Permalänk

Domännamnet låst - vad göra?

Jag hade en domän hos ett svenskt webbhotell, men när de blev uppköpta av ett annat bolag så strulade det till sig med betalningen av domännamnet och vips så stod jag utan något domännamn.

Efter att ha mailat fram och tillbaka med detta blufföretag under en längre tid så tröttnade jag och sa att jag bara ville veta hur jag skulle göra för att få tillbaka namnet. Supporten mailade då en adress som går till "acquirethisname.com".

Mailade dit och fick till svar att säljaren av domänen har satt priset till 3000 dollar. Sett till att det skulle tagit mig ungefär 200 år att nå den summan med min gamla årsavgift så kunde jag inte annat än undra vad f*n de sysslar med.

Kör jag en whois-sökning på domännamnet så får jag följande info:

Domain Name: XXXXXXX.COM
Registrar: ENOM371 INCORPORATED
Whois Server: whois.enom371.com
Referral URL: http://www.enom371.com
Name Server: DNS1.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS2.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS3.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS4.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS5.NAME-SERVICES.COM
Status: clientTransferProhibited
Updated Date: 05-sep-2008
Creation Date: 04-sep-2008
Expiration Date: 04-sep-2009

Sidan som domännamnet avser är helt privat och drivs utan kommersiellt syfte.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan du inte göra mycket. Det enda jag kan tänka mig är att du kräver företaget som strula med betalningen på 3000 dollar så du kan köpa tillbaks namnet. För att göra detta behöver du antagligen väldigt tunga och tydliga bevis att det är deras fel du miste domänen.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Tyvärr kan du inte göra mycket. Det enda jag kan tänka mig är att du kräver företaget som strula med betalningen på 3000 dollar så du kan köpa tillbaks namnet. För att göra detta behöver du antagligen väldigt tunga och tydliga bevis att det är deras fel du miste domänen.

Ok, tack för hjälpen ändå. Helt sanslöst hur oproffessionellt detta ärende har hanterats. Det har tagit nästan två månader att få besked om att domänen har blivit låst och inte går att få tillbaka utan att punga ut en hutlös summa.

Jag hade gladeligen hängt ut detta webbhotell, men jag känner på mig att Darwins förutsägelser kommer att lösa problemet på egen hand, då detta företag omöjligen kan överleva.