Permalänk
Medlem

Undrar hur många personer upphovsmaffian har på sin avlöningslista för att sprida diverse propaganda på väl valda forum och andra platser för kommentarer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Inte för å verka vara kommunist men har man så mycket pengar å lägga på film så skadas man ju inte så mycket av att inte kunna ladda ner. Är ju de som går på soss, CSN och liknande som i första hand är beroende av nerladdning.

Jag menade inte att alla har råd att köpa alla filmer dom vill ha osv (det har inte jag heller, knappt råd med dom jag köpt)
Det jag ville få sagt var att det är roligare att ha original (lite oavsett om det är digitalt eller dvd/bluray). Alla vill vara lagliga så långt dom kan även om vissa skiter i att vara det i mer eller mindre ren protest på grund av dom löjligt höga priserna på nästan allt.

Sorry åter om jag var otydlig ^^; skrift är inte min starka sida
Tycker inte man skall gå miste om någon musik eller film bara för att man är fattig då det är till för underhållning, men OM man har råd bör man köpa det man tycker är bra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Elgot och Gräs-Mannen: Observera att jag sa _misstänkt_ snattare. Det handlar ju ofta om att någon beter sig på ett sätt som inte går att missta sig på efter att ha varit inne i en provhytt och kommer ut med sin väska som (kanske) är lite tjockare än innan.

Det är skillnad på att ta någon på bar gärning, då gäller som Elgot säger att man får hejda tjuven om brottet är sådant att det kan ge fängelse.

Vad jag däremot inte hade ringaste aning om var att "...om det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader." Det innebär ju att det inte spelar någon roll om det är en kexchoklad eller en diamantring någon försöker smussla ner i fickan, man får ändå hejda honom eller henne! Mycket bra att veta.

Finns det någonstans man kan läsa lagtexter på internet? Har dålig koll...

/joar.

EDIT: Börjar vi komma lite OT kanske?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

VEM FAN BRYR SIG OM LAGEN SOM KAN GE BÖTER??

F.T.L!!

Visa signatur

Intel i9 14900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus TUF OC RTX5080 16GB GDDR7X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 Samsung 990 Pro 4TB , Creative Sound BlasterX AE-5 Plus, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skydiver
VEM FAN BRYR SIG OM LAGEN SOM KAN GE BÖTER??

F.T.L!!

Vad i helsike snackar du om? FTL? For the lose? Och förklara för mig hur man INTE kan bry sig om man får hem ett krav på 15k i brevlådan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Undrar hur många personer upphovsmaffian har på sin avlöningslista för att sprida diverse propaganda på väl valda forum och andra platser för kommentarer.

Propaganda av vilket slag? FÖR eller MOT piratkopiering?

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
borde envarsgripande vara tillåtet.

"på bar gärning eller flyende fot" innebär att du får gripa honom om du faktiskt sett honom snatta, har du inte det utan bara misstänker att han snattat och kvarhåller/visiterar honom ligger du själv ganska pyrt till då det är olaga frihetsberövande som kan landa dig i fängelse.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Finns det någonstans man kan läsa lagtexter på internet?

Börja här: https://lagen.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
"på bar gärning eller flyende fot" innebär att du får gripa honom om du faktiskt sett honom snatta, har du inte det utan bara misstänker att han snattat och kvarhåller/visiterar honom ligger du själv ganska pyrt till då det är olaga frihetsberövande som kan landa dig i fängelse.

Exakt precis vad vår chef såg till att trycka i oss när vi började.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Börja här: https://lagen.nu/

Tackar, tackar! Helgläsningen räddad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Elgot, du verkar ju juridikintresserad och inte självklart negativ till IPRED om jag läser rätt mellan raderna?

Jag kanske har fel dock, men vad tycker du om IPRED avseende rättssäkerhet, integritetsskydd och likhet inför lagen? Jag själv är negativ som du förstår om kollar mina inlägg, men är ändå ärligt intresserad av vilka argument du anför.

MVH
BiffKo

Permalänk

en fråga jag läste att det som laddats ner innan 1 april kan dom ej göra något åt, och ipred lagen kontrollerar väll bara internettrafiken det som skickas just nu ? dom kan väll ej gå in i mina hd och kolla ? isf skulle väll min brandvägg stoppa det!

och hur blir det med DC++ ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackebacke
en fråga jag läste att det som laddats ner innan 1 april kan dom ej göra något åt, och ipred lagen kontrollerar väll bara internettrafiken det som skickas just nu ? dom kan väll ej gå in i mina hd och kolla ? isf skulle väll min brandvägg stoppa det!

och hur blir det med DC++ ???

Skall bara gälla allt som laddas från och med idag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Är inte det en avgift på all lagring redan pga nedladdning?
Betyda inte det att de redan fått sin betalt/ersättning och därför inte borde kunna kräva mer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Är inte det en avgift på all lagring redan pga nedladdning?
Betyda inte det att de redan fått sin betalt/ersättning och därför inte borde kunna kräva mer?

Om du menar den s.k. kassettavgiften, är den till för att täcka utebliven ersättning till upphovsrättsinnehavare vid privatkopiering, till skillnad från utebliven ersättning till upphovsrättsinnehavare (eller kanske främst mediakonglomerat) p.g.a. minskad försäljning vid fildelning..

MVH
BiffKo

Permalänk
Medlem

Biffko: Kan vi inte hävda att det är privat kopiering via internet?

Dvs Kan vi inte hävda att det är samma sak?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aslsthlm
Tänk efter lite så förstår du att det aldrig kommer hända.

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Det skulle jag verkligen inte rekommendera dig att lova.

FRA är civilt och ändamålsglidning sker alltid. Det är aldrig en fråga om om utan snarare när.

Angående FRA "är civilt", antar att du menar att dom lyder under statsmakten(?) och kan således inte sälja eller tillhandahålla tjänster för eller till privata intressen, precis som polisen inte kan betalas för att bevaka ett evenemang. Därimot kan FRA, och har redan läckt information om interna angelägenheter i.o.m FRA-debatten, vad som garanterar att "dom"(enskilda anställda) inte skulle kunna göra det igen kan ingen svara på.

Hursom håller jag med om att det är nog snarare när än om det kommer att missbrukas, frågan är om fildelande Svenne Banan kommer vara först i skottlinjen, FRA sitter på mycket prestanda, det vore som att jaga mygg med handgranater.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aslsthlm
Att IPRED i någon form skulle komma ett eller annat sätt tycker jag var införstått sen lång tid tillbaka..

Men fortfarande sinalspaning "FRA" i sitt nuvarande skick är inget fildelare behöver vara rädd för.

Signalspaning har vi haft under lång tid i det här landet, långt innan FRA i dess nya form, skillnaden mot tidigare är att då lyssnade man på sovjetisk militär trafik via radio och satelit, nu efter kalla krigets slut är man ute efter terrorism, och då ingår även att lyssna på kabeltrafik som röstades igenom, tyvärr så använder ju inte terrorister osv speciella kablar utan all trafik avlyssnas, även vanliga medborgare.

Om man vill lyssna på vad som sägs, eller görs så måste man ha en person som lyssnar på varje konversation. Det är inte hållbart, man kan inte ha så många personer. Utan därför försöker man lista ut först vem som är intressant att lyssna på, så pratar du om bomber och att spränga nått eller liknande, triggar det igång systemet. Och framförallt gör man detta genom att hitta mönster i vem som pratar med vem och hur mycket.
Och det är bara för att säkra rikets säkerhet.

Orkar inte utveckla det här mer, föreslår google om du vill veta mer

Herre min skapare vad naiv du är aslsthlm, "aldrig kommer att hända" ska vi ta det som din "garanti" utan att du kan precisera vad du menar eller länka till material som stödjer din garanti. Hur det funkar har f.ö inte mycket med hur det kommer att användas.
Jag kan ge dig så mycket att jag inte tror att FRAs utrustning kommer att användas mot fildelning, och att de som delar med sig av upphovsrättskyddat material inte behöver oroa sig mycket för FRA. Det p.g.a det inte skulle vara kostnadsineffektivt, men det betyder inte att det inte kan läcka information.
Jag kan hålla med dig om att man inte ska måla fan på väggen.

