Permalänk
Medlem

Scart till DVI ??

Tänkte slänga upp en server som är tänkt att stå ca 80cm ifrån TV'n.
Tänkte då passa på att få en bra bild till tv från datorn, vill helst slippa ha en skärm ståendes bredvid med.

Det finns ingen hdmi kontakt på tv'n, det som finns är RCA ingång och en massa scart ingångar, och på grafikkortet finns det en vanlig s-video utgång och DVI utgångar. Och om man kör en vanlig s-video till scart så blir ju allt så suddigt så man ser ju knappt vad det står på filerna i en mapp, om ni förstår, kanske har med ngn inställning att göra?
Filmerna man spelar upp är inte suddiga, utan bara windows miljön är suddig.

Så då tänkte jag passa på att fråga, vilket alternativ är bäst för oss, vi vill ju ha en klar bild så man kan jobba lite i windows miljön via tv'n med.
Sökte lite bland kablar och fann denna kabel: "Supra Scart till DVI-I Dual Link 1m" pris 639:- Är det det bästa alternativet, eller finns det andra sätt att få en bra bild på sin nuvarande tv med s-video-scart? (t ex. Inställningar, byte av kablar)

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst handlar det om en analog DVI-signal (DVI-A) i detta fall då Scart inte är digital. Tror knappast du får bättre bild för att du har en DVI som källa då det fortfarande går genom Scart:en på teven.

Har du testat att meka lite med brusreducering/gamma och liknande i grafikkortsdrivrutinen när du kör S-video > Scart?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Aha, okej, så det skulle inte hjälpa med att köra utan scart heller då?
S-video till (RCA ingång som sitter på tv'n (gul))

Nej jag har knappt mekat med några inställningar alls när det gäller sånt, visst har jag ökat gamman då och då, men det gör ingen verkan på hur windowsmiljön är. Jag menar inte tar det bort det suddiga. Är jag den enda med detta problem eller vad? Jag har lika suddigt hemma hos mig som hos tjejen i windows miljöer alltså. Men går detta att lösa med inställningar i ATI Catalyst så ska jag genast börja pilla och testa mig fram.
Men jag vet ju inte om det går att få bättre eller om det ska vara så här pga att jag inte har andra ingångar på tv apparaterna.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att damma av den här gamla tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=2295...
VGA/DVI-A till SCART kabel och PowerStrip som ställer upplösningen i Windows till 768x576 för 4:3 eller 1024x576. Då får du den garanterat skarpaste bilden på din TV.
Kabeln du länkar till fungerar garanterat inte. Den saknas flera nödvändiga signaler.

Permalänk
Medlem

aha, tackar, jag har missat den tråden, men ska genast läsa igenom den nu Tackar.