Permalänk

Köp av nya minnen !

Hej !

Jag har tänkt att köpa till nya minnen till min dator, men behöver proffs hjälp

Jag har en Fujitsu Siemens Scaleo X:

Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5200+ 2.59 GHz.

Moderkort: Asus M2R-FVM.

Grafikkort: ATI Radeon x1950 xtx

Vet inte riktigt om det behövs mer information?

De minnen som sitter i datorn nu är två stycken Samsung 1gb 2Rx8 PC2-4200U-444-12-E3.

Jag har tänkt köpa minnen så jag får 4 gb RAM-minne. Jag vet inte om jag ska köpa 2 st till minnen, eller om jag ska köpa 4 st helt nya minnen.
Jag vill ha hjälp med att välja minnen till min dator. Jag använder min dator främst för spel, så vill ha helst bra minnen, men också för bra priser.

Permalänk

Jag antar att ditt moderkort stödjer 800mhz minnen..

Dessa har jag själv och dom är både snygga och funkar bra! Detta är då 2 minnen.. på 2gb styck..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343070

Detta är lite simplare minnen.. men dom fungerar säkert bra dom också.. de är också 2x2gb minnen..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

Tänk bara på att ta ut dina gamla minnen.. annars dras dina nya minnen ner i samma hastighet.. och 4gb klarar man sig bra på så dessa exempel ska räcka gott och väl!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

tja !

Jag hittade en manual om mitt moderkort och det står att den endast tar emot 256, 512 och 1024 mb minnen. så tror inte det funkar då.
Skulle gärna hjälpa om ni visste lite om moderkortet också.. hehe, för jag är inte helt hundra på det här. men tack ändå.

Skulle gärna vilja ha fler förslag.

Här så lägger jag in en bit från manualen om den, vad säger den?

CPU:
Socket AM2 for AMD Athlon™ 64 X2 /AMD Athlon™ 64 /AMD Sempron™ processors
Supports AMD Cool ‘n’ Quiet™ Technology
AMD64 architecture enables simultaneous 32-bit and
64-bit computing

Chipset:
ATI® RS485
ATI® SB600

HT Frequency:
800 MHz /1GHz

Memory:
Dual-channel memory architecture
- 4 x 240-pin DIMM sockets support unbuffered
DDR2 667/533 MHz memory modules
- Supports up to 2GB system memory with dual- channel memory

Så står det en bit upp i manualen, men sedan när man gå ner dit där man ser hur man ska installera minnen så står det såhär:

You may install 256 MB, 512 MB, and 1 GB unbuffered ECC/non-ECC DDR2 DIMMs into the DIMM sockets.

Jag blir lite förvirrad när det står två olika grejer, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Köp av minnen?

Halloj.

Sitter faktiskt med exakt likadan burk och kollar också på minnen...
Kan dock inte hitta ngn manual för moderkortet och är också frågande gällande vilka minnen man bör köra på?

Det som nu sitter i är:
2048 MB PC4200 (2x 1024MB, 533 MHz DDR2 SDRAM 184-Pin DIMMs)

Vore toppen att få reda på vilka minnen som stöds och om det lönar sig att gå upp i hastighet på minnena.
Hoppas på att ngn dyker upp med ett svar...