AMD Phenom II för AM3

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom II för AM3

Ungefär en månad har gått sedan AMD lanserade Phenom II. Nu är det dags för ett gäng nya processorer att göra entré, denna gång för AM3 och DDR3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Aj aj aj... nu blev det ju genast svårare!

Men bra att intel får sig en match iallafall!

Permalänk
Avstängd

Riktigt kul att AMD är på gång

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Mycket bra prestanda sett till priset. Men DDR3 minneskontrollern verkar inte vara optimerad alls. Den verkar vara designad för DDR2 men kan använda DDR3 som en eftersläng. Det jag undrar, klockar den ner sig till 1.8GHz när man använder DDR2 på ett AM2+ kort?

Permalänk
Medlem

har inte am3 högre ht-frekvens än 2ghz?
är det inte 3.6ghz?

Permalänk
Medlem

Härligt, AMD presterar mycket bra igen.
940 snart!

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning!

Dock skulle jag vilja se ett AMD-flagskepp till för att stå sig mot i7, det är lite roligare att läsa och se resultat om!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Ska i början av mars uppgradera min HTPC från intel C2D e6750 till AMDs nya Phenom II, jag va helt såld på Phenom II 940, men 720 överaskar absolut!
Dock så pekar det på att jag lika gärna skulle kunna köra med en quad från intel. Men pris/prestanda kommer bli avgörande faktorn, sen är jag riktigt sugen på Dragon också
Har haft intel för länge... Känner mig smutsig ^^

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Som sagt skillnaden mellan ddr2 och ddr3 är liten om man kollar prestandan + att ddr2 är billigare. Men AMD:s PII presterar helt ok även om jag ska investera i ett I7 system i sommar

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Mycket bra prestanda sett till priset. Men DDR3 minneskontrollern verkar inte vara optimerad alls. Den verkar vara designad för DDR2 men kan använda DDR3 som en eftersläng. Det jag undrar, klockar den ner sig till 1.8GHz när man använder DDR2 på ett AM2+ kort?

På AM2+ MSI-kortet vi hade tillgång till förblev HT-Linken 2 GHz när en AM3-processor användes.

Hälsningar,
Jonas

Permalänk
Medlem

Härligt att se! Nu inväntar jag med spänning Phenom II X4 910 för AM3. Nu jäklar ska det bli lite fart på maskinen. 6000+ Athlonens tid är räknad.

Skönt att se att AMD nu har en konkurenskraftig modell i mellansegmentet. Visst, Intels toppmodeller spöar den inte men prestandan är likväll kanon för det mesta man kommer köra på den.

Permalänk
Relik 📜

Jag gjorde ju misstaget att köpa en Phenom II 920 istället för en 940 på den gamla goda tiden när 940 var betydligt dyrare..
HTPC:n behöver en ny CPU, så framåt vårkanten blir det nog 920:n dit och en 940/945 till mig..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att Q8200 skulle vara såpass mycket sämre i program, nu överväger jag inte ens intel längre till nästa uppgradering. Och slutsatsen angående strömförbrukningen finner jag underlig då Q8200 är mycket lägre klockad, vid samma klock hade den sannolikt dragit mer och är skulle därmed vara mindre effektiv.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Vore väldigt kul med en jämförelse där man klockat upp minneskontrollern rejält för att se hur skillnaden är mellan DDR2 och DDR3 då. Varför är det ingen som tänker på det? Hallå?

Vore i övrigt önskvärt om ni nämnde vilka temperaturer ni kom upp i. Kommer ni upp i 60C så är det inte processorn som sätter stopp, det är kylningen, då Phenom II kraschar över 60C.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
har inte am3 högre ht-frekvens än 2ghz?
är det inte 3.6ghz?

Det är DDR. Tänk 4GHz.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite vettiga moderkort för oss med många hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ja, den presterade ju bra Men jag saknade en i7 i testet

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ajajaj, detta tycker jag var botten! AMD måste skärpa sej nu, att slåss med intels sämsta quad och ändå förlora i hälften av testerna är inte OK alls!

Tänk hur resultatet hade varit om det var Q8200 som var uppe på 3ghz istället för 2.33, då hadde vi fått se en ganska ensam lågpris intel i toppen.

Visst presterar Phenom 2 en hel del bättre än phenom 1 men fortfarande alldeles för dåligt för att ens sniffa på de bättre presterande prollarna.

Permalänk
Medlem

Jag har helt klart underskattat Phenom II. Uppfattningen om att den var ett skämt hängde med från Phenom-releasen.

Synd att prestandan kommer på bekostnad av strömförbrukningen. Jag gillar 45W-prollarna till AM2.

