Bredband2 suger värre än vad Telia någonsin gjort

Permalänk
Medlem

Har funderat att skaffa Bredband2 efter att stadsnätet har öppnats här, tänkte ringa deras support om lite frågor men har haft problem med att nå dom.
Min mor som också funderat samma sak har också haft problem med att komma fram.
Iof så var det mellan jul och nyår så kanske var lite mindre folk då, men när man läser vad vissa av deras kunder tycker så börjar jag nästan fundera på Bahnhof igen

Knepigt att välja ett abonnemang man inte har någon erfarenhet av, och läser man det av andra så känns det alltid 50/50

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Igår ringde jag företagssupporten igen (privat är fortfarande omöjlig att nå) och fick sitta i kö över 40 minuter. Skaffa Blixtvik om du kan, deras support svarar snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag har i denna veckan under flera dagar försökt säga upp mitt abonnemang hos bluff företaget bredband2! Jag har skickat mail, inte fått något svar. Idag på dagen ringde jag upp supporten för att säga upp mitt bredband, efter att ha väntat i exakt 44 minuter så lyfter någon på luren, jag hör att personen är där och det pratar folk i bakgrunden, efter ca 15 sekunder lägger personen på! VA FAN!

En timma senare så ringer jag upp supporten igen för att säga upp mitt bredband för att skaffa en vettig leverantör, nu har det gått 49 min å ingen har svarat! (ringer samtidigt som jag skriver)

Varning till alla, håll er borta från detta värdelösa företag som inte annat än lurar folk!

Dubbla fakturor, kravbrev utan anledning och inkompetent support, det kan ni räkna med om ni har dessa som leverantör!

En anmälan till konsumentverket är på sin plats!

------
edit: Det gick 62 minuter innan jag lade på själv! Helt jävla otroligt!

Permalänk
Medlem

Bahnhof it is.

edit:
Blixtvik verkar inte kunna leverera 100mbit på min adress

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Inaktiv

Nån som bor i västerort och har bredband2? Mitt bredband har legat nere sen igår kväll och supporten går inte liksom att nå.

Permalänk
Medlem

Emedan jag i övrigt är helt nöjd med min Bredband2-uppkoppling måste jag hålla med om att supporten inte är den bästa.

Jag flyttade nyligen mellan två bostäder som båda har BB2, men tänkte inte ens på att fråga om jag kunde få mitt abbonemang flyttat. Istället stängde jag det gamla och öppnade ett nytt i den nya lägenheten.
Därefter upptäckte jag att det på deras hemsida faktiskt fanns instruktioner om att man kunde få sitt abbonemang flyttat.
Jag mailade då fakturasupport och frågade om det var möjligt att jag kunde få slippa den nya startavgiften, men de svarade aldrig trots att jag fick en autobekräftelse på att de mottagit frågan.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vill bara uppdatera att Bahnhof har skrivit att Zitiusnätet har problem i Stockholm och Kristianstad. Dock har ju Bredband2 inte skrivit något om det överhuvudtaget. Tur att man har Tre och kan köra mobilen som modem ett tag.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att detta är ett rätt vanligt tillvägagångsätt av andra "aktörer" på marknaden, dom köper ett kundregister och tar över kunderna i ett stadsnäts, sen går dom vidare utan att överhuvudtaget dimensionerna sin kundtjänst/etc efter detta.

Ett sånt företag jag gick till efter jag jobbat på ComHem.
Förhoppningsvis blir dom ägda pga att folk kan byta (då det inte är några som helst problem i ett stadsnät) Men riktigt trist att folk blir överkörda i övergången/överlämnadet av kunder. Jag tappade räkningen på alla kunder som hävdade att "det var perfekt innan ni tog över, nu är det värdelöst".

Men företaget i fråga går vidare, och fortsätter att suga upp småföretags stadsnätskunder, och kan således se sig som framgångsrikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Tänkte bara säga att detta är ett rätt vanligt tillvägagångsätt av andra "aktörer" på marknaden, dom köper ett kundregister och tar över kunderna i ett stadsnäts, sen går dom vidare utan att överhuvudtaget dimensionerna sin kundtjänst/etc efter detta.

Ett sånt företag jag gick till efter jag jobbat på ComHem.
Förhoppningsvis blir dom ägda pga att folk kan byta (då det inte är några som helst problem i ett stadsnät) Men riktigt trist att folk blir överkörda i övergången/överlämnadet av kunder. Jag tappade räkningen på alla kunder som hävdade att "det var perfekt innan ni tog över, nu är det värdelöst".

