Permalänk
Medlem

En fråga ang. Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Tjena, har beställt lite prylar och bl.a ett moderkort, vilket står ju i rubriken.

Har inte riktigt förstått, är det 1 eller 2 pci-e portar? För grafikkort beställer jag först nästa månad och vill ju veta, för är det bara en port så lär jag ju köpa ett lite dyrare, annars tänkte jag mig 2 st radeon hd 4850. Tacksam för svar.

Permalänk

Detta kort har bara en pci express x16 så om du vill köra crossfire som jag antar att du vill utifrån vad du skrivit föreslår jag ett annat moderkort

Länk till detta kort på tillverkarens hemsida

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem

Undrar om du inte valt "fel" moderkort. Vore jag i dina kläder skulle jag satsat på ett GA-MA78GPM-DS2H , skillnaden är iof bara ett P men kortet skall enligt uppgift vara mer stryktåligt och ha bättre strömförsörjning och ska ses som en uppgraderad version av det du beställt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=325109

Permalänk
Medlem

Ibland känns det som att tillverkarna avsiktligt försöker förvirra oss konsumenter:

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=ga-ma78

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ah, aja där gick jag väl kanske på en liten nitlott.. Får väl ta och spendera lite mer pengar på ett bättre grafikkort då..

Nu till en annan fråga, sitter och fipplar lite med kablarna från chassit till moderkortet, power sw reset sw och front speaker och hd led.. Men på dom flesta av kablarna står det inte vilken som är plus eller minus, alla har en färgad och en vit kabel, markerar den vita + / - ?? Kan jag kortsluta om ja kopplar fel?

EDIT: Speaker kablarna är en svart och en gul, men i papperet till chassit att den svarta är "ground" vilket brukar vara minus om jag inte minns fel?. Tack för svar.
Bifogar bild:

Permalänk

Nej power och reset kan monteras åt vilket håll du vill (det enda de gör är ju egentligen att lägga en kortslutning över pinnarna när knappen trycks in). Det enda som händer med de övriga om du kopplar dem åt fel håll, är att de inte fungerar, tills du vänder det rätt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, hade för mig att det var så men så kom det nån och gav mig hjärnspöken hehe.

IDE-kabeln spelar väl inte någon roll åt vilket håll den sitter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blekfet
Ok, hade för mig att det var så men så kom det nån och gav mig hjärnspöken hehe.

IDE-kabeln spelar väl inte någon roll åt vilket håll den sitter?

JOO ! det gör det !

Permalänk
Medlem

Ok, IDE-kabeln har en svart, en grå och en grön kontakt. Vilken av dom går till moderkortet då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blekfet
Ok, IDE-kabeln har en svart, en grå och en grön kontakt. Vilken av dom går till moderkortet då?

Det som spelar störst roll med IDE-kabeln är att du inte försöker pressa in själva kontakten åt fel håll (bör vara riktigt svårt iofs, eftersom det sitter upphöjningar som skall förhindra det).

När det gäller vilken kontakt som skall sitta var spelar det mindre roll, om du inte kör Cable select. Men vanligtvis brukar man ju ta den ensamma kontakten som sitter längst från de andra till moderkortet, eftersom det är lättast att nå till flera enheter då (enheterna brukar ju sitta rätt nära varandra).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, sätta kontakten åt fel håll lär jag inte lyckas med iaf sånt kollar jag noga. Ok, men min är precis så den inte räcker mellan dvd och hdd.. Funkar det om ja kopplar kontakten i "mitten" på kabeln till moderkortet och dom andra till hdd / dvd? Och Cable select vet jag inte mycket om, spelar det någon större roll vilken kabel jag sätter vart? Tack.

Permalänk

Du kan välja Master, Slave eller Cable Select när du sätter jumper:n på hårddisken. Har du fler än en enhet på samma IDE-kabel, så måste ju den ena vara master och den andra slav. Detta ställs in med en jumper (den där lilla svarta plastbiten som du sätter på metallbenen på kontakt-sidan av hårddisken). Om du sätter enhetrnas jumper:s på CS (Cable Select) så spelar helt plötsligt det roll vilken kontakt som enheten är ansluten till, så använd inte det alternativet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, tack WT! Har satt hdd till master och dvd till slave nu. Dock är hdd:n tänkt att vara tillfällig tills ja får hem min sataII hdd, fast kan väl lika gärna ha den att köra OS på när jag ändå stoppat i den.