Planerar på amd processor köp

Permalänk
Medlem

Planerar på amd processor köp

Tänkte köpa en ny processor eftersom den jag har tydligen flaskhalsar så extremt.. kan t.ex får så lågt som 30 fps i left 4 dead(source engine ) Och får ju såklart 60 när ingenting händer i spelet, har hört om folk med mycket sämre grafikkort som spelar med konstant 60+ fps. I wow i northrend får jag ungefär 30-55 fps beroende på var jag kollar i spelet. Har gått under 30.. OCh såklart upp till 60 när man är på visa ställen.

Undrar bara vilken amd processor ni rekommenderar och som jag får ut mest av.. Vet inte något om överklockning och förstår mig inte precis på mig det heller när jag försöker bara så ni vet det. Frågar här på forumet så jag inte klantar mig igen och köper fel grejer.

Planerar på att önska mig processorn till jul eftersom jag betalar av på grafikkortet och nätagget som jag köpte.. + ett chassi -.- Bra chassi dock! Grafikkortet hade inte fått plats om jag inte köpt det.. Inte så kul att såga i ett chassi kanske?

Fick 9265 poäng i 3dmarkvantage. Graphics score 7700

cpu score 23727

har vista 32 bit

CPU
Manufacturer AMD
Family AMD Phenom(tm) 9500 Quad-Core Processor
Architecture 64-bit
Internal Clock 1.0 GHz
Internal Clock Maximum 2.2 GHz
External Clock 231.0 MHz
Socket Designation Socket AM2
Type
Upgrade Socket 940
MultiCore 4 Processor Cores
HyperThreadingTechnology N/A
Capabilities MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3, PAE, NX, SSE4A

Grafikkort

Version 6.0.6000.16386
Primary Device NVIDIA GeForce GTX 280
Linked Display Adapters false
Display Devices Display device
Description NVIDIA GeForce GTX 280
Manufacturer NVIDIA
Total Local Video Memory 1020 MB
Total Local Texture Memory 1020 MB
AGP Aperture Size 1.38 GB
Driver File nvd3dum.dll
Driver Version 7.15.11.8048
Driver Details
Driver Date 11-12-2008
Driver WHQL Certified true
Max Texture Width 8192 px
Max Texture Height 8192 px
Max User Clipping Planes 8
Max Active Hardware Lights 8
Max Texture Blending Stages 8
Fixed Function Textures In Single Pass 8
Vertex Shader Version 4.0
Pixel Shader Version 4.0
Max Vertex Blend Matrices 0
Max Texture Coordinates 8
PCI NVIDIA GeForce GTX 2800x10de0x05e10x055710de0x00a1
Bus Type: PCI Express
Revision: 1.0
Enabled: true
Rate: 16
Sideband Addressing: Not Supported 0x00000001
Fast Write: Not Supported 0x00000001

Moderkort

Mainboard info
Supported Slot Types PCI, AGP, PCI Express
Manufacturer Acer
Model F690GVM
Version
BIOS Vendor Phoenix Technologies, LTD
BIOS Version R02-B1
BIOS Release Date 01/08/2008
BIOS Properties Plug and Play, Flash, AGP

Undrar nu om också om jag installerat rätt grafikdrivrutiner, har ju de nyaste installerade? Jag har installerat de nyaste. Om man inte har de installerade eller om man har gjort fel så hade väl inte ens spelen funkat, det måste ju hitta någon driver för att starta ... Använde 3dmarkvantage för att kolla uppsysteminfot.

Permalänk

I vilken prisklass ska processorn i fråga vara? Och vad föredrar du, dual, triple eller quad core?

mvh,

Erik Nilsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Nilsson
I vilken prisklass ska processorn i fråga vara? Och vad föredrar du, dual, triple eller quad core?

mvh,

Erik Nilsson

Quad core eftersom det stödjs mer och mer i nyare spel så att de vanligtsvis presterar bättre. om jag inte har helt fel.. Pris klass ? 1000 någonting antar jag.

