Kaspersky vs NOD32

Permalänk
Medlem

Kaspersky vs NOD32

Denna duskussion har varit uppe ett antal gånger förut, men eftersom svaren endast har blivit "NOD32 äger" eller "Kaspersky är bäst i världen" så tänkte jag försöka starta en seriös tråd denna gång (som om dom andra inte var i seriösa försök?).

Hursomhelst, som rubriken säger, vilket antivirus är bäst? Skriv vilket ni tycker är bäst och viktigast av allt, VARFÖR ni tycker som ni gör. Har ni inga argument för vilket ni tycker om så besvära er inte med att skriva.

Vilket är bäst, ANTIVIRUS eller INTERNET SECURITY? Vet inte om NOD32 finn i båda, men Kaspersky gör det iallafall.

Tack för seriösa svar

Visa signatur

Antec 300 | Corsair 550W | Gigabyte EP35 DS4 | E8500 3,16GHz | HD4870 512MB | 4GB Corsair Dominator PC8500 1066MHz | 500GB Seagate Barracuda

Första klockning på gång!

Permalänk
Medlem

Jag har kört NOD32 i ca 3 år och är väldigt nöjd med det. Jag kör Anti-Virus versionen. På senare tid har en sk Internet Security version av Nod32 kommit ut den med.
Har faktiskt aldrig kört Kaspersky så kan inte uttala mig om det programmet.

Det som jag gillar bäst med Nod32 är att det inte alls kräver mycket systemresurser, updates av virusdefinitioner osv släpps väldigt ofta, krånglar inte med några andra program / Spel samt att det är väldigt säkert (Har inte fått ett enda virus på 3 år(!) )

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Ok, ja det det lutar åt NOD32 just nu faktiskt. Har dock hört mycket bra saker om båda programmen, men jag ahr aldrig fått det bekräftat av folk (som ni här på Sweclockers) som faktiskt kan något om saken.

Antivirus versionen ligger inte och jobbar vad jag förstår? Man måste själv söka igenom datorn med jämna mellanrum antar jag? Har du/ni en brandvägg som ligger och jobbar samtidigt som denna? Som en extra säkerhetsåtgärd?

Visa signatur

Antec 300 | Corsair 550W | Gigabyte EP35 DS4 | E8500 3,16GHz | HD4870 512MB | 4GB Corsair Dominator PC8500 1066MHz | 500GB Seagate Barracuda

Permalänk

Jag skulle säga Kaspersky, oavsett om man bara behöver Antivirus eller en komplett lösning - ofta kallat Internet Security. Det säger jag efter min goda erfarenhet av Kaspersky och min dåliga erfarenhet av NOD32. Andra säkerhetsprogram som jag skulle vilja lyfta fram är Bullguard, japanska Trend Micro PC Cillin, och Zone Labs Internet Security.

Se "kaspersky antivirus 2009 vs nod32" som var en liknande diskussion.

Se också mitt svar på följande tråd 805058.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men du beskriver inte VARFÖR du ogillar NOD32 respektiver gillar Kaspersky. Vad bygger dina dåliga erfarenheter på?

Vad jag förstår så går det på ett ut vilket man än väljer.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcks
Tack för svar, men du beskriver inte VARFÖR du ogillar NOD32 respektiver gillar Kaspersky. Vad bygger dina dåliga erfarenheter på?

Vad jag förstår så går det på ett ut vilket man än väljer.

You talking to me?!

Jag ser att du inte hittade ut till min länk ovan. Så jag får väl skriva det på nytt, men för att slippa upprepa mig så har jag bara plockat ut det som är relevant i det här ämnet och som jag redan har skrivit en gång i tråden som jag länkade till ovan men som du inte hittade till.

Här kommer den då... om du är redo att läsa. Det här kommer alltså från tråd 805058.

Citat:

Eset NOD32 är för övrigt, tycker jag, ett helt kasst program. Det gäller de nu aktuella versionerna av det i alla fall. Senast testade jag i och för sig Eset Smart Security paketet, men det är en komplett lösning från Eset (Slovakien) och förutom brandvägg och andra funktioner så innehåller även den antivirusdelen som då heter NOD32. Jag har testat den på en dator som jag monterade ihop så sent som i december 2007 med helt nya komponenter, med alla drivrutiner, och med äkta Windows Vista 32-bit (som är mer kompatibel än 64-bit) installerat på den. Jag har inte nog med fingrar att räkna alla de gånger som den startade om min dator utan någon som helst rimlig anledning eller förvarning under tiden jag hade den installerad. =/ Den bara säger hejdå! och vips är alla mina dokument borta som jag inte har sparat. Så jävla irriterande! Men trots det så lät jag den vara installerad under tre dagar bara för att försäkra mig om att det är just den som jävlas med mig. För när jag tog bort den sedan så försvann också problemet, och jag har under tiden envist aldrig installerat något nytt eller tagit bort något annat.

Jag kunde ha datorn igång utan problem i kanske 10 minuter eller så innan det brukade starta om datorn, ungefär som din NOD32 verkar göra nu med din Firefox. För det låter som det, det påminner mig om det. Så innan du sätter igång med en nyinstallation så testa att först ta bort NOD32 och se om problemet med Firefox försvinner.

Förhasta dig aldrig i din bedömning, inget program är perfekt! Speciellt inte NOD32! Det är min erfarenhet i alla fall. Och av min erfarenhet så är Kaspersky Internet Security det absolut bästa programmet som jag någonsin har haft. Jag har sedan lång tid tillbaka använt, till att börja med Norton Antivirus, sedan Panda Antivirus tror jag och säkert något till program under en kortare tid.

Sedan har jag via min Internetoperatör (Bredbandsbolaget) börjat prenumerera på en licens för Norman Internet Control (version 5 tror jag). Norman Internet NOcontrol sög så jävla hårt alltså! Fruktansvärt program! Så fruktansvärt dåligt att jag bestämde mig för att skriva ett skambrev till Bredbandsbolaget där jag förklarade varför det var så dåligt, men där jag också föreslog ett par andra leverantörer som de skulle kunna inleda ett samarbete med istället för Norman. Ett av mina förslag var att inleda ett liknande samarbete med finska F-Secure istället. Några månader (kanske 3 månader) efter att jag skickade brevet så såg jag på Bredbandsbolagets webbsida att man började erbjuda ett annat säkerhetsprogram som man kallade Säkerhetspaket Bas, respektive Säkerhetspaket Plus som var lite mer avancerat. Bas versionen kostade 39 kr/mån tror jag och Plus versionen 49 kr/mån.

När jag laddade ner det för att testa det så kände jag igen det direkt - det var en specialversion av F-Secure Internet Security i Bredbandsbolagets förklädnad där gränssnittet var gult/svart och hade en Bredbandsbolaget logga. Men att tänka sig... att de lyssnade på vad jag sa. Under en övergångsperiod kunde man välja mellan Norman och F-Secure. Jag sa upp direkt avtalet jag hade för Norman, till förmån för F-Secure. Så F-Secure Internet Security blev det nya stora programmet som jag har använt i flera år.

Sommaren 2007 blev jag tvungen att byta operatör från Bredbandsbolaget till Tele2 och då sas upp alla mina abonnemang hos Bredbandsbolaget. Samtidigt blev F-Secure lite grafiskt för tungt för min gamla dator och det var ju ett program som krävde lite extra resurser, men ändå inte så mycket som Norton och liknande. Tele2 hade bara att erbjuda Norman (vilket jag redan hade börjat hata). Så jag bestämde mig för att skaffa en licens på egen hand för något annat program som inte var alltför krävande men ändå bra och stabilt med många funktioner, och det skulle vara en komplett lösning med minst brandvägg och antivirus i ett paket, ofta kallat "internet security". Jag började med att testa en mängd olika program, från bl.a. dessa leverantörer:

Det jag kom fram till var att Kaspersky Internet Security fungerade bäst för mig. Det var minst resurskrävande, men hade trots det ett snyggt och tydligt gränssnitt med många funktioner och där det ingick brandvägg, antivirus, antispam, till och med förälderkontroll och säkert något mer jag inte kommer på nu. Det var som om det inte ens fanns på datorn, så snabbt var det. Det var en viktig aspekt som jag tittade på. Det laddades vid start av Windows i praktiskt taget på nolltid och det reagerade lika snabbt på anrop. Så jag skaffade en äkta licens av Kaspersky och har haft det allt sedan dess.

Några andra program som jag vill lyfta fram är Bullguard, japanska Trend Micro PC Cillin, och Zone Labs Internet Security. Min rekommendation är att man alltid provar på ett antal olika program från olika utvecklare innan man drar några förhastade slutsatser. Och det som är rätt för mig (Kaspersky) behöver inte vara rätt för någon annan eller någon annan dator. På AV Test och på AV Comparatives hittar man mängder med oberoende tester och länkar för just säkerhetsprogram. Om man vill ta genvägen så vill jag självklart rekommendera Kaspersky eftersom jag själv har haft så bra och positiv erfarenhet av det, men som sagt så behöver inte det som är rätt för mig vara rätt för någon annan. Testa! Det är mitt råd.

