varför dmg när det bara ligger en app-fil i?

Permalänk
Medlem

varför dmg när det bara ligger en app-fil i?

Hej,

Nyligen gått över till Mac och har en fråga ang. program installationen.

Har märkt att många program paketeras i dmg. Och i många fall ligger det bara EN app-fil (program.app) i den. Så jag undrar varför de inte bara låter oss ladda ner programmet som app-fil istället för dmg. Så slipper man mounta den för att kopiera ut App-filen, låter ju onödigt. Finns det någon tanke bakom detta?

Sedan stör jag mig så mycket på att man inte kan maximera. Detta gör att man måste bläddra mer i de små rutorna. Vad tänkte egentligen Apple på här? Ser inte nyttan vilket är konstigt för det brukar ligga en bra tanke bakom Apples funktioer. Hur som helst. Finns det något sätt att lägga till denna funktion på ett enkelt och smidigt sätt?

Annars är man supernöjd med sin air!

Ajsie

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

En fördel med DMG är att innehållet verifieras mot en checksumma så att man får veta om man fått en korrupt fil.

Själva maximeringen utav fönster beter sig lite olika från program till program. Firefox maximerar t.ex. fönstret som på t.ex. Windows eller Linux medans Finder endast maximerar på höjden så att säga. Jag personligen har inte haft några större problem med detta då jag egentligen inte gillar att köra fönster maximerat, det är endast något jag gör i "nödfall".

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Re: varför dmg när det bara ligger en app-fil i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
Så jag undrar varför de inte bara låter oss ladda ner programmet som app-fil istället för dmg. Så slipper man mounta den för att kopiera ut App-filen, låter ju onödigt. Finns det någon tanke bakom detta?

En anledning kan ju vara att en "app-fil" inte är en fil utan en katalog. Om man inte presenterar det som en fil skulle t.ex. webläsare och annat bli rätt förvirrade.

Permalänk

Nästa gång du laddar ner en .dmg, kolla storleken på filen, sen kollar du storleken på .app-filen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nästa gång du laddar ner en .dmg, kolla storleken på filen, sen kollar du storleken på .app-filen.

Misstänker att du försöker säga att dmg. filen är komprimerad utan att ha checkat saken=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Misstänker att du försöker säga att dmg. filen är komprimerad utan att ha checkat saken=)

Japp, det gör han.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Japp, det gör han.

Eftersom man kan välja om den skall vara komprimerad eller ej när man skapar det så ska man nog inte vara för kategorisk...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Detta är väl det mesta jag kan hitta om DMG:
* Skapa ett samlat paket för .app-katalogen (som ser ut som en enkel fil i OSX).
* Komprimera applikationen för att spara utrymme, nerladdningstid osv osv.
* Ge möjligheten att verifiera filerna så att ingenting är korrupt.
* Ger även möjlighet till lösenordsskydd med kryptering, även om det sällan används.
* Applikationsutgivare kan även lägga in license agreement som måste godkännas för att filen ska monteras upp
* I och med att DMG är en form utav image-fil så kan man t.ex. bränna ut det på skivor som t.ex. .img eller .iso.
* Det finns även en lite häftig finess som gör det möjligt att montera upp .DMG-filer direkt från internet. Detta görs genom terminalen, för t.ex. Firefox: hdid http://mirror3.mirrors.tds.net/pub/mozilla.org/firefox/releas...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Så DMG motsvarar ZIP och APP motsvarar EXE kan man säga?

Var kommer PKG-filerna in i bilden då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så DMG motsvarar ZIP och APP motsvarar EXE kan man säga?

Var kommer PKG-filerna in i bilden då?

DMG motsvarar snarare BIN eller ISO än ZIP.

APP motsvarar kanske hela programmappen, i windowsvärlden c:\program files\Winzip
Det är helt olika filosofier här om hur man paketerar ett program.

PKG är installationer likt msi osv. i windowsvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
DMG motsvarar snarare BIN eller ISO än ZIP.

APP motsvarar kanske hela programmappen, i windowsvärlden c:\program files\Winzip
Det är helt olika filosofier här om hur man paketerar ett program.

PKG är installationer likt msi osv. i windowsvärlden.

Ok så antingen installeras det via dmg+app eller pkg.

Goodie, har man förstått the basics of installation=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en .app är inte en fil utan en katalog som maskerats som en fil. Dom gör likadant med iphotobiblioteket i nyaste iLife. I finder ser det ut som en enda fil kallad "iPhoto Library" som i mitt fall är 11.3GB men man kan gå in i den och rota runt om man vill, antingen med finder (högerklick, show contents) eller via ett terminalfönster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Eftersom man kan välja om den skall vara komprimerad eller ej när man skapar det så ska man nog inte vara för kategorisk...

Nä, det är sant, men rent generellt brukar de som distribueras med program på nätet vara komprimerade

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.