Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Plugga vidare?

Tja.

Har gått utt ett 3årigt gymnasium med godkändabetyg eller bättre. Dock har jag inte gjort något provför högskola eller liknande.

då jag har svårt att finna ett jobb så får jag väl hoppa på att plugga igen.
Dock finns det möjligheter att komma inändå?
Någonstans i södra sverige underlättar. har gått Elprogramet med inriktnign Elteknik.

Någon kurs som börjar vid jul elelr måste man vänta ett helt jävla år till?

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2003

Ansökan till våren går väl ut idag tror jag. Så det blir nog att lägga på ett kol om du inte vill vänta.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Komvux fixa "högskoleingenjörsbeskolebehörighet" sedan data/elektro eller mekantronik-ingenjör till hösten tror jag skulle vara något för dig. Alltså en teknisk utbildning inom elektronik.

Annars finns det det såklart KY-utbildningar också, vilket man kan läsa/fördjupa sig på någon inriktning. Och så självklart civilngenjörsutbildningar som är mycket tunga och teoretiska.

För högskoleutbildning kolla på www.studera.nu , KY ovh komvux så tror jag google är bäst.

*edit*
Det finns även 2åriga högskoleutbildningar som är lättare. Ett exempel på en som jag känner till:
Elanläggningsteknik 120 hp
http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=2...
De läser mycket samma som Elkraft, Co-op 180 hp.
http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=2...
Samma lärare och vissa kompendium är samma, fast de hoppar över mycket och enklare tal på tentorna. Det är mycket mindre matematik och enklare, ungefär som steget mellan civil och vanlig ingenjör.
Det finns flera sådana utbildningar och någon sådan kan vara något för dig, själv så rekommenderar dock den som kan att minst ta en ingenjörsutbildning. Men alla gillar inte matte och men man kan ändå vara en teknisk person.

*edit*
Så det finns 3nivåer att börja från i tekniska utbildningar, där man får fixa olika förkunskaper för att klara dem.
KY/2årig högskole (sak samma)
Ingenjör
Civilingenjör (ofta ungefär samma behörighetskrav, men ett helt annat tempo)

*edit2* ändrade till "högskoleingenjörbeskolebehörighet" från högskolebeskolebehörighet, då jag syftade på kravet för ingenjörsutbildningar.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Har man högskolebehörighet efter el-programmet då?

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Nej, man får läsa komvux eller basår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Alla nationella program i Sverige ger en grundläggande behörighet till högskolan. Om man tittar på dom två utbildningarna som bud_bundy länkade till så kan man läsa att till högskoletekniker utbildningen behöver man Grundläggande behörighet samt Matematik B med lägst betyg G eller motsvarande och till ingenjörsutbildningen Grundläggande behörighet samt Matematik D och Fysik B med lägst betyg G eller motsvarande. Jag kan tillägga att jag gick El-programmet datorteknik och har behörighet till dom flesta ingenjörsutbildningarna.

Offtopic:
Dom har skrivit beyg under rubriken behörighet här

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ab029
Alla nationella program i Sverige ger en grundläggande behörighet till högskolan. Om man tittar på dom två utbildningarna som bud_bundy länkade till så kan man läsa att till högskoletekniker utbildningen behöver man Grundläggande behörighet samt Matematik B med lägst betyg G eller motsvarande och till ingenjörsutbildningen Grundläggande behörighet samt Matematik D och Fysik B med lägst betyg G eller motsvarande. Jag kan tillägga att jag gick El-programmet datorteknik och har behörighet till dom flesta ingenjörsutbildningarna.

Offtopic:
Dom har skrivit beyg under rubriken behörighet här

Helt rätt, så jag ändrade till högskoleingenjörbeskolebehörighet, vilket det egentligen inte heter. Men det var just det jag syftade på.

För tekniska program som jag antar -=FULLMOON=- vill läsa vidare på, så är det tyvärr oftast krav på mycket matte och fysik. Men klarar man inte av behörighetskraven, så får man problem med ingenjörsprogrammet då de är mycket svårare. Men det finns som jag nämnde enklare program och svårare. Så det gäller att bestämma sig vad man vill bli, då det inte är så lätt att gå från 2årigt till ingenjör om man skulle ångra sig. Man får troligen läsa hela ingenjörsprogrammet, nå kunskap från innan är ju inte bortkastad.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".