekt än vad 4-takt har, sen om effektregistret är användbart är en annan femma.

Ok, och hur gammal är du? För jag har personligen kört ett stort antal 2-takt gräsklippare då dessa var de vanligaste tidigare. Idag går det knappt att hitta. Trimmers och gräsklippare är däremot nästan alltid 2-takt. Mopeder var alltid 2-takt förut med få undantag men är numera oftast 4-takt.

Oftast fungerar hojen precis lika bra oavsett om du kör en 2-taktare eller en 4-taktare. Ska du bara köra till och från jobbet så spelar det mindre roll. Men oftast så köper man en MC som lite av en nöjesmaskin och det är då det spelar roll. Me en så lite kubikvolym så är 4-taktare helt enkelt tråkig att köra.

Att ta bort strypningen på ex.vis en Aprilia RS125 är inget svårt, i vissa fel barnsligt enkelt. Det finns guider på t.ex www.sporthoj.com.
Om du blir stoppad av polisen och de misstänker att du kör ostrypt så kan du i värsta fall åka dit för grov olovlig körning. Detta innebär att du blir av med körkortet i vanligtvis sex månader och du får då ta om det(prövotiden). Oftast går det att klara sig då detta inte direkt är ett högprioriterat brott, men man kan ha otur men nitiska poliser.

Om du är ute efter en sporthoj så skulle jag rekommendera en Cagiva Mito årsmodell 91-95. De är grymt fina med en stark motor och vuxet chassie. Med lite trim går det att få upp dom i 200 vilket är rätt bra för en 125:a.
Rs125 är också en bra cykel med alldeles för dyr.

Mito: http://www.blocket.se/vi/17770624.htm?ca=18_s

De finns i rött vilket är lite snyggare. Finns en modell som heter Lucky explorer som har lite mer effekt original med.

denna är också trevlig, och lite ovanlig: http://www.blocket.se/vi/17394387.htm?ca=18_s&last=1

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en offroad hoj kanske Honda CRM125R är ett alternativ, använder samma trevliga motor som NSR125R!
Något ombyggd med KTM kåpor, Supermotard fälgar och lite annat skoj:
http://www.blocket.se/vi/16965014.htm?ca=11_s

Meckar själv lite med en Suzuki RGV250, men är tyvärr ingen 125'a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
sådär, nu har ju ja ingen aning ens vart Grängesberg ligger, o hur d ä me poliser, men i stockholm kan d komma en farbror blå rätt vare ä o stoppa en, inte helt ovanligt faktiskt. Men om du blir "bara" stoppad av en polis kan de i princip inte ta dig för trimning om du inte har kört alldeles för fort.

Det är en så kallad byhåla.
Inte speciellt mycket poliser med andra ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Ok, och hur gammal är du? För jag har personligen kört ett stort antal 2-takt gräsklippare då dessa var de vanligaste tidigare. Idag går det knappt att hitta. Trimmers och gräsklippare är däremot nästan alltid 2-takt. Mopeder var alltid 2-takt förut med få undantag men är numera oftast 4-takt.

Oftast fungerar hojen precis lika bra oavsett om du kör en 2-taktare eller en 4-taktare. Ska du bara köra till och från jobbet så spelar det mindre roll. Men oftast så köper man en MC som lite av en nöjesmaskin och det är då det spelar roll. Me en så lite kubikvolym så är 4-taktare helt enkelt tråkig att köra.

Att ta bort strypningen på ex.vis en Aprilia RS125 är inget svårt, i vissa fel barnsligt enkelt. Det finns guider på t.ex www.sporthoj.com.
Om du blir stoppad av polisen och de misstänker att du kör ostrypt så kan du i värsta fall åka dit för grov olovlig körning. Detta innebär att du blir av med körkortet i vanligtvis sex månader och du får då ta om det(prövotiden). Oftast går det att klara sig då detta inte direkt är ett högprioriterat brott, men man kan ha otur men nitiska poliser.

Om du är ute efter en sporthoj så skulle jag rekommendera en Cagiva Mito årsmodell 91-95. De är grymt fina med en stark motor och vuxet chassie. Med lite trim går det att få upp dom i 200 vilket är rätt bra för en 125:a.
Rs125 är också en bra cykel med alldeles för dyr.