Du verkar tro att alla lagar är skrivna i sten och är orubbliga för påverkan, det finns otaliga exempel på hur lagar missbrukas och tänjs.
Det senaste och kanske mest skrämmande kanske var när England frös tillgångar till Island med hjälp av anti-terrorlagarna. Jag har svårt att i mina vildaste fantasier se hur hårdnackade kapitalister och ivrare av fri rörlighet i London skulle propagera för protektionism - om det inte vore för att det gynnade deras intressen, använda de verktyg som finns tillhands - anti-terrorlagstiftningen fanns och användes.

Jag delar din glädje med att du nyligen har förstått nyttan och nöjet med google, men vad är det vi ska googla på? ...FRA och framtiden?... tveksam till att någon har hunnit ta sig tid att skriva om vad som kommer att hända framöver ... testa att googla på historien så kanske du hajjar själv hur lagar glider för diverse intressen.

Att FRA sysslar med övervakning redan innan lagen trädde i kraft gör den inte mindre skrämmande, att FRA kommer kunna använda sin kapacitet till att (in)filtrera fildelning och att Ifpi, Riaa etc skulle vara mer än glada att komma åt ett sådant filter.
Det enda som talar för att så inte kommer att hända är väl att Echelon inte än har använts av ovan nämnda organisationer.
Myndigheterna verkar av allt att döma kringått lagen om att myndigheter inte får spana på medborgare, att det kan tänjas ytterligare vore lika otroligt som att jorden inte skulle vara platt eller (?);

"Men det finns anklagelser om att man kringgick detta genom att låta till exempel Storbritannien använda Echelon för att spionera på amerikanska medborgare i USA, och USA att spionera på brittiska medborgare i Storbritannien (kanske till och med automatiskt utan mänsklig inblandning i processen)".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Idag kan man läsa på Ekot:

"Enligt Henrik Pontén, som representerar filmbolagen, kan den som laddar upp en långfilm för spridning på nätet orsaka skador för tiotusentals kronor. Men det blir inte alltid helt lätt att exempelvis peka ut vem i ett hushåll som använt en dator för det misstänkta brottet.

– Det är en bevisfråga, ibland kan man se på vilket filmutbud den här personen har, är det djupa tunga filmer så kanske det är osannolikt att det är en tonåring, är det ungdomsfilmer kanske det är osannolikt att det är mamma eller pappa, men det är inte helt lätt, säger Henrik Pontén."

Vad han egentligen säger är att de jobbar efter en princip av fullständig godtycklighet. Jag blir nästan fysiskt illamående av allt det här! Kan knappt fatta att det här är Sverige.

'

Ojojoj, han Pontén har inte ha alla hästarna i stallet, dra åt helvete vad korkad han är, har han som Littorin "tagit" sin juristexamen på Fairfax University
Att föräldrar tittar på collegefilmer är lika troligt som att ett par i pensionsålder tankar ner tysk bögporr, kanske dags att han sätter sig ner och funderar vad han sysslar med.

Sorry för ett långt inlägg offtopic om FRA

mvh
PatBenson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Angående FRA "är civilt", antar att du menar att dom lyder under statsmakten(?) och kan således inte sälja eller tillhandahålla tjänster för eller till privata intressen, precis som polisen inte kan betalas för att bevaka ett evenemang. Därimot kan FRA, och har redan läckt information om interna angelägenheter i.o.m FRA-debatten, vad som garanterar att "dom"(enskilda anställda) inte skulle kunna göra det igen kan ingen svara på.

Hursom håller jag med om att det är nog snarare när än om det kommer att missbrukas, frågan är om fildelande Svenne Banan kommer vara först i skottlinjen, FRA sitter på mycket prestanda, det vore som att jaga mygg med handgranater.

