Permalänk
Medlem

Problem med nic, datorn låser sig

Jag lånade ett sånt här kort av en kompis: Länk
Jag skulle ha det i datorn i signaturen och ansluta till min extradator via en rak kabel men fick det aldrig att fungera, datorn låste sig så fort den fick kontakt med extradatorn. Vi tänkte att det kanske var fel på hans nätverkskort för han hade haft andra problem med det så jag köpte ett nytt likadant men det blir precis samma fel.

Nu har inte mitt moderkort någon sån där jättekort slot så jag har satt det i en full-size PCI-E slot men det ska väl gå lika bra? Jag kan tilläga att både hans och mitt kort blir extremt varma, man kan inte hålla ett finger på dem.

Är det någon som har någon idé om varför det inte funkar?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Mig veteligen så är det en korsad kabel du vill ha, om du skall ansluta mellan nätverkskort och nätverkskort, men detta kan mycket möjligt vara felaktig information som jag sitter inne med.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Det ska vara en korsad kabel ja, vissa kort/enheter klarar av att anpassa sig, men det är nog inte så i detta fallet

Permalänk
Avstängd

Som postaren ovan sa, du måste ha en sk "korsad" nätverkskabel för att koppla 2 burkar utan en router mellan.
Sen att korten blir varma tyder på att ni inte har det bästa kylningen i burkarna men din problem som sagt löses med en korsad kabel.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

Dålig kabel? Även om de fungerade igår så kan man ha gjort något och råkat förstöra dem...
Funkar det att koppla till något annat (en switch eller router) med de här strulande nätverkskorten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Mig veteligen så är det en korsad kabel du vill ha, om du skall ansluta mellan nätverkskort och nätverkskort, men detta kan mycket möjligt vara felaktig information som jag sitter inne med.

Ska man köra gigabit (1000Base-T) ska det alltid vara rak kabel. Sen så har alla moderna nätverkskort möjlighet att själva konfigurera sig så även om man kört korsad borde gigabit fungera eller så kanske det kört 100Base-TX istället.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Han trilla in några inlägg medans jag skrev det ovan.

Men vilka förstå-sig-på-are här! Ni nämnde inte ens att det ska vara rak om det är gigabit (men vi vet ju inte om han försöker köra gigabithastighet).

Som sagt, all modern hårdvara har auto mdi/mdix.
Verkar vara ett ST-Labs-kort. http://www.st-lab.com
Jag kollade manualen till nätverkskortet:

* Automatic MDI/MDIX crossover at all speed

Så det det ska inte spela någon roll om det är rak eller korsad koppling i kabeln.
Om det nu är rätt manual Kjell&co har, den som fanns hos ST-labs var lite annorlunda.

Bra idé är att uppdatera till senaste drivrutinen från tillverkaren.
Så ta reda på exakt vilket chip det är (agere som verkar utgånget eller realtek) och ladda ner drivrutinen från st-labs (fanns två olika PCI-E gigabitkort att välja på supportlänken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Men vilka förstå-sig-på-are här! Ni nämnde inte ens att det ska vara rak om det är gigabit (men vi vet ju inte om han försöker köra gigabithastighet).

Men vilken atityd våra moderatorer har här !!!! Vi försökte hjälpa till bara..Får jag fråga när fyller du 10 år ?
Fattar inte att du fick vara moderator.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jag kanske blandade ihop vilken sorts kabel det är, jag har iaf använt samma kabel förut för att koppla ihop dessa datorer. Problemet är att nya datorn bara har ett inbyggt nätverkskort så varje gång jag ska kopiera filer från extradatorn måste jag rycka internetkabeln från huvuddatorn.

Jag vet inte om det funkar att koppla via en router men det är ingen lösning på problemet eftersom jag köpte nätverskortet just för att jag inte kommer åt datorerna via routern: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Det står RTL8111B på kretsen, jag har testat olika drivrutiner samt satt det i en annan PCI-E plats utan resultat.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jösses, intag lodrätt läge och få dig lite sömn.

Här försöker man hjälpa till, och får ett påhopp ifrån en moderator tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Han trilla in några inlägg medans jag skrev det ovan.

Men vilka förstå-sig-på-are här! Ni nämnde inte ens att det ska vara rak om det är gigabit (men vi vet ju inte om han försöker köra gigabithastighet).

Som sagt, all modern hårdvara har auto mdi/mdix.
Verkar vara ett ST-Labs-kort. http://www.st-lab.com
Jag kollade manualen till nätverkskortet:

* Automatic MDI/MDIX crossover at all speed

Så det det ska inte spela någon roll om det är rak eller korsad koppling i kabeln.
Om det nu är rätt manual Kjell&co har, den som fanns hos ST-labs var lite annorlunda.

Bra idé är att uppdatera till senaste drivrutinen från tillverkaren.
Så ta reda på exakt vilket chip det är (agere som verkar utgånget eller realtek) och ladda ner drivrutinen från st-labs (fanns två olika PCI-E gigabitkort att välja på supportlänken.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014