Förresten har jag aldrig hört talas om triple core

Permalänk
Medlem

Det låter extremt konstigt, nog för att Phenom inte är de kvickaste i spel, men sådana brutala drops ska du ju inte få? Det är ju trots allt tämligen gamla grafikmotorer också, Source-motorn är inte tungdriven... Låter som något annat är fel, kolla i enhetshanteraren så att det inte finns några suspekta frågetecken där som saknar drivrutiner...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det låter extremt konstigt, nog för att Phenom inte är de kvickaste i spel, men sådana brutala drops ska du ju inte få? Det är ju trots allt tämligen gamla grafikmotorer också, Source-motorn är inte tungdriven... Låter som något annat är fel, kolla i enhetshanteraren så att det inte finns några suspekta frågetecken där som saknar drivrutiner...

Det kanske är några saker som inte är helt uppdaterade.. Men när jag söker efter uppdateringar så hittar det typ inte. Vet du något program jag kan använda för att kolla ??

Permalänk
Medlem

Ingen aning, jag "fick tag på" Driverheavens Driver Cleaner så använde det... Steg för steg:

1: Avinstallera drivrutinerna i enhetshanteraren. Starta om datorn.

2: Kör Driver Cleaner och välj i det här fallet nVidia och kör clean. Starta om datorn.

3: Ladda hem senaste WHQL-drivrutinerna som finns på nVidias hemsida, installera, starta om.

4: Spela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen aning, jag "fick tag på" Driverheavens Driver Cleaner så använde det... Steg för steg:

1: Avinstallera drivrutinerna i enhetshanteraren. Starta om datorn.

2: Kör Driver Cleaner och välj i det här fallet nVidia och kör clean. Starta om datorn.

3: Ladda hem senaste WHQL-drivrutinerna som finns på nVidias hemsida, installera, starta om.

4: Spela.

Kan inte hitta det gratis.. kostar 10 dollar -.-

Enlight dh drivercleaner finns det ati display driver.. fast jag har redan rensat...... vad i helvete

Permalänk
Medlem

Hehe, well, du får luska lite för att hitta det gratis, alt. kontakter...

Men verkar som om du fick till det iaf... Om du hade ATi-kort innan så rensas inte allt bort, finns alltid rester, därför det programmet finns kvar nu... Har du rensat både nVidia och ATi och sedan installerat nya nVidia-drivare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, well, du får luska lite för att hitta det gratis, alt. kontakter...

Men verkar som om du fick till det iaf... Om du hade ATi-kort innan så rensas inte allt bort, finns alltid rester, därför det programmet finns kvar nu... Har du rensat både nVidia och ATi och sedan installerat nya nVidia-drivare?

Det roliga är att programmet typ inte fungerar.. Använder Drivercleanerdotnetportable(det är alltså vad exe filen heter som man startar det med) .. Laddade ner den någonstans. Är rätt säker på att det är en riktig kopia, dock kanske en äldre version. Och ja det är driverheaven. När det öppnas kan man ta rensningsfilter. Tog där ati ccc, ati, nvidia och nvidia control panel. Sen startade jag. Hade internet urkopplet och sånt där under tiden som det stog i instruktionerna.

Permalänk

Tror knappast att din CPU flaskhalsar, Mer troligt något annat problem. Men om det nu ska köpas nytt så säger jag: Vänta på Deneb ^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Tror knappast att din CPU flaskhalsar, Mer troligt något annat problem. Men om det nu ska köpas nytt så säger jag: Vänta på Deneb ^^

Kan bara säga att jag snart ger upp skiten -.- För mycket besvär, när kommer belöningen för ens jobb? Skit..

Permalänk
Medlem

Säker på att ditt moderkort inte är boven i dramat? Det verkar ju inte vara det bästa direkt...

Om du skulle skaffa ett nytt moderkort så skulle ju du kunna satsa på ett du kan överklocka med.

Kan ju eventuellt vara nätaggregatet också, vad har du för något?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Säker på att ditt moderkort inte är boven i dramat? Det verkar ju inte vara det bästa direkt...

Om du skulle skaffa ett nytt moderkort så skulle ju du kunna satsa på ett du kan överklocka med.

Kan ju eventuellt vara nätaggregatet också, vad har du för något?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678

Det har jag

Har inte råd att köpa något mer.. betalar av på lånet på det andra just nu.. Med mitt studiebidrag.

Permalänk

Det är väl inte konstigt att han får så dålig fps om man har en phenom på 2.2.

Din cpu är helt enkelt för dålig och begränsar din fina grafikkort. Det är inte många spel som stödjer 4 kärniga processorer än. Tycker hellre du ska satsa på en snabb 2 kärnig processor istället.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Det är väl inte konstigt att han får så dålig fps om man har en phenom på 2.2.

Din cpu är helt enkelt för dålig och begränsar din fina grafikkort. Det är inte många spel som stödjer 4 kärniga processorer än. Tycker hellre du ska satsa på en snabb 2 kärnig processor istället.

Blir snart trött på detta, en del säger att detta inte är problemet och en del säger att det är det.. Förstår knappt ingenting längre. Om jag nu ska köpa en processor vad rekommenderar du? Ska kolla socket när jag kommer hem om du inte vet vilken det är. Förresten, hur vet du att det inte är något annat? Jag kan ju systemåterställa datorn så jag bara har operativsystemet kvar, då kanske det löser sig..

Permalänk
Medlem

Phenom har AM2+ sockel. Men passar även AM2 moderkort. Processorn skall räcka till för att spela det spelet. Men visst, du borde han en snabbare cpu för att mata ett GTX 280. Men med ett bra moderkort och en bra cpu kylare, så kommer du kanske upp i dom hastigheter du behöver. Med den cpu´n.
Test med 2,6Ghz: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6132&page=7
För antar att det inte går att klocka med ett Acer moderkort. Dessutom lär väll ström stabbarna smälta på ett 690GVM om man klockar eller byter till en cpu som har 125-145Watt i TDP. En AMD Athlon 64 X2 5400B (2,8GHz) Socket AM2 skulle ju funka för 695kr, men då är det bara dual core. Sedan hamnar du på ca 1700kr för en lite mera klockad Phenom som kanske inte funkar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Phenom har AM2+ sockel. Men passar även AM2 moderkort. Processorn skall räcka till för att spela det spelet. Men visst, du borde han en snabbare cpu för att mata ett GTX 280. Men med ett bra moderkort och en bra cpu kylare, så kommer du kanske upp i dom hastigheter du behöver. Med den cpu´n.
Test med 2,6Ghz: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6132&page=7
För antar att det inte går att klocka med ett Acer moderkort. Dessutom lär väll ström stabbarna smälta på ett 690GVM om man klockar eller byter till en cpu som har 125-145Watt i TDP. En AMD Athlon 64 X2 5400B (2,8GHz) Socket AM2 skulle ju funka för 695kr , men då är det bara dual core.

Vad menar du med "funka" ? Jag vill kunna spela spel som far cry 2 med 40+ fps hela tiden i single player.. ;P Jag har ju trots allt slösat några tusen kronor som jag dessutom måste betala med mitt studiebidrag.

Permalänk
Medlem

Menar att den kan funka för dina spelbehov. bättre en en vad en fyrkärning gör och den lär inte döda moderkortet.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Menar att den kan funka för dina spelbehov. bättre en en vad en fyrkärning gör och den lär inte döda moderkortet.

Men alltså kan du beskriva hur mycket fps du tror jag kommer få?? T.ex när jag spelar left 4 dead, det är absolut inte värt att köpa processorn om jag inte ens kan spela det med konstant 60 fps.. Och Wow, och helt kunna spela nyare spel med i alla fall 40+ fps med höga detaljer(jag kör bara med 1284x1024 upplösning), annars känns spelet slött. Just nu kör jag t.ex far cry 2 med 20-40fps ( 40 om det i princip inte händer något) men går ner ändå till 20 fps och då laggar det rejält. Kör i direct x 10 och mest på high förutom fire och något annat. Kör ju då med 1284x1024 resolution som jag sa. Och wow laggar också rätt mycket, i all fall i "outlands" och "northrend"( det är ställen i spelet som kräver rätt mycket av datorn)

Om jag inte kan göra det jag precis listade upp så säljer jag hellre grafikkortet

Vill bara säga också att jag uppskattar din hjälp och alla andras Ni har hjälpt rätt mycket trots att jag är så puckad

Permalänk
Medlem

Nä du är inte dum, men det du försöker göra är att stoppa en Ferrari motor i en Amason, för att köra is rally med slitna sommardäck. Då är det ju bättre att trimma Originalmotorn och köpa is-däck.
OT: Då jag vägrar WOW så har jag inte en aning om hur det presterar, ännu mindre under Vista. Då jag vägrar det med.
Här är en lista där man jämför olika processorer och hur dom påverkar spelen bla:
http://www.matbe.com/articles/lire/1121/comparatif-de-100-pro...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du borde testa att formatera om burken och köra allt från noll. Lägg bara in det absolut mest nödvändiga, typ drivrutiner och spelet du testar med. Om det inte blir bättre då så vet inte jag.