Herre min skapare vad naiv du är aslsthlm, "aldrig kommer att hända" ska vi ta det som din "garanti" utan att du kan precisera vad du menar eller länka till material som stödjer din garanti. Hur det funkar har f.ö inte mycket med hur det kommer att användas.
Jag kan ge dig så mycket att jag inte tror att FRAs utrustning kommer att användas mot fildelning, och att de som delar med sig av upphovsrättskyddat material inte behöver oroa sig mycket för FRA. Det p.g.a det inte skulle vara kostnadsineffektivt, men det betyder inte att det inte kan läcka information.
Jag kan hålla med dig om att man inte ska måla fan på väggen.

Du verkar tro att alla lagar är skrivna i sten och är orubbliga för påverkan, det finns otaliga exempel på hur lagar missbrukas och tänjs.
Det senaste och kanske mest skrämmande kanske var när England frös tillgångar till Island med hjälp av anti-terrorlagarna. Jag har svårt att i mina vildaste fantasier se hur hårdnackade kapitalister och ivrare av fri rörlighet i London skulle propagera för protektionism - om det inte vore för att det gynnade deras intressen, använda de verktyg som finns tillhands - anti-terrorlagstiftningen fanns och användes.

Jag delar din glädje med att du nyligen har förstått nyttan och nöjet med google, men vad är det vi ska googla på? ...FRA och framtiden?... tveksam till att någon har hunnit ta sig tid att skriva om vad som kommer att hända framöver ... testa att googla på historien så kanske du hajjar själv hur lagar glider för diverse intressen.

Att FRA sysslar med övervakning redan innan lagen trädde i kraft gör den inte mindre skrämmande, att FRA kommer kunna använda sin kapacitet till att (in)filtrera fildelning och att Ifpi, Riaa etc skulle vara mer än glada att komma åt ett sådant filter.
Det enda som talar för att så inte kommer att hända är väl att Echelon inte än har använts av ovan nämnda organisationer.
Myndigheterna verkar av allt att döma kringått lagen om att myndigheter inte får spana på medborgare, att det kan tänjas ytterligare vore lika otroligt som att jorden inte skulle vara platt eller (?);

"Men det finns anklagelser om att man kringgick detta genom att låta till exempel Storbritannien använda Echelon för att spionera på amerikanska medborgare i USA, och USA att spionera på brittiska medborgare i Storbritannien (kanske till och med automatiskt utan mänsklig inblandning i processen)".

'

Ojojoj, han Pontén har inte ha alla hästarna i stallet, dra åt helvete vad korkad han är, har han som Littorin "tagit" sin juristexamen på Fairfax University
Att föräldrar tittar på collegefilmer är lika troligt som att ett par i pensionsålder tankar ner tysk bögporr, kanske dags att han sätter sig ner och funderar vad han sysslar med.

Sorry för ett långt inlägg offtopic om FRA

mvh
PatBenson

Skona mig

F

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Biffko: Kan vi inte hävda att det är privat kopiering via internet?

Dvs Kan vi inte hävda att det är samma sak?

Det är det man gör, och förmodligen är det därför Pontén med bihang är så mån om att tala om "storskalig uppladdning", eller "kommersiell verksamhet" när det gäller IPRED eller t.ex Pirate Bay-rättegången.

Det gäller att förpacka skiten rätt...

MVH
BiffKo

Permalänk

funkar det inte om tex utorrent uppdaterar sitt program så att man inte ser ip numrerna när fildelning pågår?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Som jag kan se det är det (nästan) enbart hubb (DC) systemet som ligger lite pyrt till. Det är sagt att "småskalig" fildelning inte ska jagas däremot de som fildelar mycket. Detta borde i mångt och mycket utesluta torrent alternativen. Är det förövrigt någon som blivit åtalad för nedladdning via torrent? Ska erkänna att jag inte är särskilt insatt (inte särskilt orolig) så rätta mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Som jag kan se det är det (nästan) enbart hubb (DC) systemet som ligger lite pyrt till. Det är sagt att "småskalig" fildelning inte ska jagas däremot de som fildelar mycket. Detta borde i mångt och mycket utesluta torrent alternativen. Är det förövrigt någon som blivit åtalad för nedladdning via torrent? Ska erkänna att jag inte är särskilt insatt (inte särskilt orolig) så rätta mig gärna.

