Permalänk
Medlem

HTPC på ExternHDD

Hej Hopp!
Har sökt lite här och på andra sidor utan resultat =(

Jag hade tänkt ha min Laptop som filmvisare men vill inte ha HTPC-mjukvaran på datorn utan jag tänkte såhär...

Min tjej o jag har 2 laptops, 1 extern hdd och för lite plats för en separat HTPC dator.
Min tanke är då att man har någon form av HTPC mjukvara (OS eller bara program) på den externa hdd samt filmer. Vill man titta på film eller så, så kopplar man bara in externa hdd'n till valfri av våra laptop, kopplar den till TV'n och trycker i trådlöst tgt-bord och ev. bara startar/startarom datorn så är allt igång. Går det?

Tack på förhand

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
Hej Hopp!
Har sökt lite här och på andra sidor utan resultat =(

Jag hade tänkt ha min Laptop som filmvisare men vill inte ha HTPC-mjukvaran på datorn utan jag tänkte såhär...

Min tjej o jag har 2 laptops, 1 extern hdd och för lite plats för en separat HTPC dator.
Min tanke är då att man har någon form av HTPC mjukvara (OS eller bara program) på den externa hdd samt filmer. Vill man titta på film eller så, så kopplar man bara in externa hdd'n till valfri av våra laptop, kopplar den till TV'n och trycker i trådlöst tgt-bord och ev. bara startar/startarom datorn så är allt igång. Går det?

Tack på förhand

Japp det går, till vis mån av vad du önskar.

Du kan ha OS, program och filer på hårddisken men då måste du boota från den. Kolla upp om någon av era laptops stödjer USB-boot. Du måste alltså stänga av laptoppen, plugga i USB-hårddisken och sen boota ifrån den.

Om inte det fungerar så finns det ett alternativ.

Du kan inte ha operativsystem på disken men du kan ha program och filer på hårddisken. Däremot så får inte programmen vara program som skriver viktiga variabler till registret i windows. De måste alltså vara "portabla". Då kan du plugga i disken när du vill titta på en film, öppna ditt program och sen starta filmen.

Jag skulle personligen ha en mediaspelare på era laptops och sen bara lagra filmerna på den externa hårddisken. Plugga i när den behövs.

Just HTPC-mjukvara skulle jag inte rekommendera då jag ser detta som en temporär lösning. Jag tror nog att det finns ett par mediacenterprogram att ladda ner. Jag är tyvärr inte så insatt i detta så jag kan inte rekommendera något.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

men om jag har säg... Linux Myth eller nå på externa och båda laptopparna klarar USB-BooT, kommer jag behöva två installationer av Linux då? laptopsen är ju ganska olika vad gäller prolle och grafikkort bland annat?!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
men om jag har säg... Linux Myth eller nå på externa och båda laptopparna klarar USB-BooT, kommer jag behöva två installationer av Linux då? laptopsen är ju ganska olika vad gäller prolle och grafikkort bland annat?!

Ja.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.