Men företaget i fråga går vidare, och fortsätter att suga upp småföretags stadsnätskunder, och kan således se sig som framgångsrikt.

Jag har mailat länken till denna tråd till Bredband2 och ställt frågan om detta kommer att åtgärdas inom kort men inget svar...

Är vi förvånade???

Permalänk
Medlem

Läste igår eller i lördags i Västerbottens Kuriren om den kritik bredband2 har fått om deras kundsupport. Hittar inte artikeln på hemsidan nu men Bredband2 svarar då att dom gjort en del förbättringar inom deras support.
Någon som är kund hos bredband2 som kan bekräfta detta?

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Jag mailade till Bredband2 i slutet på November. Jag har fortfarnade inte fått något svar... Det säger väl allt?
Men sen när jag skickade en prisförfrågan om företagsbredband till deras sales-kontor fick jag svar efter 15 minuter och säljaren har inte slutat ringa och fråga mig om saker och ting än :/
Lite konstig prioritering på det företaget..

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Vill bara uppdatera att Bahnhof har skrivit att Zitiusnätet har problem i Stockholm och Kristianstad. Dock har ju Bredband2 inte skrivit något om det överhuvudtaget. Tur att man har Tre och kan köra mobilen som modem ett tag.

Bredband2 noterar på sin sida nu att Zitius haft problem (det är dock 28/1-nu).
Har dock haft problem med anslutningen under januari. Den kommer och går med jämna mellanrum. Köpte ny router men samma sak (behövde ändå en så spelar ingen roll). Efter att ha felsökt lite upptäckte jag att min ip-address i den nya routern förnyas ca var 7:e minut (brist på ip-adresser hos bredband2?) vilket leder till ett kortare avbrott av internet varenda gång. Irriterande. Lite väl kort leasetid i alla fall.

Permalänk
Medlem

BB2

Nu vill jag inte vara den som är den, men jo BB2 har ju diverse "blåsar" problem som det är nu, jag ska med glädje ge några exempel.

Ex. 1. Jag har 30/30 Mbit det kostar 399 kr/ mån

(Varför tittar jag då på mina fakturor som ger mig det intressanta talet 789,- kr i månaden, när man slår ut dem på 6 månader.

Så det inte ska bli en missförståelse så blir det 518 kr per månad utslaget på 15 månader och då har jag inte räknat in de som jag vägrat betalat.

Ex. 2 Jag har 30/30 Mbit det kostar 399 kr/ mån

(Hur kan de då komma sig jag har 30/30 mot min Malmö server "Tp Test" som ligger väldigt tätt på, och mot en som Sundsvall, Luleå, Stockholm har 30/2 <== ja "två" konstant oavsett tidspunkt (18 olika test gjort under 6 dagar vid olika tidspunkter). Och då nämner jag inte ens hur det fungerar att spela något online spel som WoW, Cs osv osv, mot en server som inte ligger i samma kvarter som mig. Nu snackar vi om en ping på minst 403 som bäst när alla sover, och under dagtimmarna ca 1400-2600.)

Fel på stadsnätet, knappast. Felet ligger på ett företag som tar på sig allt för att tjäna pengar och sedan inser att de inte kan leverera det. Och sedan som vägrar svara på supporten, och som tack för det skickar de ut ett antal extra fakturor som plåster på såren ?

Mitt svar på detta är, att det är trist att se det sluta så här, de var faktiskt så bra innan, men nu framstår de som ett par inkompententa idioter som bara vill blåsa människor innan de går i konkurs, eller dra in så mycket extra pengar de kan, på felfakturor för att bygga ut.

Hot: Banhof

Not: BB2

Permalänk
Medlem

Det första du ska göra är att testa med det gamla tptest 3.12, inte bredbandskollen.se. Det rådet har jag fått från flera olika internetleverantörer, då webbsidan inte är tillförlitlig, utan mer en fingervisning. Jag sitter själv i Stockholm med BB2 på 100/100. Körde ett test nu mot Malmö och fick 57 ut och 95 in. Alltså har de någon form av peering mellan städerna, så det är ju märkligt att du bara får 2mbps. Mot Riksnät exempelvis fick jag nu 48/94. Dock får jag ofta problem vid udp-mätningen, som timar ut mot slutet.