Läs igenom tråden, det finns 11 sidor diskussion att ta del av... Men hela poängen är att allt som varit inte gäller längre, det är nya spelregler nu. Att ingen åtalts för nedladdning via torrents beror till viss del på att IPRED inte funnits förrän nu.

Upplysningsvis: Nej, du är inte alls säker via torrents.

/joar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetetvis samlar dom ip-adresser en stund, sedan lagrar dom dessa sökbart och efter att du har tankat 5-10 filmer eller så slår dom till.

Permalänk

Vad gäller ifall man får ett brev på posten som kräver ersättning för att man fildelat film X och sedan springer ut och köper film X. Man kan väl då inte gärna åka dit för nedladdningen eftersom man lagligt köpt film X, eller gäller "licensen" bara för jsut det exemplater av X?

Uppladdningen är en annan fråga, men vilket är brottet man begår genom att göra material tillgängligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Givetetvis samlar dom ip-adresser en stund, sedan lagrar dom dessa sökbart och efter att du har tankat 5-10 filmer eller så slår dom till.

Nej, orkar inte läsa igenom alla sidor i tråden, ignorera om jag tar upp gammalt...

Många har väl dynamiska IPn så det räcker väl knappast att spara dessa?? För som jag har förstått det måste du fildela "mycket" för att upphovsrättsinnehavaren ska kunna gå till domstol för att få ut namn på personen. Då kan de väl itne komma med en lista på IPn (taget vid olika tillfällen och troligen olika personer bakom adressen) utan att ha fog för att det rör sig om "icke småskalig fildelning"?!

Dvs de måste logga att de fildelar "mycket" vid ett och samma tillfälle!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, orkar inte läsa igenom alla sidor i tråden, ignorera om jag tar upp gammalt...

Många har väl dynamiska IPn så det räcker väl knappast att spara dessa?? För som jag har förstått det måste du fildela "mycket" för att upphovsrättsinnehavaren ska kunna gå till domstol för att få ut namn på personen. Då kan de väl itne komma med en lista på IPn (taget vid olika tillfällen och troligen olika personer bakom adressen) utan att ha fog för att det rör sig om "icke småskalig fildelning"?!

Dvs de måste logga att de fildelar "mycket" vid ett och samma tillfälle!

Nej och nej. Du behöver INTE dela ut mycket, en enda film vid ett tilfälle räcker. Alltså kan de rent teoretiskt ligga och vänta på att du ska dela ut lite olika saker och slå till efter ett tag. För varje gång du byter IP så ber de domstolen att få ditt namn igen.

De där gamla reglerna med "små/storskalig fildelning" är en av de saker som inte gäller längre i och med IPRED.

Visa signatur

Permalänk

kör med vpn?
www.prq.se funkar skitbra=)

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slibbiano
kör med vpn?
www.prq.se funkar skitbra=)

Rätt dyrt, rätt begränsat, men visst är det ett alternativ. Om du orkat kolla igenom hela tråden så hade du sett att den och många fler likande tjänster har varit uppe och diskuterats och utvärderats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Pontén kan inte gå till Proxyföretagen och begära ut IP-adresser..

I dagsläget går det till så att valfri upphovsrättskramare först får bedriva egen signalspaning för att samla bevis för att IP-adressinnehavaren tankar. Bevisen skall sedan bedömas i domstol, varefter domstolen ålägger ISP'n att lämna ut vem som står bakom IP-adressen.

Märk väl att f.t. gäller lagen bara ISP och inte internettjänsteleverantörer i största allmänhet.

Alltså för att komma åt dig om du kör via dold.se, relakks etc. måste först antingen lagen ändras i Sverige, eller så ändrar man definitionen på vad en ISP sysslar med. För utländska VPN gäller förstås lokal lagstiftning. Sedan om själva servern står i Ryssland (som är valbart i t.ex. ivacy.com) som konsekvent vägrar tillämpa EU's upphovsrättslagar...

Du går rätt säker m.a.o., och om lagarna börjar ändras lär du få reda på det i god tid.