Permalänk
Medlem

HelloW viktor det är jag Bernard ska du sälja ditt 280 GTX? Eller ska du byta processor/moderkort?

För jag tror att det mest är troligt att din processor begränsar grafikkortet. Men om du ska byta processor borde du vänta på deneb.

Men du kan även byta moderkort och sedan överklocka din processor till ca 3000 MHz (3.0GHz) Då borde du få högre FPS i dina spel som du spelar.

Även om grafikkortet är lite overkill med din CRT skärm

MVH BuN

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Här är något att Jämföra med: .http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008...

Så tycker poängen är normal, så varför formatera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
HelloW viktor det är jag Bernard ska du sälja ditt 280 GTX? Eller ska du byta processor/moderkort? För jag tror att det mest är troligt att din processor begränsar grafikkortet. Men om du ska byta processor borde du vänta på deneb eller byta till ett intel system med då kommer det bli mycket dyrare.

MVH BuN

Har typ inte råd, kanske en processor.. men knappt. Förresten vad heter du på steam?

Egd: Jag vet inte hur man formaterar om datorn så det blir lite svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blezza
Har typ inte råd, kanske en processor.. men knappt. Förresten vad heter du på steam?

Egd: Jag vet inte hur man formaterar om datorn så det blir lite svårt.

Ok men ditt moderkort är inte heller så bra skulle jag tro

Jag tror det finns guider om du söker på google, orkar inte förklara hur man gör =P

Steam acc : GsUp_lilscrappy <-- ADD =D

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Blezza: Det är inte så svårt som det låter. Enklaste sättet jag känner till är att starta datorn med Windows-skivan i (komma in i Windows installationsprogram), och göra stegen som vanligt tills du kommer till punkten där du ska välja hårddisk. Markera den partition där du vill ha/redan har Windows och tryck Formatera (eller möjligtvis Ta bort). Sedan är det bara att välja att gå vidare, och då installeras Windows från noll.
FÖRVARNING!: ALLT på den partitionen/hårddisken försvinner bortom all enkel återställning. Blanda inte ihop hårddiskarna (om du har flera).
Säg till om du vill ha närmare beskrivning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Blezza: Det är inte så svårt som det låter. Enklaste sättet jag känner till är att starta datorn med Windows-skivan i (komma in i Windows installationsprogram), och göra stegen som vanligt tills du kommer till punkten där du ska välja hårddisk. Markera den partition där du vill ha/redan har Windows och tryck Formatera (eller möjligtvis Ta bort). Sedan är det bara att välja att gå vidare, och då installeras Windows från noll.
FÖRVARNING!: ALLT på den partitionen/hårddisken försvinner bortom all enkel återställning. Blanda inte ihop hårddiskarna (om du har flera).
Säg till om du vill ha närmare beskrivning.

Min dator är ursprungligen en acer, fick ingen skiva med när jag köpte den.. Har dock registrations kod för vista.

Permalänk
Medlem

Mer länkar :http://www.legionhardware.com/document.php?id=775
Tja, endera byter du moderkort+Kylare så du kan klocka din Cpu
Eller då så köper du en E5200 eller Core2Dual+Nytt moderkort och klockar upp det till 3-4Ghz. Med en ny kylare.
Du kanske inte fattar vad jag menar men i spel är det oftast Ghz som räknas. Kan ta ett exempel i 3D-mark 06 med samma grafikkort.
En gammal P4 3,2Ghz 8024 P (Barnens)
Min Opterion@2,21Ghz 4540 P med 2 kärnor.
A64 3200+ @2,26Ghz 4354 P (Barnens)
Celeron P4 @2,98Ghz 2981 P (Reserv burk)
Dom andra tio burkarna har inte PCI-E så kan inte testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt annan tråd jag gjort så har jag kopplat fel från grafikkortet.. Får se vad dom säger