Körde testet på webbsidan, hade 65 ut och 95 in mot Stockholm. Mot Malmö 14/95. Väldigt dåliga värden jämfört med tptest3.12 alltså för uthastigheten.

Är någorlunda nöjd med värdena, och även pingen när jag spelar. Tyckte dock att Adamo var bättre, men har inga konkreta bevis för det. Sen att BB2's kundtjänst är obefintlig är en annan femma...

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört Tptest3.12 med, och även mot BB2 i Malmö där jag bor, varpå jag hamnade med Sändning 28,7 Mbit/s och Mottagning 7,82 Mbit/s

Har fortfarande 30/30 eller förlåt, jag betalar fortfarande för 30/30 och lite extra då och då, när de vill fakturera ut en extra räkning för skojs skull, men jag har inte riktigt så snabbt om man nu tittar på testerna, jaja skitsamma känns som det kommer lösa sig ganska snart ändå

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Tecknade bredband + ip med Adamo i höstas, efter två veckor blev de uppköpta av Bredband2. Bor i Göteborg och har fiber via Gothnet, hastigheten jag betalar för är 50/50. Hastigheter jag hade när jag testade via bredbandskollen. se hos Adamo låg på mer än 50 Mbit åt båda håll. Nu när jag har Bredband 2 ligger jag på 50 NER och 30 UPP. Ungefär samma resultat fås via TPtest 3.12.

Efter samtal med Bredband2 säger de att Gotnet kör med något som heter Shaping(?) dvs att jag inte kan få mer än 20-25 Mbit UPP. Support killen på Bredband 2 "tipsade", för att försäkra mig att jag hade 50/50 i nätet, att göra två tester samtidigt via bredbandskollen.se och se vilken hastighet jag egentligen hade på följande sätt. Gå in via Aktivitetshanteraren => Nätverk och se vilken nätverksanvändning man får när man alltså gör två tester samtidigt och mycket riktigt fick jag ca 50% vilket blir 50 Mbit åt båda håll.

Spontant känns det bättre men samtidigt hade supportkillen ingen förklaring varför bredbandskollen.se visade 50/50 när jag hade Adamo.

Vet inte om jag blev "lurad" eller något men vet ni något mer om detta sätt? Kan man verkligen testa det så här!?

PS. Inga ändringar har gjorts hemma som på något sätt skulle vara anledningen till lägre UPP hastighet hos Bredband 2.

Ha det gott.

Permalänk
Medlem

Som gammal Adamo-kund hamnade jag också på Bredband2 nu efter årsskiftet, dock så hade jag en väntande uppsägning (uppsägningstid 3mån) på Adamo, så mitt abbonemang gick ut den sista januari.

Nu har Bredband2 fortsatt skicka fakturor till mig, trots detta, jag har försökt ringa (lagt på efter en timme), mailat helpdesk och faktura fyra, fem gånger, utan att få något svar.

Idag damp betalningspåminnelsen ner i brevlådan.
Vad ska jag göra?
Har nu suttit med plats ett i deras telefonkö i en halvtimme...

Företag har till synes inga anställda och verkar inte ha någon koll på vilka deras kunder faktiskt är.
Vilken myndighet ska man vända sig till för att ordna upp affärerna med blufföretaget?

Alla tips är välkomna!

Till alla andra, håll er borta från Bredband2 annars kommer ni inte därifrån.

Edit:
Nu kom jag fram, och fakturorna ska vara borta. Yay!
Dock tåls det att upprepas, Bredband2 är inte lätta att nå, UNDVIK!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakamuru
Hej gott folk!

Tecknade bredband + ip med Adamo i höstas, efter två veckor blev de uppköpta av Bredband2. Bor i Göteborg och har fiber via Gothnet, hastigheten jag betalar för är 50/50. Hastigheter jag hade när jag testade via bredbandskollen. se hos Adamo låg på mer än 50 Mbit åt båda håll. Nu när jag har Bredband 2 ligger jag på 50 NER och 30 UPP. Ungefär samma resultat fås via TPtest 3.12.

Efter samtal med Bredband2 säger de att Gotnet kör med något som heter Shaping(?) dvs att jag inte kan få mer än 20-25 Mbit UPP. Support killen på Bredband 2 "tipsade", för att försäkra mig att jag hade 50/50 i nätet, att göra två tester samtidigt via bredbandskollen.se och se vilken hastighet jag egentligen hade på följande sätt. Gå in via Aktivitetshanteraren => Nätverk och se vilken nätverksanvändning man får när man alltså gör två tester samtidigt och mycket riktigt fick jag ca 50% vilket blir 50 Mbit åt båda håll.