Dock om du pysslar med brott som kan ge 2 år, kan polisen gå till domstol och begära ut IP-adressen, även fall jag förstått att det är ett j-a meck.

MVH
BiffKo

det där om att det endast gäller isp har jag ingen koll på, sorry.

Men vad jag menar är följande:
du kör Torrent(ip:1.1.1.1) ----> VPN-leverantör (ip: 2.2.2.2) --> p0ntén

Ponten kommer nu alltså att se att IP 2.2.2.2 sitter och laddar/seedar en film som hans uppdragsgivare har upphovsrätt till.
Han kontanktar ISP:n till VPN-leverantören och frågar:
Vem har ip 2.2.2.2.

Då får han till svar att det är VPN-företaget som ägs av N.N.

Sedan skickar ponten sin stämning/eller vad fan det nu blir till det företaget / N.N.

Så, vad tror du nu händer? Tror du dom kommer ta på sig ansvaret? Eller tror du att dom via loggar/trafikdataloggar helt enkelt kommer säga "nä det är IP 1.1.1.1 som har använt sig av våra tjänster för att fildela"....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
det där om att det endast gäller isp har jag ingen koll på, sorry.

Men vad jag menar är följande:
du kör Torrent(ip:1.1.1.1) ----> VPN-leverantör (ip: 2.2.2.2) --> p0ntén

Ponten kommer nu alltså att se att IP 2.2.2.2 sitter och laddar/seedar en film som hans uppdragsgivare har upphovsrätt till.
Han kontanktar ISP:n till VPN-leverantören och frågar:
Vem har ip 2.2.2.2.

Då får han till svar att det är VPN-företaget som ägs av N.N.

Sedan skickar ponten sin stämning/eller vad fan det nu blir till det företaget / N.N.

Så, vad tror du nu händer? Tror du dom kommer ta på sig ansvaret? Eller tror du att dom via loggar/trafikdataloggar helt enkelt kommer säga "nä det är IP 1.1.1.1 som har använt sig av våra tjänster för att fildela"....

Dold.se säger sig enbart lämna ut uppgifter gällande brott som kan ge minst 2 års fängelse.

...men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Dold.se säger sig enbart lämna ut uppgifter gällande brott som kan ge minst 2 års fängelse.

...men man vet aldrig.

Jo men det var gällande dom GAMLA lagarna.
Det ska bli intressant att se vad dom uppdaterar sina fags/regler etc till nu när IPRED har börjat gälla.

Och som sagt, om nu pontén etc börjar ställa dom till svars för brottet så är det nog så att dom hellre räddar sitt eget skinn..

edit: å tredje sidan var det massa tjafs om att den som äger linan ska ställas till svars. Så egentligen så borde det ju bli ägarna till VPN-tjänsten som blir ansvariga oavsett vad.
Dock så lär ju dessa tjänster (inom sverige då iaf) försvinna illa kvickt om det så blir fallet....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jo men det var gällande dom GAMLA lagarna.
Det ska bli intressant att se vad dom uppdaterar sina fags/regler etc till nu när IPRED har börjat gälla.

Och som sagt, om nu pontén etc börjar ställa dom till svars för brottet så är det nog så att dom hellre räddar sitt eget skinn..

Säkerligen. Men det beror helt på vilket företag man har att göra med. TPB har visat stake genom att ta upp fajten med lobbyisterna i rättsalarna. Deras Ipredator kommer knappast att lämna ut IP nummer fall pontén & drönarna kräver detta.

Denna lagen är tandlös. De ska ge sig efter de stora fildelarna säger de. Jo, eller hur. På spelfronten har FBI jagat grupper som Razor1911, Deviance, Skid Row, Fairlight m.fl i årtal...utan resultat. Och nu snackar vi Amerikanska Federales, inte nåt sketet bokförlag i Svea rike. Det enda jag märkte av deras storsatsning var att DoDs nätverk blev haffade, ägaren bak isonews fick en fet skattesmäll pga sålda Playstation chips och hela Warez scenen omgrupperade sig i en månad. Efter dessa händelser var det "back to business".