Permalänk
Medlem

ohh kul med lite nyheter om AM3, härlig läsning och ser fram emot fler tester framöver.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Ajajaj, detta tycker jag var botten! AMD måste skärpa sej nu, att slåss med intels sämsta quad och ändå förlora i hälften av testerna är inte OK alls!

Tänk hur resultatet hade varit om det var Q8200 som var uppe på 3ghz istället för 2.33, då hadde vi fått se en ganska ensam lågpris intel i toppen.

Visst presterar Phenom 2 en hel del bättre än phenom 1 men fortfarande alldeles för dåligt för att ens sniffa på de bättre presterande prollarna.

Den stora skillnaden mot Phenom I ät att den här går att klocka iaf. Förrut så var ju t.ex. q6600 rätt så lik 9950 i pris o prestanda, men klockade man så var de ju inte ens i samma liga längre. Nu kan man ju faktiskt klocka både Intels och AMD's processorer, så att inte prisvärdheten förändras drastiskt beroende på om man klockar.

Men det är klart, Phenom II är ju ingen konkurrent till i7, men med C2Q mäter den sig väl ok.

En rolig sak med testet är att det visar att Intel presterar bättre i höga upplösningar. Absolut ingen skillnad att bry sig om egentligen, men ändock tvärtemot vad gosh och några andra AMD-fanboys har påstått ändå sedan Phenom I visat sig vara en flopp.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Q6600 presterar ju bättre än en Q8200, varför har de slutat sälja den? Dyr att göra antar jag. Får man tag på en billig Q6600 så är ju det ett kap

Permalänk

Grymt sugen på en X3 720 lr X4 810a:) Min gamla 6000+ börjar bli lite slö i mina behov^^

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me

Men herre gud människa!!!!

Det är inte AMD Phenom II X4 920 och AMD Phenom II X4 940 Black Edition som testas.................

Du vrider ju allt till Intels fördel. Du kan ju lika gärna skriva:
Va bra att AMDs nya budget processorer vinner 50% av alla tester och är billigare.....

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Hade velat se Phenom II X4 940 BE Benchas...

Undra vilken Intel prolle som krävs för att ut prestera den?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
En rolig sak med testet är att det visar att Intel presterar bättre i höga upplösningar. Absolut ingen skillnad att bry sig om egentligen, men ändock tvärtemot vad gosh och några andra AMD-fanboys har påstått ändå sedan Phenom I visat sig vara en flopp.

http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9545
It is not hard to see that Core i7 is ahead in most of our tests, but it has not proven itself stronger in gaming, where Phenom II actually was ahead in most tests when it comes to minimum FPS; a point which is vital regarding experiencing lag in games. The theoretical performance of the Core i7 is higher, but the question is if you will ever be able to use this extra power as a private consumer. Of course there will always be applications which favour one over the other, and if someone uses an application which is strongly favoured by one of them, the choice has already been made on those grounds, and then the price is not as important. For others we have to assume that value for money plays a big part.

Angående spelet world in conflict så är det spel som gillar intel processor bäst, det kan bero på att de fått hjälp av intel när de utvecklade spelet

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
It is not hard to see that Core i7 is ahead in most of our tests, but it has not proven itself stronger in gaming, where Phenom II actually was ahead in most tests when it comes to minimum FPS; a point which is vital regarding experiencing lag in games. The theoretical performance of the Core i7 is higher, but the question is if you will ever be able to use this extra power as a private consumer. Of course there will always be applications which favour one over the other, and if someone uses an application which is strongly favoured by one of them, the choice has already been made on those grounds, and then the price is not as important. For others we have to assume that value for money plays a big part.

Angående spelet world in conflict så är det spel som gillar intel processor bäst, det kan bero på att de fått hjälp av intel när de utvecklade spelet

Du får fanboya på något annat forum.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Så när släpps dom? Har hört den 20e?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Ehm ? Kikat på det testet och de testar ju bara en 9950, 720 x3 och 810 x4.

Kan du inte för en gång skull erkänna att Phenom INTE ger högre fps vid höga upplösningar. Den myten borde ju egentligen kunnat begravas för länge sedan.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du får fanboya på något annat forum.

Hårda bud, långt ifrån det värsta jag läst i fanboy-anda på det här forumet, det är trots allt en referens till en annan sida som påvisar att hans teorier stämmer.

Men men, ni basar som ni vill.

Tycker det är roligt att AMD börjar röra sig i rätt segment igen och visar verkligen att x3 inte var så fel ändå.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

De är bra att AMD nu kan prestera hyffsat bra mot Intels budget och mellanklass Quad Core modeller. Nu hänger de på priset på dessa för att de skall bli riktigt lyckat.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.