Spontant känns det bättre men samtidigt hade supportkillen ingen förklaring varför bredbandskollen.se visade 50/50 när jag hade Adamo.

Vet inte om jag blev "lurad" eller något men vet ni något mer om detta sätt? Kan man verkligen testa det så här!?

PS. Inga ändringar har gjorts hemma som på något sätt skulle vara anledningen till lägre UPP hastighet hos Bredband 2.

Ha det gott.

Jag hade också BB2 via stadsnätet Gothnet innan. Beställde 100/100 men de levererade aldrig mer än 10/10. Ringde supporten säkert 50+ gånger utan resultat. Sade sedan upp mitt abonnemang och valde Bahnhof istället.

Nu har jag 100/100 och har mätt över 90Mbit upp och ner!

I'm a happy camper! BB2 ger jag inte mycket för...

Permalänk
Medlem

Som alla tidigare sagt, Man kan bara beklaga sorgen.

Jag är gammal Adamokund (100/100) stadsnät Västerås. Fungerade hur bra som helst, Hade inga som helst klagomål på detta nät och fungerade felfritt nästan hela tiden.

Dock ända sen BB2 har köpt upp adamo's kunder så har ALLT börjat krångla. Själv har man kommit fram till supporten några gånger, dock är allt dom säger att dom inte har några driftstörningar. Dock så är det ganska uppenbart att dom är anledningen till min tappade upptid. Dessutom så destomer "Downtime" för mig betyder destomindre pengar då jag har kunder som köper tjänster. BB2 är verkligen ett misslyckande, Så blir byta till Banhof.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Kör på BB2 i Farsta och ligger på 98 DL/UL dygnet runt på en 100/100 fiber, strular aldrig.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Har också Adamo (numera bb2), aldrig krånglat. 100% uptime och inga problem Bor i sollentuna så det blir sollentuna energis stadsnät. (fiber 100mbit)

Permalänk
Inaktiv

Då kan ni vänta till ni får problem och då får ni verkligen problem. Deras support suger så otroligt mycket.

Jag sa upp mitt bb2 i slutet av december, 27 januari skulle det stängas och det gjorde det. Men jag hann få en faktura så jag ringde support, som absolut inte tar någon sekund, och han sa att jag skulle låta bli den fakturan.

Nu för någon dag sen så får jag ändå hem en påminnelse på den fakturan, men inte nog med det, jag får även en helt ny faktura för nästa månad.

Får ringa deras support igen, kommer fram efter 45 minuter ca. och nu hoppas jag att det är helt uppsagt.

Jag rekomenderar verkligen inte bb2!! Visst, när jag hade det och inget strulade, klart man var nöjd, men vänta tills det börjar strula och ni måste ringa support och allt. Nä fyfan säger jag bara!!!

Edit: Jag har även ringt om andra ärenden som det inte har hänt något med än heller, dom verkar bara lägga alla problem på en hög och kasta skiten när dagen är slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Har också Adamo (numera bb2), aldrig krånglat. 100% uptime och inga problem Bor i sollentuna så det blir sollentuna energis stadsnät. (fiber 100mbit)

Nå vad har du för fart i linan då ? Upp och ner!

Permalänk
Medlem

Jag behåller min bb2 uppkoppling jag.. Men endast för att de släpper på fullt ös i hudiksvall. Betalar för en 10/10 uppkoppling och har en 100/60Mbit.

Däremot är deras support otroligt dålig. Idag så dök platsligt min fina lina tills max speeden på 70kb/s.
Ringde supporten vid sex tiden.. plats 3 i kö.
Tog mig en timma och en kvart innan dom svarade!. TRE samtal på över en timma. Helt sjukt.

Enligt supporten så är huvudstadsnätet överbelastat norr om stockholm.

Sen blev supportteknikern så klart förbannad på mig när jag frågade va fan de skulle ta sån tid att plocka 3 samtal för, riktigt grinig blev han.
Och inte blev han gladare när jag tog upp ett annat problem som jag haft en längre tid.
Tappar nämligen ip adressen typ en gång i veckan. Bytt router osv utan framgång så felanmälde det för säkert en o en halv månad sen. Inget hände o ingen ringde upp.