Jag rekommenderar dig starkt webbsidorna AV Test och AV Comparatives, och att du dessutom själv testar de olika program som du tycker verkar intressanta.

Lycka till!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, ja det det lutar åt NOD32 just nu faktiskt. Har dock hört mycket bra saker om båda programmen, men jag ahr aldrig fått det bekräftat av folk (som ni här på Sweclockers) som faktiskt kan något om saken.

Antivirus versionen ligger inte och jobbar vad jag förstår? Man måste själv söka igenom datorn med jämna mellanrum antar jag? Har du/ni en brandvägg som ligger och jobbar samtidigt som denna? Som en extra säkerhetsåtgärd?

Mitt Nod32 söker inte igenom diskar automatiskt eller liknande, men antar att man kan ställa in det. Jobbar i bakgrunden gör den väl lite men inget som jag märker av på datorns prestanda. Jag använder mig av Windows XP brandväggen som alltid har fungerat bra för mig. Har även en hårdvarubrandvägg i routern.
Så länge man inte trycker på en massa misstänkta länkar och öppnar skumma mail, så ska man inte ha några större problem. Jag har iaf klarat mig bra med min "Setup"

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Alltså, det går på ett ut vilket jag tar, ska nog testa båda under en längre tid för att se vilket som ger bästa resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså, det går på ett ut vilket jag tar, ska nog testa båda under en längre tid för att se vilket som ger bästa resultat.

Låter bra att skapa sig en egen uppfattning, är alltid de bästa alternativet.
För övrigt så kör jag nod32, funkar kalas inga problem alls med varesig spel/program.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Nån som vet här varför dom har 2 versioner av Nod32 att ladda hem på sin hemsida, 2.7 och 3.0!? Bägge är för xp och vista!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Nån som vet här varför dom har 2 versioner av Nod32 att ladda hem på sin hemsida, 2.7 och 3.0!? Bägge är för xp och vista!

Om du läser mer noggrant så är version 2.7 på svenska och version 3.0 på engelska. Fråga mig inte varför de inte har version 3.0 på svenska.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Borde ju vara mer än bara att 3.0 är på svenska eftersom dom skiljer så mycket i mb, storlek på filen!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 2.7 och 3.0 är typ skillnaden mellan Kaspersky 7 och 2009, dvs större o bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av båda och det är hugget som stucket. Båda är mycket kompetenta program som klarar av att avlusa datorer på ett bra sätt.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte testat kaspersky, men bara goda erfarenheter av nod32.

Kräver väldigt lite systemresurser
Har aldrig fått virus med nod32 och ligger dessutom enligt många tester högt upp i % "fångade" virus.

Lätt att använda, scannar snabbt.

Har bara testat anti-virus versionen, inte internet security paketet

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Nod32 version 3.0 finns nu även i svensk version.

Permalänk
Medlem

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.137649

Du kan också läsa mer här: http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse/report16.pdf (PDF!)

Som tidigare nämnt så är det en smaksak vilken av dessa du bör välja, båda är små lätta och välskrivna program som kommer att hålla din dator säker.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk

Var säljs NOD32 respektive Kaspersky?
EDIT: hittade NOD32 på Inet. Men kaspersky?

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Ladda hem en trial version av respektive program som du vill ha och testa (dock separat och inte samtidigt ).
Det var så jag valde mitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
Var säljs NOD32 respektive Kaspersky?
EDIT: hittade NOD32 på Inet. Men kaspersky?

http://kaspersky.com/ > Downloads > Trail Versions

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Om du läser mer noggrant så är version 2.7 på svenska och version 3.0 på engelska. Fråga mig inte varför de inte har version 3.0 på svenska.

så vitt jag vet så finns 3.0 versionen på svenska här:
http://www.esetnod32.se/media/uploads/sve_files/eav_nt32_SVE....

dessutom tror jag anledningen till att båda versionerna finns att ladda ner är för att 2.7 versionen stöder windows 98.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brandtín
så vitt jag vet så finns 3.0 versionen på svenska här:
http://www.esetnod32.se/media/uploads/sve_files/eav_nt32_SVE....

dessutom tror jag anledningen till att båda versionerna finns att ladda ner är för att 2.7 versionen stöder windows 98.

Mjo, men jag skrev det där inläggen den 16 oktober förra året. Svenska versionen kan ha funnits då med, men det är mycket troligt att de har lagt till den under hösten/vintern.

Visa signatur