Permalänk
Medlem

Krånglande överklockning.

Hej allesammans. Har gjort ett försök att överklocka min dator:

C2D E6600
P5B (vanilla)
4GB OCZ Gold XTC DDR2 PC6400
Vista 64-bit

Jag läste två guider på sweclockers forum innan jag satte igång (första gången jag ger mig på att överklocka). Läste också vad andra personer hade fått upp deras E6600 processorer till.

Jag tycks inte kunna få en hög överklock tillsammans med att köra minnena i 400MHz (800MHz)

Jag lyckades få upp min processor till 3240MHz (FSB: 360, Multi:9)
och tänkte det blir bra då borde jag kunna sätta FSBn till 400 och Multipeln till 8 och köra minnena i 1:1
Men det vill den inte för när jag försöker starta datorn så får jag bara svart skärm.

Jag har testat att köra minnena i 400MHz, körde då FSBn på 320 och minnena 4:5 och det verkade gå bra.

Testade även att sätta ner multipeln till 7 och vandra uppåt från 360 med minnena satta till 1:1, men när jag kommer till 370 så får jag blå skärm efter windows loggan när jag startar upp.

Tack på förhand
Fredrik

Permalänk
Vila i frid

Bra läsning trots att det är för P5B Deluxe. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=112648

Du pressar NB när du kör med FSB mellan ca 365 - 399, vid 400 (eller om det var 401) kör MCH/NB på en annan strapp och sänker en intern frekvens.

Börja att köra med en FSB på 401 men då måste du höja vNB/vMCH och vFSB. Lämpliga värden är 1.45 på vNB och vFSB på 1.40. Det bör klara av en FSB på ca 475 om du ställer ned CPU-multipliern till 6 eller 7 (för att testa). 1.55 på vNB och 1.45 på vFSB klarar av ca 515 MHz.

Permalänk
Medlem

Det kan vara intressant att ta reda på minnenas max utan att stressa fsb'n allt för mycket också!, Hög minnesdivider och låg fsb och öka.. kom ihåg att öka vdimm, om det behövs.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, jag har dock inte lyckats hitta något sätt att öka vNB/vMCH inne i bios. Har även sökt runt lite och det verkar som att det inte går att ändra på vanilla varianten.

Kollade lite i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
och då är det flera som har kommit till 400 eller mer :/
Är det bara mitt mobo som är kasst (utöver modellen) eller har jag missat något vitalt ?
Har testat med div. volt inställningar på både vdimm (1.8-2.1) och vcore (orginal-1.39 uppmätt i cpu-z).

Permalänk
Vila i frid

Jag har ett vanilla P5B i en burk här hemma där det går att öka vNB och vFSB. Hämta först och främst hem senaste BIOS till kortet.

Permalänk
Medlem

Var precis och hämtade senaste bios (v2001) på asus hemsida. Flashade bios utan några problem. Men jag har fortfarande bara exakt samma menyer och valmöjligheter som jag hade tidigare.
Under JumperFree så har jag fortfarande bara Memory Voltage, vCore, FSB termination voltage, under menyn för NB har jag heller inget nytt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freche
Var precis och hämtade senaste bios (v2001) på asus hemsida. Flashade bios utan några problem. Men jag har fortfarande bara exakt samma menyer och valmöjligheter som jag hade tidigare.
Under JumperFree så har jag fortfarande bara Memory Voltage, vCore, FSB termination voltage, under menyn för NB har jag heller inget nytt.

Du får tänka på att om du inte klickar på vissa menyer i bios så kanske dom inte syns,alltså du går ner till tex NB och trycker på retur och då kanske du kan välja ännu en submeny,lite luddigt jag vet men så är det i mitt asus commandos bios iafall.När man aktiverar vissa menyer så dyker det upp nya undermenyer.
Hoppas du förstår vad jag menar.
MvH albanen:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår vad du menar alban, har kollat in alla inställningar och menyer och får inte upp något.

hasenfrasen: Jag såg i "Klocka "Conroe" noob guide" tråden att du sa åt någon att installera delux bioset och stänga av alla saker som delux men inte vanilla har, kör du med det och det är därför du kommer åt vNB och inte jag ?