Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA790X-DS4 krångel?

Allo, köpte för någon vecka sedan ny stationär ifårn komplett.se (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714) o nu har de börjat krångla lite tex. var gång jag kör med högtalare så håller realtek på o poppar upp hela tiden o så säger d att en ny vara har kopplats in utan att jag gjort något :S sen så har jag haft krångel me mina USB portar som inte startar mitt tangentbord innan vista loggat in o allt är klart vilket gör så att jag inte kan tex starta om windows eller något annat man kan göra Skulle vara Snijs om ni kunde hjälpa mig o gärna på "svenska" för jag är inge dataexpert

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

Re: Gigabyte GA-MA790X-DS4 krångel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvjohn
Allo, köpte för någon vecka sedan ny stationär ifårn komplett.se (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714) o nu har de börjat krångla lite tex. var gång jag kör med högtalare så håller realtek på o poppar upp hela tiden o så säger d att en ny vara har kopplats in utan att jag gjort något :S sen så har jag haft krångel me mina USB portar som inte startar mitt tangentbord innan vista loggat in o allt är klart vilket gör så att jag inte kan tex starta om windows eller något annat man kan göra Skulle vara Snijs om ni kunde hjälpa mig o gärna på "svenska" för jag är inge dataexpert

Hej prova uppdatera bios och nya ljud och chipset driver finns på gigabytes hemsida jätte lätt att göra det:)
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_List...

Visa signatur

Forta Datorer!

Permalänk
Medlem

de där med att rutan poppar upp går lätt att fixa

dubbelklicka på den röda/orangea högtalaren nere vid klockan
nu ska realtek HD Audio manager poppa upp.
uppe i högra hörnet finns de en bild på en mapp
klicka på den, då poppar de upp en ruta till.
Där finns de 2 rutor man kan kryssa i

Disable front panel jack detection
och
enable auto popup dialog, when device has been plugged in <- klicka ur denna

Hoppas detta funkar!

//FixZ

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Sweeeeeeet! nu fungerar det prima! :D:D tackar så jäääääääääääääätte mkt!

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Tja bara en liten fråga om just det moderkortet. Flaskar inte 8x portarna grafikkorten rätt mycket? Känns som att om korten kör i halva hastigheten är ju crossfire rätt onödigt, då 2 st kort i halvfart borde jobba lika segt som ett i helfart? Lr har jag fel?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Tja bara en liten fråga om just det moderkortet. Flaskar inte 8x portarna grafikkorten rätt mycket? Känns som att om korten kör i halva hastigheten är ju crossfire rätt onödigt, då 2 st kort i halvfart borde jobba lika segt som ett i helfart? Lr har jag fel?

Det är rätt få grafikkort som ens använder hela bandbredden på en x8 slot ännu så det problemet är knappast något översvallande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Okey så att köra med sli på det modeerkortet ger samma prestanda som ett 2x 16x moderkort? Någon som vet om det moderkortet är bra att klocka med?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Okey så att köra med sli på det modeerkortet ger samma prestanda som ett 2x 16x moderkort? Någon som vet om det moderkortet är bra att klocka med?

Vilket moderkort? MA790X-DS4?

Det går inte köra SLI på det, det är AMD-kretsar och alltså Crossfire med ATI-kort som gäller.

Överklockning är väl inte dess starkaste sida heller. Samtliga av Gigabytes 790-baserade moderkort är tämligen usla, framförallt med Phenoms.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

tjenare killar!

Har samma moderkort som snubben ovan.

Jag har strul med mina 1066mhz minnen.
Får fps drop i cod 4.

Har gjort en tråd så om ni vill så kan ni läsa den och eventuellt kan försöka hjälpa mig på något sätt.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Mvh

Ghost

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

har samma moderkort köpte på komplett på fyndvaran för 500 aldrig några problem

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig