Permalänk
Hedersmedlem

Abit AT7 MAX

Några ord om detta kort från mig då tänkte jag.
Köpte det för några månader sedan och har nu kört det ett bra tag så jag kan göra ett utlåtande.

Lite info:
Stöder XP och Duron processorer*¹
Via KT333 chipset
DDR2700
Ljudkort
HPT374 Raid kontroller (8 enheter)
10/100 NIC*³
USB 2.0
Firewire

Utseende:
Själva layouten på kortet:

Boxen:
Hittade ingen bild, men den är inte speciellt märkvärdig. Röd, svart och vit kartong. Innehåller en transparent plastlåda med alla delar + moderkort.

Prylar:
2st svarta IDE och 1st floppy-kabel som det står Abit på. (Sexiga )
Några blå hållare så man kan få kabelhärvan fixad i lådan.
Manual och cd med drivrutiner och program. Norton Antivirus 2002 uppskattade jag mest*².
Diskett med drivrutiner för Highpointkontrollern.
Extra USB kontakter för montering vid nån av pciplatsernas uttag i lådan.
En plåtbit för att sätta på baksidan av datorn då detta moderkort inte ser ut som något som man kan kalla standard.

Prestanda/Överklockning:
Sisoft Sandra gav mig ca 1980MB/s i minnestestet.
Själv tycker jag det det räcker väl för mina behov.
Vad gäller klockning så finns det en massa kända och okända inställningar för minnena och det går att välja FSB i 1MHz steg från 100-250MHz.
Minnena kan köras asynkront mot cpu vilket är väldigt bra.
Det fattas inget på detta moderkort vad gäller justeringar och inställningar.
Ett tidigt försök att köra min 1800+ i 2000+ resultera i en omstart när man väl kommit in i windows. Jag tror det beror på klent nätagg. (Cheiftec 300 watt)

Övervakning:
Detta moderkort mäter cpu-temperatur via en extern mätare som sitter i mitten på cpusocketen och är därför inte så exakt som man kunnat önska.
MBM tog mig en halv evighet att konfigurera eftersom detta kort har lite annorlunda avläsningar mot vad som är normalt med det chip som MBM upptäckte.
Man kan avläsa cpu och lådtemperatur.
DDR, cpu, agp, +12v, +3.3v och +5v är dom spänningar som går att övervaka.
Och sist så är det 2st fläktar som kan avläsas.

Omdöme:
Jag har kört detta kort nästan konstant sen dag ett. Stabiliteten är det inga som helst fel på då kortet klarade 3 veckor med 100% cpuload utan problem.
Media XP boxen är inget jag har, men den verkar bra för folk med digitalkameror.

Det kort jag har är revision 1.0 och har några kända buggar.

¹Stöder ej Thoroughbred vid högre hastigheter.
²Endast 3 månader uppdateringar.
³Revision 1.0 av moderkortet har problem med det inbyggda nätverkskortet. Lösning: Ställ in hastigheten själv eller skicka moderkortet för byte hos Abit.

Länkar:
AT7 hos Abit
Media XP

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

Pris?
Hur långt ner kan man ändra multipliern?
Vissa kort går tyvärr inte så värst långt, det kan i och för sig variera med BIOS-versionen.
Eftersom det bara finns tre pci-platser så antar jag att det inte blir några IRQ-konflikter eller?

Jag lär köp A7V333 i vilket fall som helst, men det kan vara intressant att veta ändå.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gav 2400kr på komplett.se
Multiplier från 5x till 13x.
Några IRQ konflikter har jag ej upptäckt då jag kör med utan några pcikort.
Några tester jag läste innan köpet sa att det funkade hyfsat med olika pcikort för dom iaf.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.