Mito: http://www.blocket.se/vi/17770624.htm?ca=18_s

De finns i rött vilket är lite snyggare. Finns en modell som heter Lucky explorer som har lite mer effekt original med.

denna är också trevlig, och lite ovanlig: http://www.blocket.se/vi/17394387.htm?ca=18_s&last=1

Jo, men snackar vi begagnade fanns det RS125: or för under 20,000kr såg jag.
Cagiva mito har jag kollat ganska mycket på, speciellt de 7-växlade.
Den du länkade var lite VÄL billig faktiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Om du letar efter en offroad hoj kanske Honda CRM125R är ett alternativ, använder samma trevliga motor som NSR125R!
Något ombyggd med KTM kåpor, Supermotard fälgar och lite annat skoj:
http://www.blocket.se/vi/16965014.htm?ca=11_s

Meckar själv lite med en Suzuki RGV250, men är tyvärr ingen 125'a

CRM har jag kollat lite granna på, men den där var ju inte specis "original"..
Håller mig nog till sport faktiskt.

Offt så var din RGV riktigt fin!

Edit: Har även funderat lite på att köpa en YBR125, fyrtakt då.
Och sedan ha en 125 tvåtakt som bushoj, en billig en.
Är faktiskt inte speciellt sugen på att köra olagligt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Detta innebär att ljuvliga ljud som detta inte kommer att ljuda över nejderna: http://uk.youtube.com/watch?v=pexdIc_wrKc&feature=related

RG500 är ju ren och skär motorcykel-porr!!
Det finns än idag inte många motorcyklar som spöar en RG500 0-100km/h.

Angående 2T vs 4T så är ju 4T mycket mer miljövänlig, oljeblandningen och den högre bränsleförbrukningen i 2T är om jag förstått saken rätt inte alls bra(sämre) för moder natur.
Det var ju en av anledningarna till att motorer till båtar nästan bara görs i 4T numera. Restprodukterna av en 2T rätt ut i havet var tydligen inte bra!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, en 2-taktare skitar ner mycket mer än moderna 4-taktare. Finns dock en fördel med att köra i dom i trafiken som har med detta att göra. På besiktningen kollar de aldrig co-värde och sånt på 2-taktare då detta inte skulle funka.
Jag minns när jag rullade in min RD500 på besiktningen i Karlskoga och killen rotade runt som fan efter tillräckligt många avgasslangar att sätta dit så han kunde köra sina tester. Jag fick förklarar för honom att det inte var nån ide´.

Men han hade nog aldrig besiktat nån mc förut då han tänkte sätta domkraften på de undre avgaspiporna. Provturen bestod av lite puttrande på 3-4000 varv.

komiskt var det.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Nu är jag absolut ingen expert på motorcyklar men finns det inga 2-taktare med insprutning? De motorerna har nästan alla fördelar från både 2-takt och 4-takt. Titta på Evinrude E-tec tex.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Är faktiskt inte speciellt sugen på att köra olagligt..

Med risk för att låta omogen men, vad ska du med en hoj till?

Jag har min 600:a nästan endast för den anledningen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Nu är jag absolut ingen expert på motorcyklar men finns det inga 2-taktare med insprutning? De motorerna har nästan alla fördelar från både 2-takt och 4-takt. Titta på Evinrude E-tec tex.

På 90-talet så fanns det nån 125:a med insprut. Tyvärr var den ful som stryk så ingen köpte den. Vet att man experimenterade en del med detta på racingbanan med men det blev aldrig nån hit.
Jag läste att Aprilia testade detta på nån av deras 125:or och plockade ut 40 hästar(125 racers hade då 45 hästar) med betydligt bättre körbarhet och ekonomi än med förgasare.

Insprut är betydligt dyrare än förgasare och då 2-taktsmotorer oftast används på billiga motorcyklar så vill man väl inte lägga pengar på att utveckla detta mer. Synd

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Med risk för att låta omogen men, vad ska du med en hoj till?

Jag har min 600:a nästan endast för den anledningen...

Jo, vill inte åka i 50 på 90-vägar, ganska simpel anledning faktiskt.

Men, jag vill ha en fyrtakt.
Tvåtakt stinker och låter illa, och så är de olagliga att köra ostrypta.

Man måste inte köra fort för att man får chansen..

Permalänk
Medlem

Jo, det måste man! Haha!

Köp ingen fyrtakt. Du tröttnar efter en kvart. Jag lovar..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Jo, det måste man! Haha!

Gött att höra att nån fattat galoppen

Visa signatur
Permalänk

Jag har en 125 som ska säljas.
PM mig för info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Gött att höra att nån fattat galoppen

Och det är dagens sanning med. :)Sitter man på en hoj och vägen är bra, då går det inte att köra lagligt, om man är normalt funtad dvs.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Vill jag köra olagligt är det väl lika bra att köpa en 600 direkt, saksamma?
Jag ska ha en så kallad pendlarhoj för att köra fram och tillbaks till skolan, och möjligtvis någon annanstans.
Nej, en 4-t 125cc ska det vara.
Antingen en XT125R eller en XR125R.
Jag får väl åka och kolal på båda, då ingen verkar vilja vara hjälpsam.