::Det går inte att installera OS på tom HDD::

Permalänk

::Det går inte att installera OS på tom HDD::

Jag har gjort en array på två WDC-hårddiskar som jag nu ska installera OS på.

När jag har startat med CD:n (antingen XP eller w2k) och formaterat så kopierar installationsprogrammet filerna till hårddisken. Men då blir det problem. Hela tiden kommer ett felmeddelande upp som ser ut såhär:

installationsprogram för Windows XP

Filen autochk.exe kopierades inte korrekt.

Filen som installationsprogrammet kopierade till hårddisken är inte en giltig Windows XP-systemavbildning. Om du installerar från en CD kan problemet bero på att Windows XP-CD:n är skadad.

Sen kan jag välja att antingen ignorera, försöka igen eller avbryta. Det är inte alltid just "autochk.exe" som blir fel på, utan det är olika varje gång, och felmeddelandet kommer upp på ett flertal filer om jag ignorerar...

Jag tror inte det är fel på min skiva, för jag har testat med både XP och w2k.

VAD KAN DÅ VARA FEL?

Permalänk
Medlem

Köp original så fixar det sig

Visa signatur

[size="1"][font="courier"]SNE?[/font][/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PuttE
Köp original så fixar det sig

Höhö..får faktiskt detta fel med original-cd=)

Permalänk

Hjälp mig nu istället..känns surt med nya dator utan OS=/

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte skivan repig eller så precis som den säger? Det är det i 99% av fallen jag har sett iaf.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Är inte skivan repig eller så precis som den säger? Det är det i 99% av fallen jag har sett iaf.

Jag har testat flera skivor, alltså kan inte detta vara fallet!

Nån annan idé?

Permalänk
Medlem

Är de helt nya, hårddiskarna?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Är de helt nya, hårddiskarna?

Helt nya, WDC 80GB special edition, står på Cable Select, och detekteras som master i BIOS. Sitter på varsin IDE-kabel på IDE3 och 4 på promise-controllern. En array (RAID0). Har tryckt F6 vid installationen av XP och läst in drivrutiner, fasttrak133.

Permalänk
Medlem

Testa en annan CDROM

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RNilsson
Testa en annan CDROM

Det glömde jag säga..det har jag gjort! Alltså en annan cdrom-läsare

Permalänk
Medlem

Testa att använda drivrutinerna till kontrollerkortet.
Antagligen fattar inte windows att du kör RAID.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Citat:

Har tryckt F6 vid installationen av XP och läst in drivrutiner, fasttrak133.

Så windows fattar visst, annars hade jag nog inte kunnat formatera överhuvudtaget...

Permalänk

Nu kommer jag inte komma med någon hjälp över huvud taget, men jag kan bara berätta att varje gång jag har drabbats av det där felet (har installerat XP på en mängd datorer) så betyder det där felet att det är någonting i datorn som inte fungerar som det skall. Någon komponent är inte 100% och jag skulle gissa på moderkortet (det leder ligan över "vilken j**la komponent är det fel på nu då?!?").

Visa signatur

/Azagthoth

Permalänk

Jag testade sätta in en annan HDD, en WDC på 6GB som redan hade winnt4 installerat. Det gick bra att starta NT4, men sen försökte jag formatera och installera XP och senare även NT4. Då uppstod samma fel igen.

Nu kan jag dra slutsatsen att det inte är fel på hårddiskarna. Jag misstänker att det kan vara en del av minnet som är fel på och varje gång den ska lagra nåt där så blir det fel.

Kan det vara så eller är det kanske moderkortet?

Jag måste ju veta vilken komponent jag ska sända tillbaks!

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste trycka F6 och välja att den ska leta upp drivrutinerna till din raidkontroller annars kommer inte Windows att kunna använda enheten för installation och bootup.

Edit: Oj, läste inte hela din fråga Trodde det var gamla vanliga problemet med raid och windowsinstall.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

hade samma problem när jag försökte installera win2k med en bakupskiva som va dålig, så det är din skiva det är fel på

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nUida
hade samma problem när jag försökte installera win2k med en bakupskiva som va dålig, så det är din skiva det är fel på

Det är inte min skiva det är fel på..tro mig! Har testat tre olika XP-skivor, två w2k samt en NT4...hårddiskarna är det heller inte fel på..alltså minnet eller mobot

Permalänk
Avstängd

minnet troligtvis , Men testa att byta ide kablarna först.
ska själv köpa dom diskarna o raida snart

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

Det kanske är nån hårdvara som krockar, plocka ur allt som inte behövs (ljudkort, nätverkskort el dyl.) och testa igen, det brukar funka när farsans dator krånglar...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid pröva att testa minnet med memtest86 eller liknande.
http://www.memtest86.com/

Permalänk

Ska testa memtest strax..

btw fick jag bluscreen idag när jag skulle testa igen att installera XP..då stod det: "Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

MEMORY_MANAGEMENT"

Permalänk

Hmm...ligger på test#4 nu.... 38000 errors found so far;)

hehe, kan det vara fel på minnet månntro?

Hoppas kylning.com har bra retur-villkor!

Permalänk
Avstängd

ja de har dem jag skickade till backa ett chassi som fronten hade sprukigt på

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Kan vara processorn som blir för varm oxå, en polare råkade ut för samma skit då...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av visenstam
ja de har dem jag skickade till backa ett chassi som fronten hade sprukigt på

Efter hur många dagar då?

"Synligt fel: Ska anmälas direkt vid mottagandet av varan. Dolt fel: Ska anmälas inom 3dagar från mottagandet av varan."

Permalänk

Det har gått mer än 3 dagar i mitt fall..men jag har ju inte kunnat ta reda på vad felet va tidigare! Tror ni att dom går med på det ändå? Nån annan som har fått returnera försent?