Slog dem en pling efter 2 veckor den gången och då hade min första fela försvunnit......

Så ja frågar killen nu varför ingen ringt upp mig nu.. varpå han svarar "Men den där har ju legat där sen den 29:e januari!"

Bajs supp!

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Har haft företag sedan årsskiftet. Sjukt svårt att komma fram till dem. Mailen svarar de inte överhuvudtaget på. Skickat 3 st. Inget svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Har också Adamo (numera bb2), aldrig krånglat. 100% uptime och inga problem Bor i sollentuna så det blir sollentuna energis stadsnät. (fiber 100mbit)

Bor också i Sollentuna.
Jag har samma anslutning som du fast med fast IP, och brosan har även han samma. Skillnaden är dock att nu när bb2 tog över så suger uppkopplingen.

Stundtals grymt instabilt, och samma enligt min bror. Dock så är hastigheterna när anslutning finns inget att klaga på.

Och supporten, jag skickade ett klagomail till dom i början av januari. Svaret kom idag(!).

FÖ så ska jag gå över till Bahnhof nästa månad. Aldrig mer bb2.

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk

Jag skaffade BB2 idag!

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter ..

Support
Första som hände var att beställningsinformationen var felaktig (visade 10mbit även om man valde 100mbit) så vart tvungen att ringa in för att vara säker att få rätt abonnemang.
Väntetid: ca 25min

Efter att abonnemanget kommit igång så surfa jag och hade kul .. i ca 1h.
Sedan slutade det fungera och jag kom tillbaka till beställningsportalen igen :S
Ringde upp supporten igen som förklarade att mitt nya abonnemang hade "försvunnit" och dem lade på det på nytt igen.
Väntetid: 32min

Sedan dess har det nu fungerat i ett par timmar.

När jag frågade om den långa väntetiden erkände han underdimensioneringen av servicecdesk sedan dem fick adamos kunder men att dem höll på och rekryterade.
Eftersom jag själv suttit i servicedesk vet jag precis hur det är och kan inte mer än tycka synd om honom och alla som väntar i telefonen haha

Support: 5/10 (bra support, men lång väntetid)

Hastighet

Från början testade jag att köra TPTEST 3.12 mot diverse servrar och med olika tcp inställningar men fick dåliga resultat.
Trots att jag har en dyr linksys router utvecklad av 3com som brukar vara extremt bra när det gäller nätverk så stal den REJÄLT med bandbredd.
Tillslut kopplade jag den genom en netgear gigabit switch istället och fick sjukt stora skillnader.

Mätningarna vart följande:

Med Router - TCP
Upp: 48Mbit
Ner: 68Mbit

Med Router - UDP
Upp: 19Mbit

Med Switch - TCP
Upp: 90Mbit
Ner: 94Mbit

Med Switch - UDP
Upp: 104Mbit

Som ni ser är det sjukt bra hastigheter och rejäla skillnader mellan att köra med 100mbit router (dyr modell) eller 1000mbit switch (billig modell)

Något att tänka på för er som får dåliga hastigheter och kör via router

Hoppas detta hjälpte nån iaf så jag inte fick nackspärr i onödan haha

//Patrick

Permalänk
Medlem

Jag har haft BB2 i över ett år nu, har inte haft några problem alls, fått svar direkt från support när jag ringt. Internet har varit nere ca. 3-5 ggr för mig (under 5 minuter max) under tiden jag haft det.

Bor i Västerås för övrigt.

Permalänk

Kan inte mer än stämma in i klagosången.

Förutom alla de övriga problem som listas ovanför har jag även fått betala dubbelt för min lina.

I första fakturan så kostade det dubbel så mycket än vad det ska göra. Jag ringde till BB2 och frågade (efter 50min i kö) vad som var felet. Självklart var det något fel på systemet och jag skulle "slippa" betala nästa faktura istället.

Faktura 2 kom, även den med dubbelt. Ringde supporten, inget svar.

Faktura 3 har nyss anlänt. Ni som inte listat ut det redan, även den med dubbla kostnaden. Ringer supporten, inget svar.

Så nu har jag betalat fram tills Juli i förväg. Tack och adjö till blufföretag som BB2.

Permalänk
Medlem

Jag har ringt BB2s support flera gånger och fått tag på dem. Låter konstigt!