Komplett Nehalem-review(NDA is lifted!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Eh? Jag känner flertalet(nåja, 2st i dagsläget) som kör med QX-processorer OKLOCKAT. Varför? Jo, för att dom är snabbast från fabrik och personerna i fråga inte besitter inga klockningskunskaper. Gör det dom dumma? Lite kanske, men varför skall man dumförklara folk som vill köpa det snabbaste och inte klocka/modda? Får inte folk sätta sprätt på sina pengar som dom tycker utan att man blir rumpgökad snett bakom ryggen?

Men det är klart, sitter man på ett entusiastforum kanske man inte alltid klarar av att tänka så långt.

Tja, är det smart att spendera 8000kr för en QX9650 istället för att köpa en Q9650 för 4500kr när man inte utnyttjar anledningen till att QX cpun kostar nästan dubbelt? Det är samma cpu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Frågan vem som är vid medvetande. Att påstå att Tom's hardware inte har nå'n kunskap om datorer är ett rent skrattretande påstående om en testare som funnits uppe sen 1996. Som alltid måste man väga in att det kan finnas pengar med i bakgrunden som styr vilka tester som görs och hur de presenteras men så är det ju alltid. Tycker att du är aningens onyanserad, milt sagt.

I det här fallet så klagade ju folk på när jag ansåg att intel måste ha gett tips om hur testerna borde genomföras.
Antingen har intel ett finger med i spelet eller så är de dumma.

TH har ju tidigare varit bra insyltade med intel men att de inte lärt sig tycker jag låter dumt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x

casiopeja: Aftonbladet har funnits många år också, inte är deras journalistik något bra för det? Att ålder skulle innebära mer kunskap är ju skrattretande om något. Nu läser jag ju så klart inte Tom's (känns som slöseri med tid), men det brukar ju poppa upp då och då i andra sammanhang om tabbar efter tabbar. Du får gärna citera mig där jag säger dom inte har någon kunskap om datorer också, jag kan inte minnas att jag skrivit det.

Hmmmm.... Vilken läsekrets lockar en site so testar dator delar????
Naturligtvis är det en datorintreserad läsekrets och efter mer än 10 år i det här gebitet har dom naturligtvis lärt sig ännu mer under vägens gång.

Din jämförelse med Aftonbladet är så korkad att komentar är överflödigt.
Den visar bara hur trångsynt du är i din totala uppblåsthet.

Förstår att det inte är lätt att hålla reda allt dravel du öser ur dig
så jag ska friska upp ditt minne.
1.
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Varför läser folk fortfarande Tom's Hardware?

Måste ju vara bland de sämsta siter som finns.
--------------------------------------------------------------------------------

2.
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Kan ha nå't att göra med att 'folk' har en annan uppfattning än dig beträffande hans\deras kunnande
--------------------------------------------------------------------------------

Lack there off är väl en bättre beskrivning
Fast folk läser ju IDG och Aftonbladet, källkritik är dött, länge leve i gnoransen
-------------------------------------------------------------------------------------

Du funderar inte på att byta namn från 'vampire-x' till 'troll' i stället

Permalänk
Medlem

Du kan alltså inte citera det, som jag trodde. Att siten suger och deras kunnande jämfört med andra siter inte är att hänga i julgranen är inte detsamma som att inte kunna någonting alls.
Det var du som tog upp ålder som om det var något speciellt, en site kan starta imorgon som är bättre än alla andra siter tillsammans inom vilket område som helst, att komma med "har funnits i x år" som något argument för att de ska veta bu eller bä är bara skrattretande.

Nåja, vi minns alla hur biased Tom var i ATI vs NVIDIA back in the day (för er som var födda då), en sådan miss sitter kvar resten av livet (inte för att andra tester inte fått folk att undra vad fan dom håller på med, knark eller hårdvara, men iaf).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Du kan alltså inte citera det, som jag trodde. Att siten suger och deras kunnande jämfört med andra siter inte är att hänga i julgranen är inte detsamma som att inte kunna någonting alls.
Det var du som tog upp ålder som om det var något speciellt, en site kan starta imorgon som är bättre än alla andra siter tillsammans inom vilket område som helst, att komma med "har funnits i x år" som något argument för att de ska veta bu eller bä är bara skrattretande.

Nåja, vi minns alla hur biased Tom var i ATI vs NVIDIA back in the day (för er som var födda då), en sådan miss sitter kvar resten av livet (inte för att andra tester inte fått folk att undra vad fan dom håller på med, knark eller hårdvara, men iaf).

De var biazed när det gällde intel och amd på P4 vs athlon tiden också...

EDIT:

Ville bara lägga till en sak.
Har man en CPU budget på 14000kr och vill ha en extreme processor så kommer man inte köpa en 920, man köper en 965 extreme.
Har man en cpu budget på 3000kr så kanske man inte också har pengar att köpa moderkort för 2000-3000kr och lika dyra minnen till det.
Core i7 presterar bra. 'Nuff said.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Anandtech har släppt lite mer info på http://anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=3453
Inte helt oväntat var hela "det kommer inte gå att överklocka" bara internethype och inte grundat i verkligheten. De påperkar även effektiviteten i i7 och att den presterar bättre fast kräver mindre ström.

Några utvalda citat (fetstil av mig):
"Now remember that increases in voltage result in tremendous increases in power consumption, so feeding a lot of voltage to these things in an effort to hit higher clock speeds will ruin the power efficiency of your system, but you'll get the performance and Intel has done nothing to limit overclocking with the Core i7."

"When the i7-965 significantly outperforms the QX9770, its power consumption is around the same - thus giving us much better performance per watt. When the i7-965 can't really outperform the QX9770, for example in some of the gaming benchmarks, the total system power consumption is much lower. "

"The sum of all of this is that at the same TDP value, with less than four cores fully active, Intel's Core i7 is capable of drawing a good 10 - 20% less total system power than the previous generation 45nm Core 2. With all cores pegged at 100%, the Core i7 tends to draw the same amount of power or a bit more, but performance is improved significantly in those cases thanks to Hyper Threading.

It's interesting but not surprising that the Core i7's power story mimics its performance one: well threaded applications show huge improvements in power efficiency, but the unexpected benefit is that not-so-well-threaded applications can also showcase Core i7's more efficient power usage. "

"The Core i7 appears to be just as smooth of an overclocker as the Core 2s before it. Increase the BCLK and off you go, free performance from Intel and its wonderful fabs. "

Tråden är väl iofs död vid det här laget

Permalänk
Medlem

Jo, synd att X58+DDR3 är såpass dyra, annars skulle "varenda" tjomme härinne redan ha beställt i920 ... XD

Har man ont om pengar och främst spelar spel samt redan har en hyfsat modern rigg är det mycket, mycket bättre att lägga pengarna på ex. ett HD4870X2 om man inte redan har ett, oavsett vad Intel tycker.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||