µTorrent: Disken Överlastad 100%

Permalänk

µTorrent: Disken Överlastad 100%

Har ett "skumt" problem.

När jag använder mig av µTorrent (1.8) och laddar hem något (lagligt såklart)
så blir det alltid Disk överlastad 100% kan ladda hem med ca 2 mb/s, innan det dyker upp, om inte DHT uppdaterar då går det ännu mindre.

Kom maximalt upp i 8.6 mb/s men det var väldigt kortvarigt (har 100mbit)

Tänkte då byta till en SATA 300 hårddisk istället för min ATA 133, för att lösa problemet.

Men icke! Det går fortfarande inte. Kan dock maxa 11.2 mb/s nu en kort stund, men bör ligga på max 2 mb/sek för att undvika Disk överlastad.

Hur kommer detta sig?

Ber så mycket om ursäkt om det är i fel forum, eller om frågan är ställd tidigare, men jag hittade tyvärr ingen tråd vid sökning.

Är tacksam för hjälp

/Mvh Chrille

Permalänk
Medlem

Är cachen i µTorrent på? Hur stor är den?

Inställningar -> Inställningar -> Avancerat -> Diskcache

Permalänk

Jo, den är på, den var från början på 32 mb, ökade den till 128 mb, men den fylldes snabbt, ökade till 512 mb och den fylldes på med tog lite längre tid. Nu är den ställd på 2 gb och man får pausa nerladdningen efter en stund (om man tar hem nåt större) och vänta tills cachen är tömd, sen kan man aktivera nerladdningen igen.

Permalänk
Medlem

Med cachen ställd på 2GB får du nog inte mycket minne över till annat, om du inte har 4GB+. Måste finnas något annat sätt att lösa det här än att dra upp cachestorleken till ofantliga storlekar. Sökt något i µTorrents forum? Det kanske har med diskinställningar att göra? Går hårddisken långsamt i andra sammanhang än just µTorrent?

Permalänk
Medlem

Har du kollat att diskarna kör dma

Permalänk
Medlem

Hmm, hade exakt samma problem häromdagen, då jag fick overloaded fastnade datorn i några sekunder och jag kunde inte göra något alls tills den unfroze. Lyckades inte fixa det på något sätt så jag formaterade vilket löste problemet.

Permalänk

Wishie: Har kikat, men inte hittat något som täcker min typ av problem.

Vet inte hur snabbt en SATA 300 hårddisk borde gå, men så slö känns den inte.

norna: Det vet jag inte hur man kollar?

Har nu kollat med HD Tune, SATA disken jobbar med 110-116 mb/sek

och den verkade stå i PIO läge när jag tittade i enhetshanteraren och på SATA styrningen. Kunde inte välja något annat läge heller

Permalänk
Medlem

Jag får detta problem om jag har många nerladdningar igång samtidigt, då får jag 100% överlastad och det är oavsett om jag har nerhastighet på 1MB/sec eller 8MB/sec. Kör jag 1-2 downloads har jag inte det problemet. Sällan eller aldrig som uploads påverkar i detta läge. Kör även med automatisk cache.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Jag får detta problem även vid endast en nerladdning, om det går över 2.5 mb/s.

Permalänk
Medlem

jag hade också disk överlastad 100%
I mitt fall berodde det på att den höll på att dö.
fick säkerhetskopiera lite i taget innan den inte gick att nå, då fick jag stänga av och sen starta & forstätta kopiera.
nu är den disken i hårddiskhimlen.

Permalänk
Medlem

Man kan ju stänga av cache till skrivning grej helt, men på äldre datorer leder det oftast till att uTorrent krashar vid nedladdning av t.ex något större än 700MB.

Men när jag laddar ned saker så får jag disk överlastad i ett tag på min dator just nu, men bara i cirka 30 sekunder, sen pumpar den på i 13-14 MB/s tills allt är klart...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag fick en massa lagg-problem efter jag installerade 1.8 som jag tror har med samma cache-grej att göra. Om jag släckte ner skärmen med 1.8 igång när jag gick å la mig å sen gick upp på morgonen och slog igång Fx eller annat program så tuggade datorn i mellan 2-5 minuter innan den började svara. Testade att ändra div. olika inställningar under Verktyg->Inställningar->Disk Cache men inget hjälpte..

Så i förrgår slängde jag in 1.6 igen och nu har jag inte dessa lagg-problem längre.

Har förvisso bara 2 gig i ram men endå.. Vet inte om det är samma fel vi pratar om men tänkte att det kanske vore intressant för er som har detta problem att oxå testa att trycka in 1.6 och kolla vad som händer..

Permalänk
Medlem

avinstallerade 3.0 först? ska leta på 1.6 blir galen på detta problem med överlastad disk känns som jag har testat allt

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

avinstallerade 3.0 först? ska leta på 1.6 blir galen på detta problem med överlastad disk känns som jag har testat allt

Funkade det? Har nyligen börjat få detta problem, vet inte riktigt hur jag ska lösa det!?

Permalänk
Medlem

Har aldrig märkt detta problemet och jag har över 1400 aktiva uppladdningar på dygnet runt, dock inte så många nerladdningar men nästan konstant 80% av bandbredden i nerladdning samt konstant 80% av linan i uppladdning.

Då har jag olika raid konfigurationer på alla diskar och 16GB ram men jag vill gärna höra mer här om ni listar ut anledningen ifall jag skulle någonsin stöta på det så jag fortsätter läsa och önskar er lyckatill

Edit: http://www.oldapps.com/utorrent.php
En länk till gammla utorrent

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag får detta problem om jag har många nerladdningar igång samtidigt, då får jag 100% överlastad och det är oavsett om jag har nerhastighet på 1MB/sec eller 8MB/sec. Kör jag 1-2 downloads har jag inte det problemet. Sällan eller aldrig som uploads påverkar i detta läge. Kör även med automatisk cache.

Exakt samma här.
En nedladdning överbelastar inte disken, 4 nedladdningar samtidigt i samma hastighet som den första gör det, dock inte till 100% utan pendlar mellan 0-50% hela tiden. Dock använder jag en 5 år gammal disk för sådant ifall den skulle krasha Hört att torrents sliter mycket på diskarna men hur vet jag inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag får samma problem när min disk börjar bli full. Tex när jag har runt 10% kvar på min 1.5tb så börjar jag få problem med överlast på min disk när hastigheterna närmar sig 10 mb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

Kolla datumet för senaste post så förstår du varför 1.6 rekommenderades.

Permalänk

1: Se till så man inte kör med de sista GB som finns kvar på disken.
2: Defragmentera hårddisken så den packar filerna från början på disken så den inte behöver leta fram och tillbaka som en dåre.
3: Ha inte nedladdningsmappen på samma disk som du har Windows installerat. Kör den på en separat partition.

Brukar lösa såna här problem. Hade exakt samma problem med min gamla dator med IDE disk. Detta hjälpte perfekt och hade aldrig samma problem igen.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem